Svar: Putning af både lille- og storesøster

22. februar 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christina

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt er det vigtigt at putte hvert barn på det tidspunkt, hvor barnet er parat til at sove - og ikke afhængig af, hvornår søskende skal puttes. Børns søvnbehov varierer naturligt alt efter alder, og det er man nødt til at tage hensyn til.

Så længe den yngste sover til middag, så giver det dog samlet mere søvn, og derfor kan det ofte sagtens lade sig gøre at putte børnene samtidig. De får på den måde samme mængde nattesøvn, og den yngste får så sine ekstra timer midt på dagen, så samlet går det op...

For en pige på 19 måneder, vil søvnbehovet ofte være 13-13.5 time i døgnet. De fleste børn trives i denne alder med ca. 11 timers nattesøvn og så 2-2.5 times middagslur. Jeres datter sover ofte en længere middagslur og vil derfor have behov for en lidt kortere nattesøvn, og hvis hun står op kl 7 vil hun derfor ofte være parat til at sove kl 21, som også er det tidspunkt, hvor hun normalt falder i søvn.

For en pige på 5 år, vil søvnbehovet ofte være 11 timer, og disse timer vil ligge om natten. Det betyder, at hvis hun står op kl 07, så vil hendes puttetidspunkt ofte være kl 20... Altså en time tidligere end lillesøster. Jeg forstår godt, hvis det kan give problemer om aftenen. Når man er 5 år gammel, så går man meget op i retfærdighed, og hun vil opleve det uretfærdigt, at lillesøster må være længere oppe end hun må.

I kan godt forklare jeres datter på 5, at der er tale om en periode - at lillesøster også sover midt på dagen, og at I lige nu arbejder på at lære hende at sove kl 20 ligesom storesøster gør - og at det vil være rigtig godt, hvis storesøster putter sig og viser hvordan man gør... og så skal I naturligvis også bruge tid på at læse for storesøster, tale om dagen osv. så hun også synes at det er hyggeligt og ...

Annonce

... dejligt om aftenen...

Når det er sagt, så lyder det dog som om, at I skal forsøge at arbejde bevidst på at forlænge lillesøsters nattesøvn om aftenen og gradvist få afkortet hendes dagssøvn. Det er uholdbart, hvis I skal bruge flere timer hver aften på at putte børn, det er betydeligt lettere at få dagen til at hænge sammen, hvis pigerne kan have nogenlunde ens puttetidspunkt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derfor vil det være godt, hvis I kan bruge 5-6 uger på at ændre lillesøsters rytme, og det gør I netop ved at putte hende kl 21, hvor hun er træt og parat og så rykke hendes puttetidspunkt gradvist frem - og samtidig med dette, så skal I holde fast i dagsrytmen. Nogle gange vil det, at hun begynder at sove tidligere om aftenen og dermed sove en lidt længere nattesøvn gøre, at hun af sig selv begynder at afkorte sin middagslur - men det er ikke altid, og her vil det så være nødvendigt, at I afkorter hendes dagssøvn med 15 minutter af gangen, så hun f.eks. ender med at sove 2-2.5 time om dagen og så kan sove fra kl 20-07 og få 11 timers nattesøvn ligesom storesøster. På den måde kan det hænge sammen for jer alle fire :)

I kan naturligvis godt prøve at putte storesøster kl 20.30-21... i en periode, hvis det giver mest ro og alle trives bedst på denne måde, men hun vil komme lidt i søvnunderskud af dette, og I skal være opmærksomme på, at hvis hun begynder at sove længere om morgenen, så vænner hun sig jo i løbet af de næste 5-6 uger til denne rytme, og så vil det kræver ekstra meget at få hendes rytme ændret, når lillesøster så sover kl 20... Derfor vil det som udgangspunkt også være godt, hvis I kan forsøge at holde fast i de søvnrutiner og vaner, som storesøster har og som fungerer, så I ikke om nole uger står med et nyt søvnproblem :)

Men I skal naturligvis gøre det, som I tænker vil fungere bedst for jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor