Svar: Søvn hos 3 mdr. baby del 2.
20. februar 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Sarah
Det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)
Nej, jeg synes ikke, at du skal bade jeres dreng sovende. Det vil være synd for ham. Det vil dog være rigtig fint, hvis du kan forsøge at holde lidt gang i ham:
Du kan skifte ham, fordi når han får tøjet af, så vil han måske vågne lidt op til dåd og ikke med det samme sove videre...
Du kan pludre med ham, forsøge at holde hans interesse for dig og dit ansigt, sikre øjenkontakt osv. så han gøres lidt mere aktiv... Sæt dig evt. med en lampe skråt bag dig, da det kan hjælpe ham til at få mere øje på dit ansigt...
Du kan sørge for ikke at holde ham for tæt, ikke vugge ham for meget, når han er vågen, fordi du på den måde så let får ham lullet for hurtigt ind i søvnen, men prøv i stedet at se, om du kan aktivere ham lidt længere tid, før det er sovetid igen... Sæt dig f.eks. med fødderne på sofabordet og benene bukket, så han kan sidde med lidt støtte op af dine lår og have ansigtet direkte mod dit ansigt.
Når det så er sagt, så er det dog også rigtig vigtigt, at du ikke holder ham vågen imod hans vilje, men naturligt lader ham sove, når han viser behov for at sove. Og hvis han i løbet af dagen nærmest ikke er vågen mellem formiddagslur og middagslur, så må det være sådan. Tiden vil også arbejde lidt for jer, så i takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt begynde at kunne have lidt længere vågne perioder, før han er parat til at sove igen.
Om natten må du så forsøge at afkorte hans vågne perioder, så han ikke lærer at bruge tiden om natten på at snakke og pludre og være aktiv, men i stedet får sovet lidt ekstra, fordi han så måske netop så også vil kunne være lidt mere vågen om dagen. Tingene hænger jo på den måde sammen :)
Og ja - du har helt ret i, at han godt kan "lukke ned" for for mange stimuli og derfor sove ekstra, når I er nogen steder, fordi han på den måde beskytter sig mod for mange indtryk og oplevelser. Derfor kan det være en god idé, at du ikke tager alt for mange ture ud af huset, men prøver at skabe nogle rammer for lidt mere vågenhed derhjemme, netop for lige nu at vænne ham til en rytme, hvor han ikke bytter om på nat og dag...
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske