Svar: Søvn hos 3 mdr. baby del 2.

20. februar 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sarah

Det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)

Nej, jeg synes ikke, at du skal bade jeres dreng sovende. Det vil være synd for ham. Det vil dog være rigtig fint, hvis du kan forsøge at holde lidt gang i ham:

Du kan skifte ham, fordi når han får tøjet af, så vil han måske vågne lidt op til dåd og ikke med det samme sove videre...

Du kan pludre med ham, forsøge at holde hans interesse for dig og dit ansigt, sikre øjenkontakt osv. så han gøres lidt mere aktiv... Sæt dig evt. med en lampe skråt bag dig, da det kan hjælpe ham til at få mere øje på dit ansigt...

Du kan sørge for ikke at holde ham for tæt, ikke vugge ham for meget, når han er vågen, fordi du på den måde så let får ham lullet for hurtigt ind i søvnen, men prøv i stedet at se, om du kan aktivere ham lidt længere tid, før det er sovetid igen... Sæt dig f.eks. med fødderne på sofabordet og benene bukket, så han kan sidde med lidt støtte op af dine lår og have ansigtet direkte mod dit ansigt.

Når det så er sagt, så er det dog også rigtig vigtigt, at du ikke holder ham vågen imod hans vilje, men naturligt lader ham sove, ...

Annonce

... når han viser behov for at sove. Og hvis han i løbet af dagen nærmest ikke er vågen mellem formiddagslur og middagslur, så må det være sådan. Tiden vil også arbejde lidt for jer, så i takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt begynde at kunne have lidt længere vågne perioder, før han er parat til at sove igen.

Om natten må du så forsøge at afkorte hans vågne perioder, så han ikke lærer at bruge tiden om natten på at snakke og pludre og være aktiv, men i stedet får sovet lidt ekstra, fordi han så måske netop så også vil kunne være lidt mere vågen om dagen. Tingene hænger jo på den måde sammen :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og ja - du har helt ret i, at han godt kan "lukke ned" for for mange stimuli og derfor sove ekstra, når I er nogen steder, fordi han på den måde beskytter sig mod for mange indtryk og oplevelser. Derfor kan det være en god idé, at du ikke tager alt for mange ture ud af huset, men prøver at skabe nogle rammer for lidt mere vågenhed derhjemme, netop for lige nu at vænne ham til en rytme, hvor han ikke bytter om på nat og dag...

Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor