Svar: 13 måneder og en ballademager om natten

27. februar 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)

Det lyder som om, at der er godt gang i lillesøster, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu... du nævner, at hun i 10 måneders alderen pludselig fik en meget urolig periode, og det samme sker faktisk også i 13-15 måneders alderen. Hvor man i 9-10 måneders alderen kan tale om en separationsfase, så kan man nu tale om en slags separation-gentilnærmelsesfase, og man oplever ofte, at børn på jeres datters alder pludselig klynger sig lidt ekstra. Hun vil op, bæres på armen, sidde på skødet osv. - men kun kortvarigt, så vil hun ned igen, og så nogle gange op igen. Hun har lige nu brug for at mærke dig, have dig helt tæt på og samtidig også brug for at skubbe dig fra sig, prøve selv. Og det gør det svært at hjælpe hende og være der for hende... det er en svær balance. Så på den måde skyldes en del af hendes uro den udvikling hun går igennem...

Og det påvirker naturligt også hendes søvn - for hun kan godt have ekstra behov for at mærke jer, når hun skal sove. Hun kan godt have behov for, at I sidder hos hende, læser lidt i en bog, synger en godnatsang osv. Og hun kan også have brug for at mærke jer i løbet af natten, have brug for at fornemme, at hun ikke er alene... Børn i denne alder kan godt drømme om adskillelse, og hun kan derfor godt have brug for at putte sig ind til dig, når hun skal sove, og hvis hun vågner om natten - måske drømmer hun, at I bliver væk fra hinanden, og derfor hjælper det hende at mærke dig om natten...

Det er rigtig godt, hvis I kan holde fast i, at hun skal falde i søvn i sin egen seng om aftenen, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Og det vil være rigtig godt, hvis I om natten også kan forsøge at hjælpe hende videre med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Når hun vågner, skal I derfor forsøge at signalere, at det stadig er sovetid, ikke tænde lys eller snakke med hende, men blot forsøge at få hende videre i søvnen med stillingskift, kærtegn og måske blot lidt "sshh-sshh, nat-nat" eller lignende.

I nævner, at hun nogle gange sover lidt længere om morgenen, fordi hendes nattesøvn har været afbrudt. Det er ikke nødvendigvis nogen god idé - for hvis hun står senere op, så vil hendes dagslure naturligt også rykke sig til senere. I forvejen sover hun sin middagslur sent, hvis den ligger kl 14-14.30, og det er vigtigt, at hun ikke sover efter kl 16 med den alder hun har - hvis hun gør det, så kan det være forklaringen på, hvorfor hun nogle gange vågner midt nat og holder fest :)

Samtidig er det sådan, at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, det der også kaldes vores indre ur, har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. Vi voksne bliver ofte lidt trætte omkring kl 15 og har så det modsatte peak om natten kl 03. Vi drikker lidt kaffe og spiser lidt sødt om eftermiddagen, for at få energien op (her har vi vores dyk) og så har vi det modsatte peak om natten, hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser ...

Annonce

... og går i seng igen ...

Børn har også et dyk og et peak i deres rytme. Det betyder, at hvis jeres datter f.eks. sover middagslur kl 14-15, så kan hun godt have det modsatte peak om natten kl 02-03.. Nogle gange er løsningen derfor at ændre lidt på tidspunktet for hendes middagslur. Det er dog ikke altid nogen god idé, fordi det naturligvis så også kan betyde, at hun stadig vågner, men blot på et andet tidspunkt, og derfor er man også nødt til at se lidt på, hvordan dagen i øvrigt forløber... Jeg tænker dog, at det hos jer godt kan være en god idé at sikre, at dagen ikke starter for sent, men gerne arbejde på, at hun f.eks. står op kl 6.30 eller senest kl 07, uanset om det er hverdag eller weekend.

Det er meget fint med de to lure dagligt. Det synes jeg ikke, at I skal ændre på lige nu. Og hun må gerne sove 3 timer samlet i løbet af dagen. Det vil dog være en god idé at I sikrer jer, at hun ikke sover senere end kl 15.30-16... Hvis hun ikke er vågnet af sig selv der, så vil det ofte være en god idé at vække hende... Modsat så skal hun heller ikke sove så tidligt hele dagen igennem, at hun er nødt til at tage en ekstra powernap om eftermiddagen, for så er I lige vidt og det hjælper jer ikke, tværtimod.

Så dagsrytmen skal så vidt muligt følges, og I skal regne med, at hun samlet har behov for ca. 13.5-14 timers søvn i døgnet. Det betyder, at hvis hun sover ca. 3 timer i løbet af dagen, så skal hun sove ca 10.5-11 timers nattesøvn. Det passer derfor rigtig fint med at hun bliver puttet kl 19.30-20 og sover til kl ca. 6.30 (max kl 07)... Sover hun nogle gange mere om dagen, så vil nattesøvnen naturligt være kortere, og kan nogle gange altså godt være kort, fordi hun har en længere vågenperiode midt nat...

Det kan også nogle gange være en god idé at tilbyde hende lidt ekstra mad, før hun puttes om aftenen. Det er rigtig fint, at hun tilbydes en flaske, men i løbet af den næste måneds tid eller to skal denne trappes ud, og det kan være en god idé, at I tilbyder hende en godnatgrød som alternativ. Det vil sige, at en aftenrytme f.eks. kan se således ud:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Maden med smag og mere bid. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov. Et bad der ligger ca 1 time før hun puttes, og som afsluttes med lidt babymassage kan have en afslappende og beroligende effekt på kroppen, så hun bedre kan finde fysisk ro og slappe af, når hun skal sove. Puttes hun direkte efter et bad, vil det have modsatte effekt.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 med vand, mme eller letmælk af kop. Får derefter børstet tænder.

Puttes som nu med sin flaske ca. kl 20, men skal trappes gradvist ud af flasken, så godnatgrøden erstatter flasken på sigt. Putter med bamse, klud, godnatsang, godnathistorie eller lignende og falder i søvn i egen seng...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder