Brev:
2 årig vil ikke sove til middag
17. februar 2018
Alder:
23 mdr.
2 årig vil ikke sove til middag
Hej Helen.
Jeg har haft skrevet til dig flere gange før. Håber at du endnu engang kan hjælpe mig.
Min søn på knapt 2 år bliver puttet ved 19-tiden om aftenen (sover først omkring 19.30). Her putter far eller jeg i et kvarters tid hvorefter vi går ud. En sjælden gang imellem kalder han en enkelt gang, hvor vi går ind og siger godnat og hører som regel ikke mere til ham derefter. Han vågner omkring klokken 6. Nogle få gange er han vågnet 5.30 (men så putter vi ind til klokken 6, for her er det ikke morgen før klokken 6), og nogle gange vågner han først 6.30.
Når vi holder fri og han skal sove til middag kan jeg bruge 45-60 min på at få ham til at falde i søvn - nogle gange uden held, hvorefter jeg må tage ham op alligevel. Jeg kan ikke gå fra ham ligesom jeg gør om aftenen - så tager det endnu længere tid end hvis jeg bliver indtil han er faldet i søvn. Han bliver puttet ved 12.30-tiden. Han gaber, har små øjne og gnider sig i øjnene, så han er tydeligvis træt, men vil simpelthen ikke falde i søvn. Det er decideret en slåskamp hver gang, for han bliver sur når jeg lægger ham ned når han rejser sig op. Jeg ved at de normalt skal sove omkring 13 timer i døgnet i hans alder - det gør han langt fra. Og eftersom han kun er 2 år, tvivler jeg også på at det er fordi han er ved at være færdig med at sove til middag.
Når han er i vuggestue lægger de ham klokken 12 og så sover han 1-1,5 timer til middag.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg er lige ved at gå ud af mit gode skind over at skulle kæmpe med ham hver gang han skal sove til middag.
Jeg glæder mig til at læse dine tanker omkring dette.
Venlig hilsen