Brev:
Er 4 årig vred og ked af det pga afsavn?
25. marts 2018
Alder:
4 år
Er 4 årig vred og ked af det pga afsavn?
Hej Helen,
Har længe fulgt din brevkasse og har nu selv brug for råd.
Kort om os. Vores søn er 4 år. En glad og velfungerende dreng.
Jeg, moren er den som er mest tilstede i hverdagen, sørger for det basale omsorg og praktiske. Sætter flest grænser/krav og får derfor flest konflikter.
Far er rigtig god til alt det sjove, og også god til at håndtere vores dreng når konflikten er kommet og mor ikke kan udrede det.
Han har altid været utrolig nem - er det egentligt stadig. Men de sidste ugers begivenheder har givet store påvirkninger.
Silas er netop blevet storebror - desværre har de sidste 3-4 uger af graviditet været påvirket af sygdom, hvor jeg har været væk på hospitalet flere dage.
Mit fravær Virker til at have påvirket ham ift at blive mere grænsesøgende. Vi har forsøgt at gøre det lidt nemmere for ham ved ikke at kræve for meget og acceptere lidt mere end normalt. Men når jeg siger stop - så bliver han vred, slår og skælder ud, for derefter at blive ked af det. Og ikke vil have mor - siger jeg skal gå væk. Jeg forsøger at tale med ham omkring hvorfor han bliver sur - men det gør det kun værre.
Min mand kan herefter tage ham og relativt nemt afværge situationen til en glad dreng.
Vi tænker det er meget normal reaktion, men har brug for konkrete råd til hvordan mor kan tale med ham i situationen, og afhjælpe han vrede / ked af det, i de situationer hvor far ikke er hjemme.
- Skal jeg italesætte sammenhæng mellem mit fravær og hans frustrationer?
- Er det ok at han græder ud - uden at jeg formår at komme ind til ham og trøste?
- Hvordan kan jeg hjælpe til at han lettere kommer ud af vreden?
- Hvornår er han “klar” til normalt niveau for grænser igen?
Vil lige sige han er meget glad for lillesøster.
Vi glæder os til at høre din sparring.