Svar: Axel vil ikke sove i egen seng

29. november 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Axels forældre

Tak for jeres brev og dejligt at høre, at I har fulgt med på sidelinjen og har kunne bruge nogle af de råd, som jeg giver andre forældre - og velkommen til:)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med Axel lige nu, han begynder at opfatte verden større, han bevæger sig motorisk mere og mere rundt på egen hånd, og får mange ny oplevelser i løbet af dagen - og det betyder at mange børn i denne alder begynder at få lidt farefornemmelse, altså lidt fornemmelse for at verden ikke kun er sjov og ballade, men faktisk er farlig og giver modstand. Og han oplever mere og mere modstand i løbet af dagen - det kan være andre børn, som skubber, tager legetøjet fra ham, nogen børn bider i denne alder. Og han oplever modstand fra jer - at I holder fast i ham, forhindrer ham i ting, siger mere "nej!" i løbet af dagen osv.

Og alt dette gør det ekstra svært for ham at overgive sig til søvnen. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne, give slip og falde i søvn, og samtidig kan det også give ekstra urolig søvn, når han så endelig sover. Og så betyder det ofte også, at han kan være lidt mere tryghedssøgende, have brug for ekstra nærhed og tæt fysisk kontakt. det bliver ekstra vigtigt for ham at mærke jer - om dagen vil han ofte have brug for lige at komme på skødet eller brug for at I bukker jer ned, giver ham en knus, hvorefter han så er parat til at prøve lidt på egen hånd igen. Om aftenen kan han have brug for at mærke jer ekstra tæt på, når han skal sove.. Og det lyder som om, at det måske er dette som spiller ind hos jer.

Da han lige nu bliver rigtigt ked af det, bare I nærmer jer hans seng - så tænker jeg at det er vigtigt, at I atter får ham gjort tryg ved at sove og dermed tryg ved egen seng igen. Men det lyder som om, at I er nødt til at gøre det i etaper. Hvis I bare putter ham i egen seng og lader ham græde sig i søvn, og holder fast i at nu er det sådan, så vil han begynde at forbinde det at sove med noget som ikke er rart og det vil ikke hjælpe jer til bedre søvnvaner fremadrettet. Derfor er I nødt til nu at indføre et ritual, som gradvist hjælper ham til at sove i ...

Annonce

... egen seng.

Jeg vil derfor foreslå jer, at I indfører en godnathistorie. Det skal være en simpel historie, med billeder og en lille tekst, så I læser viser ham billedet, skifter side, læser lidt igen, viser ham billedet, skifter side igen, læser videre og viser ham nyt billede. Det kan også være en billedbog med fotografier af jer, ham, jeres hjem, vuggestuen osv. som I så kan tale ud fra og på den måde gennemgå dagen sammen med ham, så han bedre får koblet fra. Hele idéen med at læse er at I får introduceret et ritual, som gradvist lærer ham at det er okay at ligge og lytte - og falde i søvn.

Og så kan I starte med at lade ham ligge ved siden af jer i jeres seng. Måske er I lige nu nødt til at lægge jer med ham, men stille og roligt skal I så begynde at sætte jer op, så han ligger ned og I sidder. Og herfra kan I så øge afstanden fysisk imellem jer, så han ligger i egen seng og I sidder ved siden at ham - og når han kan det, så kan I begynde at flytte hans seng til eget værelse, hvor I så stadig sidder der og læser og hvor ritualet er som det plejer at være. Det skal helst være sådan, at han bliver så glad for sin godnathistorie og det ritual, at han glad lægger sig ned i forventningen om at I læser, så det bliver hans fokus fremfor protesten over at ligge og ligge i egen seng.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så følgende skridt:
1. Lægge jer og læse historie i jeres seng og lære ham at falde i søvn med dette ritual.
2. Sætte jer og stadig læse historie, hvor han ligger, og I sidder hos ham.
3. Putte ham i egen seng, hvor I stadig sidder hos ham og læser som I plejer.
4. Flytte sengen på eget værelse, hvor I sidder hos ham og ritualet er som det plejer.

Han må også meget gerne få en puttebamse, slaskedukke, putteklud eller lignende, som han puttes med både dag og nat og som genrelt følger ham uanset om I er hjemme eller ude, kører i bilen, han er træt, ked af det osv. Det vil være rigtig godt, hvis kluden på den måde kan erstatte jer, fungere som substitut for jer og jeres nærhed. Det kan også hjælpe ham til at falde i søvn på afstand af jer.

Håber at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder