Svar: Vågner ofte om natten - 3 mdr.
26. februar 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Stine og lille Anna
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din datter lige nu, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Når det lille barn bliver født, så skal det og forældrene knytte sig til hinanden. Det sker gradvist fra fødslen og i månederne frem - og jeres datter knytter sig naturligt til mor og far, som er de personer, der er mest omkring hende, passer og plejer hende hver dag.
De første tegn på, at hun er i gang med at knytte sig til dig er, at hun følger dig med øjnene, når du bevæger dig rundt. Hun smiler lidt mere til dig end til fremmede, og hun finder bedst trøst hos dig - det er f.eks. svært for bedsteforældre at trøste hende. Det kan de måske godt de første par måneder, men det bliver sværere i takt med, at hun bliver ældre - og i 3-4 måneders alderen, altså den alder, som jeres datter har nu, så er hun langt mere bevidst om, hvem der holder hende. Og hun kan derfor blive meget ked af det, hvis andre tager hende op, forsøger at trøste hende, og du "forsvinder".
Hun kan i denne alder også skelne rummet hun er i på en anden måde, og hun begynder at fornemme, om hun er hjemme eller ude. Derfor kan man også nogle gange opleve, at hun kan blive rigtigt ked af det, hvis I er nogen steder, men lige så snart I træder indenfor døren derhjemme, så falder hun til ro...
Måske oplever du også, at hun lettere lader sig forstyrre, når hu spiser i løbet af dagen. Hun dier, slipper, tager fat og dier lidt mere og slipper så igen - hun kikker efter ting, tager måske fat og dier igen, slipper så igen.. det er sjovere at lege, pludre, smile, kikke på verden, end det er at spise...
Hendes søvn ændrer sig også nu - den ændrer sig i sammensætning. Det betyder, at søvnen begynder at indeholde flere stadier, ogmange børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Der hvor de skal videre i søvnen, sove længere, så vågner de op og kan ikke sove mere - selvom de tydeligt har brug for det. Mange børn har i denne alder også stadig en aktiv mororefleks, faldrefleks. Det betyder, at hun giver et spjæt, når hun skifter søvnstadie, og på den måde får hun vækket sig selv. Når hun ligger tæt hos dig, så er det trygt og samtidig vil dine hænder ofte hjælpe hende med at holde fysisk sammen på sig selv, så hun med det samme lulles videre ind i søvnen...
Det er her at et svøb eller sovepose nogle gange kan hjælpe, fordi det giver hende følelsen af at være holdt, men det vil være af et klæde og ikke af din favn.. men hvis hun ikke bryder sig om svøb, så dur det naturligvis ikke :) Og det er helt fint.
Det kan være en god idé at koble hendes seng til din seng. Altså fjerne tremmerne fra den ene side, og sætte jeres senge sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det er vigtigt, at sengene ikke kan trækkes fra hinanden, og det er vigtigt, at hun ikke kan trille ned i revnen mellem sengene... Men hvis du kan koble jeres senge samme, så giver det mulighed for, at du stadig lærer hende at sove i egen seng, samtidig med at du kan ligge i din seng, med med dine hænder lade hende mærke at du er der og stadig berolige hende - som du gør lige nu :)
Derudover skal du være opmærksom på at man om dagen meget let kan komme ind i en rytme, hvor hun slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem, fordi der udviklingsmæssigt sker så meget med hende. Det er derfor vigtigt, at du om dagen hjælper hende med at spise godt hos dig, så du sikrer dig, at hun bliver fyldt tilstrækkeligt op med mælk - at hun ikke lader sig forstyrre for meget og at hun ikke falder for meget i søvn ved brystet - men spiser godt og effektivt og derefter puttes. Derudover er det rigtig godt med en rytme som I allerede forsøger med 3 evt. 4 lure dagligt.
Spædbarnsperioden er ved at være ovre og hun er nu en aktiv lille baby. Derfor er det også vigtigt, at du hjælper hende med at bruge sig selv så meget som muligt, når hun er vågen. Det betyder, at hun skal lege med, tumles, stimulis både motorisk og mentalt, så hun bliver fysisk og mentalt træt. Du må meget gerne begynde at indføre sange med fagter, som f.eks. "Hjulene på bussen" eller "lille Peter Edderkop" eller lignende. Hvor du kan cykle med hendes ben, når hjulene drejer rundt eller vise hende hvordan du med dine fingre signalerer, at det regner, solen tørrer Peter osv.... På den måde bliver hun også stimuleret mentalt.
Du skal være opmærksom på, at hun ikke altid gaber, fordi hun er træt, men i denne alder godt kan gabe, fordi hun keder sig. Derfor skal hun ikke altid puttes, når hun gaber, men skal I stedet aktiveres måske 20-30 minutter mere, hvorefter hun så kan få mælk og så blive puttet til en lur. Det vil sige, at det lige nu vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende med at have lidt længere aktive, vågne perioder og så være parat til at sove, og gerne sove lidt længere lure, når det er sovetid igen. Hele dagens rytme vil naturligt spille ind på nattens forløb - og det vil sikre, at hun ikke vågner og søger brystet om natten, fordi hun reelt er sulten. Det lyder dog som om, at hun lige nu sover fint om dagen og som om, at hun også kan sove fint om natten, hvis blot hun kan mærke dig - og det lyder derfor som et udviklingsspring, som I lige nu skal igennem :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, at det giver lidt idé om, hvad der sker hos jer, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske