Svar: Alt for korte og mange lure

17. februar 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Celines mor

Tak for dit brev :)

Det er vigtigt, at du nu begynder at lære din datter at sove uden brystet, så hun lærer at adskille bryst og søvn. Det er helt normalt, at små børn har brug for amning, som en fast del af deres putteritual, og det er helt normalt, at små børn falder i søvn ved brystet. Men i takt med at din datter bliver ældre, så skal dette ritual gradvist ændres - det handler både om, at din datter ikke længere skal tilbydes så meget mælk, og det handler også om, at hun gradvist skal lære at kunne sove uden at være afhængig af mor.

Nogle gange kan det, der begyndte som et trygt og godt ritual, ændre sig og blive til et uhensigtsmæssigt ritual. Det gælder f.eks. hvis din datter er så afhængig af dit bryst og din favn, at hun vågner en gang i timen og ikke kan sove videre med mindre du tager hende op og tilbyder hende brystet. Hvis det er tilfældet, så har din datter et søvnassociationsproblem.

Søvnassociationer er de rutiner vi forbinder med at skulle sove eller ting, som vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Voksne læser f.eks. nogle gange en bog, før de kan lægge sig til at sove, og for små børn er søvnassociationen ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer din datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med det sted, hvor hun skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør hende afhængig af dig. Og hvis din datter er afhængig af bryst og favn for at kunne sove, så er det problematisk fordi det så vil gøre, at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen med mindre du tager hende op og tilbyder hende brystet igen. Og det lyder faktisk som om at det kunne være tilfældet hos jer.

Derfor er det vigtigt, at du nu arbejder på at adskille bryst og søvn. I første omgang om dagen - hun skal f.eks. ikke ammes før formiddagsluren, og måden du putter hende på der, skal du forsøge at efterligne om aftenen. Hun må dog stadig gerne blive ammet inden middagsluren, men du skal her prøve at trække brystet til dig og sætte noget andet i stedet, så hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men lige når at registrere hvor hun ligger og i stedet kan sove med dine hænder, nærhed, beroligende ord, kærtegn osv. I stedet for at amme hende om formiddagen, vil det være en god idé at du sætter hende i barnevognen og triller en tur, så hun på den måde lærer at sove uden dit bryst og favn, men stadig lulles i søvn.

Samtidig skal du tilbyde hende noget andet - vand af kop og et mellemmåltid, så hun får et alternativ til amning. Det er en forudsætning for at kunne sove godt, at hun spiser nok og får væske nok - og det gælder hele dagen igennem og også om aftenen. Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at følge den dagsplan, som jeg har sendt dig i mit sidste svar, fordi det netop er med til at sikre, at hendes behov for både mælk og mad bliver tilstrækkeligt dækket.

En gang imellem kan du godt vælger at amme hende i din seng - det kan du gøre før middagsluren og om aftenen. Det kan give hende nærhed og tæt fysisk kontakt, så du på den måde hjælper hende til ro, fordi hun kan mærke, at du stadig er der for hende - men det vil være rigtig godt, at du forsøger at trække brystet til dig, før hun sover helt. Du skal helst nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Så hun nu lærer, at hun godt kan falde i søvn ved siden af dig og uden at være i din favn, uden at blive vugget osv. og også uden at hun behøver have et bryst i munden. Og stille og roligt vil det så være rigtig godt, at du arbejder på at putte hende i egen seng efter amning, og du så med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv. hjælper hende ind i søvnen der - så hun netop begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove.

Derudover er det rigtigt, at du ...

Annonce

... skal stimulere og aktivere hende rigtig godt i løbet af dagen. Hun skal stimuleres både motorisk og mentalt. Motorisk skal du hjælpe hende med at trille, krybe, dreje om sin egen akse, få fat i sine fødder, sparke, hoppe på dit skød osv. ligesom hun skal øve hånd-øje-kooridination osv. Mentalt skal I trille ture, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, opleve og mærke, sanse. Ligesom du skal synge for hende, snakke med hende, øve sproglyde osv.

Du skriver, at hun har hudproblemer, og at du derfor ikke kan svømme med hende, og det lyder som om, at du ellers godt kunne tænke dig dette.. Og det synes jeg faktisk godt du kan forsøge. Det er en rigtig god måde at blive stimuleret på både motorisk og mentalt og børn må gerne gå til babysvømning eller bade i klorvand, selvom de har børneeksem. Det du skal være opmærksomme på er, at klor udtørrer huden, og det kræver derfor lidt ekstra omhyggelighed med at få hendes hud gjort fugtig med creme.

Det anbefales, at du smører din datters hud med en fed fugtighedscreme, inden hun skal i vandet, fordi kloren så ikke vil irritere hendes hud helt så meget. Efter bad i bassinet, så skal hun have vasket klorvandet af kroppen og derefter bør du så smøre hende med en fugtighedscreme igen. Det hjælper hendes hud til bedre at holde på fugtigheden, når hun smøres ind lige efter badet - cremen er med til at holde på den fugtighed, som huden har opsuget under badet.

I alderen 6-9 måneder, er det især bevægelege som er gode. Det er både at hjælpe hende med at trille og krybe, - og det er også godt at sidde. Hvis hun har ligget meget på maven, så begynder hun stille og roligt at kunne sidde mere rigtigt op. Hun kan sidde i sin høje stol, når hun spiser, men hun vil stille ego pligt også kunne sidde mellem dine ben på gulvet - og det kan være en god øvelse. I kan trille bold og lignende - og får hun overbalance, så er du der til at støtte hende med det samme :)

Du kan også lege "gi-og-ta-leg", hvor du giver hende legetøj og siger "værsgo" og får det tilbage ved at række din hånd frem og sige "tak"... Hun vil også synes det er sjovt, hvis hun f.eks. skubber noget ud over en kant og du igen og igen samler det op. Eller det kan være sjovt at lege "borte-tit", hvor du f.eks. trækker en stofble hen over hendes ansigt og siger "tit-tit" eller "titte-bøh" eller lignende, når hendes ansigt kommer frem - eller du kan trække stofbleen over dit eget ansigt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan med fordel synge forskellige fagtesange, hvor du bruger både hendes og din krop imens du synger - det kan være "lille Peter Edderkop" eller det kan være "klappe klappe kage". Når hun bliver god til at sidde, måske i 8-9 måneders alderen vil hun sikkert elske at lege "ride-ranke" på skødet. Måske kan bedsteforældrene vise jer hvordan - hvis de kan huske det... :)

Det er også rigtigt spændende at lege med lyd i denne alder, og det er vigtigt, at du pludrer og småsnakker med hende hele dagen. Hendes pludrelyde vil blive mere og mere varierede og i 8-9 måneders alderen vil mange børn begynde at pludre i stavelser f.eks. sige da-da, ma-ma eller lignende.

Det er vigtigt, at hendes døgn nu inddeles i vågne og aktive perioder, hvor hun bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, hvor hun spiser rigtig mad, drikker af kop osv. og så også perioder, hvor hun hjælpes med at koble fra, finde roen og falde i søvn.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan starte dagen lidt før, så hun ikke ammes om morgenen, men i stedet kommer op og får morgenmad senest 7.30 - fordi hendes stå op tidspunkt naturligt vil spille ind på resten af dagens forløb og det sikrer, at dagen ikke skrider for dig... Og så kan det nogle gange faktisk være en idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, fordi hendes vågenperiode så naturligt forlænges lidt, samtidig med at det nogle gange kan sikre en lidt længere middagslur - og så vil hun ofte også bedre kunne holde sig vågen om eftermiddagen, så dagen ikke bliver for lang for hende, og hun bliver overtræt - og måske ikke helt kan overskue sin aftensmad... Jeg ved ikke, hvilke muligheder der er, hvor I bor, men du kan overveje det...:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og brug også dagsplanen fra det tidligere svar, du har fået fra mig :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år