Er 4 årig vred og ked af det pga afsavn?

25. marts 2018

Kategori:
Alder:
4 år

Er 4 årig vred og ked af det pga afsavn?

Hej Helen,

Har længe fulgt din brevkasse og har nu selv brug for råd.

Kort om os. Vores søn er 4 år. En glad og velfungerende dreng.

Jeg, moren er den som er mest tilstede i hverdagen, sørger for det basale omsorg og praktiske. Sætter flest grænser/krav og får derfor flest konflikter.
Far er rigtig god til alt det sjove, og også god til at håndtere vores dreng når konflikten er kommet og mor ikke kan udrede det.

Han har altid været utrolig nem - er det egentligt stadig. Men de sidste ugers begivenheder har givet store påvirkninger.

Silas er netop blevet storebror - desværre har de sidste 3-4 uger af graviditet været påvirket af sygdom, hvor jeg har været væk på hospitalet flere dage.

Mit fravær Virker til at have påvirket ham ift at blive mere grænsesøgende. Vi har forsøgt at gøre det lidt nemmere for ham ved ikke at kræve for meget og acceptere lidt mere end normalt. ...

Annonce

... Men når jeg siger stop - så bliver han vred, slår og skælder ud, for derefter at blive ked af det. Og ikke vil have mor - siger jeg skal gå væk. Jeg forsøger at tale med ham omkring hvorfor han bliver sur - men det gør det kun værre.

Min mand kan herefter tage ham og relativt nemt afværge situationen til en glad dreng.

Vi tænker det er meget normal reaktion, men har brug for konkrete råd til hvordan mor kan tale med ham i situationen, og afhjælpe han vrede / ked af det, i de situationer hvor far ikke er hjemme.

- Skal jeg italesætte sammenhæng mellem mit fravær og hans frustrationer?
- Er det ok at han græder ud - uden at jeg formår at komme ind til ham og trøste?
- Hvordan kan jeg hjælpe til at han lettere kommer ud af vreden?
- Hvornår er han “klar” til normalt niveau for grænser igen?

Vil lige sige han er meget glad for lillesøster.

Vi glæder os til at høre din sparring.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.