Svar: Jobstart og nattesøvn

9. februar 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære du

Tak for dit brev :)

Hvor er det dejligt at høre, at det er gået så fint med at vænne jeres dreng til vuggestuen og den store nye verden, som det naturligt er. Det lyder som om, at han stortrives og som om, at I har fundet et rigtig godt sted - og han udvikler sig rigtig meget lige nu både motorisk og mentalt - det er virkelig dejligt at høre :)

Jeres dreng lyder til at være naturligt træt efter en lang dag. Der sker så meget i løbet af dagen, at han har svært ved at sove længere lure - han får de afbræk, som han har behov for, så han netop har energi nok til at opleve og også bearbejde alle de nye stimuli og indtryk, men han har ikke tid til at sove ret meget i løbet af dagen, - tiden skal ikke soves væk.. :) Og så er han naturligt rigtig træt om aftenen og falder derfor omkuld allerede kl 18-18.30 - og han sover umiddelbart godt.

Han trives rigtig godt med denne rytme, han lyder til sammenhængende at få den søvn som han har behov for, for at han kan udvikle sig som han skal - og det er helt naturligt, at han vågner tidligt om morgenen. Når han har sovet ca 11 timers nattesøvn, så kan han naturligt ikke sove mere - og derfor vågner han allerede kl 05...

Hvis det er meget vigtigt for dig, at han ikke starter dagen så tidligt, så er du nødt til at ændre på hans puttetidspunkt. Og det vil, som du selv er inde på, være rigtig svært for ham og også synd for ham, at du kæmper med at holde ham vågen til kl 19, hvor han så vil være overtræt og ikke nødvendigvis sove bedre eller længere, når han så sover. Og som udgangspunkt så skal børn puttes, når de er trætte og har brug for at sove og de vågner som udgangspunkt, når de ikke har brug for mere søvn...

Så hvis du vil ændre ...

Annonce

... på hans puttetidspunkt, så vil jeg anbefale dig, at du prøver at give ham en ekstra lille lur om eftermiddagen. Det vil sige, at han måske kan sove bare en lille halv times tid mellem f.eks. kl 16-17 og derefter vil han så naturligt kunne holde sig bedre vågen om aftenen og hans puttetidspunkt kan komme til at ligge kl 20 i stedet...

Normalt skal man passe på med at lade børn sove efter kl 16, når de først er fyldt et år, fordi det kan betyde, at barnet så begynder at gå meget sent i seng, begynder at få en vågenperiode midt på natten eller begynder at vågne meget tidligt - men jeg synes, ud fra det du fortæller, at det faktisk godt kan være et forsøg værd hos jer. Det lyder som om, at I måske netop kan udnytte dette, fordi det kan hjælpe ham til en lidt senere rytme, hvor han går senere i seng, står lidt senere op - og dagen således bedre kan hænge sammen for jer. I stedet for at han som nu powernapper på vej til vuggestue, så kan du forsøge om du kan få ham til at powernappe lidt på vej hjem fra vuggestue eller når I er hjemme - fordi det faktisk godt vil kunne gøre en forskel hos jer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ellers tænker jeg, at tiden naturligt også vil arbejde lidt for jer. I takt med at han bliver ældre og vænnes mere og mere til dagligdagen i vuggestuen, sover og spiser, leger og er aktiv osv. på samme tidspunkter som de andre børn, så vil hans rytme naturligt ændre sig, og han vil måske begynde at sove lidt længere lure, så han igen kan nøjes med to lure dagligt, og hvor hans middagslur måske vil have en længde, som gør at han kan holde sig igennem eftermiddagen og stadig komme senere i seng end nu...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.