Brev:
Søvn - behov, rutiner, vugning...
24. marts 2018
Alder:
6 mdr.
Søvn - behov, rutiner, vugning...
Kære Helen,
Vi er helt nye herinde, men har læst flere af dine svar til andre forældre, og håber derfor du ligeledes kan være os behjælpelig, da jeg er ved at være en lidt frustreret mor.
Vi har en lækker datter på 6 mdr., som ved 5 måneders undersøgelsen vejede ca. 8.200 g og var 70 cm, så en lang pige ☺ Hun er en glad, men bestemt også temperamentsfuld pige, som ikke vil noget særlig længe af gangen, og det kræver sin mand at holde hende beskæftiget, specielt sidst på dagen.
Kort fortalt, så fik jeg brystbetændelse ret hurtigt, hvorfor det endte med, at jeg kun ammede, og stadig gør, på et bryst og var derfor nødsaget til at supplere med flaske, da jeg ikke følte der var nok. Jeg har nu i meget lang tid kunne nøjes med at amme, og vores datter får nu kun en flaske når hun bliver puttet om aftenen.
Vi er begyndt med grød/mos, men interessen er ikke den helt store, men der kommer lidt ned hver gang.
Det helt store problem er vores datters søvn. Vi har lige siden hun blev født vugget hende i søvn, og gør stadig. Jeg vugger hende også til hendes lurer i løbet af dagen, og når øjnene næsten er lukkede, ligger jeg mig med hende, så hun fortsat ligger i min arm, da det er det eneste, som virker. Hun kigger tit op for nærmest lige at tjekke om jeg stadig er der, når vi har lagt os. Er de så bevidste i den alder?
Hun sover ca. 10-11 timer om natten, og i løbet af dagen sover hun 4 x 30 min. Jeg føler slet ikke hun sover nok i løbet af dagen, men var egentlig begyndt at acceptere, at nogen børn nok bare ikke sover så længe af gangen, men har svært ved at acceptere det, da det er så tydeligt at se, at vores datter slet ikke er udhvilet efter hendes lurer. Jeg har forsøgt at hjælpe hende videre i søvnen (amme, nusse etc.), men uden held.
Jeg føler virkelig, at jeg har forsøgt alt, og er begyndt at miste modet. Jeg ville elske at køre med barnevognen, men vores datter vil bare ikke være i den. Hvis jeg er heldig, så er hun i den i 10-15 min., men ligger bare og kigger og begynder til sidst at blive helt ulykkelig. Jeg har spurgt vores sundhedsplejerske til råds i forhold til at få hende til at sove i barnevognen, og hun siger vi skal prøve at lade hende græde indtil hun ikke kan mere og så giver hun på et tidspunkt op, men det kommer jeg aldrig til at gøre, for det er slet ikke den måde vi ønsker at gøre det på, hun skal ikke græde og være ked af det.
Hun vågner ca. kl. 05.30-06.30, hvorefter vi er vågne i 5 kvarter og så bliver den første lur taget på 30 min. Derefter er vi vågne i halvanden time og så 30 min. igen, og så går der ca. 2-2,5 time mellem de andre lurer og så er hun også bare helt brugt om aftenen.
I forhold til at få hende til at falde i søvn på andre måder end at skulle vugges, så føler jeg virkelig jeg har prøvet alt – forsøgt at amme i søvn, nusse over næseryggen, holde en beroligende hånd på maven, shhh, synge den samme sang, ligge mig med hende osv., men intet virker. Jeg ender altid på bolden, hvor jeg synger den samme godnat sang hver evig eneste aften. Vi går alle tre ind i soveværelset kl. 18.30, hvor far giver en godnatble på og nattøj og kl. 19 bliver hun ammet og får flaske, og så sætter jeg mig på bolden og vugger hende i søvn. Det tager ca. 15 min at vugge hende i søvn, hvilket er hurtigt, da jeg førhen har brugt virkelig lang tid. Jeg bliver derefter liggende i en time, for at være sikker på hun sover og have mulighed for at kunne hjælpe hende videre i søvnen, hvis hun vågner efter 30-45 min. Jeg ammer en hel del gange om natten, og det er bestemt ikke unormalt jeg er vågen 6 gange om natten, hvor jeg ligger hende til og efterfølgende ligger hende igen. Hendes seng er sat til vores (sidebed), men ligger oppe ved os og sover.
Jeg tror hun er begyndt at forbinde søvnen med noget dårligt, da hver gang vi nærmer os soveværelset, så bliver hun så ulykkelig og når jeg sætter mig på bolden, så triller tårerne ned af kinderne og hun græder virkelig hjerteskærende. Er det muligt hun forbinder det med noget dårligt? Puslepladsen er ligeledes inde i soveværelset, som heller ikke har været et hit det sidste stykke tid.
Jeg beklager virkelig hvis det er blevet et lidt rodet og frustrerende brev, men håber du kan finde hoved og hale i det ☺ For at opsummere, så er det følgende, som vi virkelig håber du kan komme med nogle gode råd/guldkorn til:
1. Er det normalt, at vores datter ikke sover mere end 4 x 30 min. i løbet af dagen, og hvor meget bør hun sove?
2. Hvordan vender vi hende af med at skulle vugges i søvn?
3. Hvordan kan vi træne at skulle sove i barnevogn med hende?
4. Er det muligt hun forbinder søvn med noget dårligt?
5. Hvordan skal en dagsrytme se ud for hende i forhold til mad og søvn?
De bedste hilsner
Line