Søvn - behov, rutiner, vugning...

24. marts 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn - behov, rutiner, vugning...

Kære Helen,

Vi er helt nye herinde, men har læst flere af dine svar til andre forældre, og håber derfor du ligeledes kan være os behjælpelig, da jeg er ved at være en lidt frustreret mor.

Vi har en lækker datter på 6 mdr., som ved 5 måneders undersøgelsen vejede ca. 8.200 g og var 70 cm, så en lang pige ☺ Hun er en glad, men bestemt også temperamentsfuld pige, som ikke vil noget særlig længe af gangen, og det kræver sin mand at holde hende beskæftiget, specielt sidst på dagen.

Kort fortalt, så fik jeg brystbetændelse ret hurtigt, hvorfor det endte med, at jeg kun ammede, og stadig gør, på et bryst og var derfor nødsaget til at supplere med flaske, da jeg ikke følte der var nok. Jeg har nu i meget lang tid kunne nøjes med at amme, og vores datter får nu kun en flaske når hun bliver puttet om aftenen.

Vi er begyndt med grød/mos, men interessen er ikke den helt store, men der kommer lidt ned hver gang.

Det helt store problem er vores datters søvn. Vi har lige siden hun blev født vugget hende i søvn, og gør stadig. Jeg vugger hende også til hendes lurer i løbet af dagen, og når øjnene næsten er lukkede, ligger jeg mig med hende, så hun fortsat ligger i min arm, da det er det eneste, som virker. Hun kigger tit op for nærmest lige at tjekke om jeg stadig er der, når vi har lagt os. Er de så bevidste i den alder?

Hun sover ca. 10-11 timer om natten, og i løbet af dagen sover hun 4 x 30 min. Jeg føler slet ikke hun sover nok i løbet af dagen, men var egentlig begyndt at acceptere, at nogen børn nok bare ikke sover så længe af gangen, men har svært ved at acceptere det, da det er så tydeligt at se, at vores datter slet ikke er udhvilet efter hendes lurer. Jeg har forsøgt at hjælpe hende videre i søvnen (amme, nusse etc.), men uden held.

Jeg føler virkelig, at jeg har forsøgt alt, og er begyndt at miste modet. Jeg ville elske at køre med barnevognen, men vores datter vil bare ikke være i den. Hvis jeg er heldig, så er hun i den i 10-15 min., men ligger bare og kigger og begynder til sidst at blive helt ulykkelig. Jeg har spurgt vores sundhedsplejerske til råds i forhold til at få hende til at sove i barnevognen, og hun siger vi skal prøve at lade hende græde indtil hun ikke kan mere og så giver hun på et tidspunkt op, men det kommer jeg aldrig til at gøre, for det er slet ikke den måde vi ønsker at gøre det på, hun skal ikke ...

Annonce

... græde og være ked af det.

Hun vågner ca. kl. 05.30-06.30, hvorefter vi er vågne i 5 kvarter og så bliver den første lur taget på 30 min. Derefter er vi vågne i halvanden time og så 30 min. igen, og så går der ca. 2-2,5 time mellem de andre lurer og så er hun også bare helt brugt om aftenen.

I forhold til at få hende til at falde i søvn på andre måder end at skulle vugges, så føler jeg virkelig jeg har prøvet alt – forsøgt at amme i søvn, nusse over næseryggen, holde en beroligende hånd på maven, shhh, synge den samme sang, ligge mig med hende osv., men intet virker. Jeg ender altid på bolden, hvor jeg synger den samme godnat sang hver evig eneste aften. Vi går alle tre ind i soveværelset kl. 18.30, hvor far giver en godnatble på og nattøj og kl. 19 bliver hun ammet og får flaske, og så sætter jeg mig på bolden og vugger hende i søvn. Det tager ca. 15 min at vugge hende i søvn, hvilket er hurtigt, da jeg førhen har brugt virkelig lang tid. Jeg bliver derefter liggende i en time, for at være sikker på hun sover og have mulighed for at kunne hjælpe hende videre i søvnen, hvis hun vågner efter 30-45 min. Jeg ammer en hel del gange om natten, og det er bestemt ikke unormalt jeg er vågen 6 gange om natten, hvor jeg ligger hende til og efterfølgende ligger hende igen. Hendes seng er sat til vores (sidebed), men ligger oppe ved os og sover.

Jeg tror hun er begyndt at forbinde søvnen med noget dårligt, da hver gang vi nærmer os soveværelset, så bliver hun så ulykkelig og når jeg sætter mig på bolden, så triller tårerne ned af kinderne og hun græder virkelig hjerteskærende. Er det muligt hun forbinder det med noget dårligt? Puslepladsen er ligeledes inde i soveværelset, som heller ikke har været et hit det sidste stykke tid.

Jeg beklager virkelig hvis det er blevet et lidt rodet og frustrerende brev, men håber du kan finde hoved og hale i det ☺ For at opsummere, så er det følgende, som vi virkelig håber du kan komme med nogle gode råd/guldkorn til:

1. Er det normalt, at vores datter ikke sover mere end 4 x 30 min. i løbet af dagen, og hvor meget bør hun sove?

2. Hvordan vender vi hende af med at skulle vugges i søvn?

3. Hvordan kan vi træne at skulle sove i barnevogn med hende?

4. Er det muligt hun forbinder søvn med noget dårligt?

5. Hvordan skal en dagsrytme se ud for hende i forhold til mad og søvn?

De bedste hilsner
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet