Svar: Hjælp - søvnproblemer
15. september 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Amalie
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har min bog om børn og søvn, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Jeg er helt med på, at du gerne vil undgå at amme jeres dreng i søvn, så han ikke vænnes til kun at kunne sove med brystet i munden... men da han ikke er ældre, end han er, så vil det være rigtig godt, hvis mælk/bryst indgår som en fast del af hans putteritual, og når jeg ser din dagsplan, så ammes ham ofte, når han vågner af en lur, og ikke før han puttes til en lur. Og det vil jeg foreslå dig, at du laver om.
Netop, når han nu tilbydes skemad flere gange dagligt, så vil det være rigtig godt, at han får skemad og vand af kop, når han vågner - og før han så skal sove, så tilbydes han brystet. Når mælk indgår som en fast del af putteritualet, så er det ofte med til at give lidt længere lure, og samtidig hjælper det ham til at koble fra og finde roen på en tryg og rar måde. Og det er vigtigt, at det at sove forbindes med noget trygt :) Da han ofte sover korte lure i løbet af dagen, så vil han naturligt ikke kunne få skemad, lige når han vågner, men princippet er det samme - skemad og vand af kop først, og mælk bagefter.
Det er også sådan, at hvis I følger denne rytme - skemad, vand af kop - og efterfølgende mælk (der vil ofte gå måske 1-1.5 time imellem, at han har spist skemad og han ammes), så har han plads til begge dele i maven, og får derfor sit behov tilstrækkeligt dækket. Og det er netop en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han spiser og drikker nok hele dagen igennem.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre.
Morgen 7.30-08: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9.30
Når han vågner af din formiddagslur, så tilbydes han et bad. Badet vil stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, og det vil forlænge hans vågenperiode, så han måske kan sove en længere middagslur, og kan begynde at nøjes med 3 lure dagligt.
Frokost 11: Grøntsagsmos, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12.30...
Eftermiddag 15: Tilbydes frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20. Prøv at amme ham, skifte hans ble, amme ham igen og først derefter putte ham.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes derefter til natten i egen seng.
Midt nat 03: Ammes, men stille og roligt trappes han ud af denne amning.
Som I kan se, så har jeg lagt badet ind før middagsluren fremfor om aftenen, det vil være en god idé at prøve dette af en periode :)
Som I også kan se, så indgår amning, som en fast del af putteritualet - og det er her vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet. Det er vigtigt, at han ammes og får sin mælk og finder roen, men du skal bevidst arbejde på at putte ham fra dig, før han sover helt. Så han lige når at registrere, at han ligger i sin seng, og dermed forbinder sin seng med stedet, hvor han sover :)
Hvis du lægger dig og ammer ham i dobbeltsengen, så kan du godt vælge dette, men det er så også her vigtigt, at han ikke sover med brystet i munden. Du skal helst nå dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover.
Når han vågner og søger brystet om natten, så vil det være godt, hvis du i første omgang kan prøve at berolige ham med nærhed og kærtegn. Hvis dette ikke er nok, så må du give ham brystet, men så skal du forsøge at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier mere og mere kortvarigt. Så han vænnes til ikke at behøve masser af mælk i maven. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være, at du skal gøre det mange gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Nu hvor jeres dreng bliver 6 måneder så må han gerne sove på eget værelse. Og I kan naturligvis overveje, om det er dig eller far, der skal gå ind til jeres dreng om natten, og hjælpe ham videre i søvnen uden brystet. Måske skal mor starte med at være der, arbejde bevidst på at trappe amningerne ud, og far kan så tage over i takt med, at det går gradvist fremad...
Det er også fint, hvis du lige nu prioriterer, at I sover sammen. Jeg vil så anbefale, at du kobler tremmesengen til din seng, fjerner tremmerne fra den ene side og sætter sengene sammen. Naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Du kan så putte din dreng i egen seng, så han stadig lærer at sove i den, men du kan om natten berolige ham med dine hænder, stillingskift osv. så han mærker, at du er der og du kan på den måde hjælpe ham videre i søvnen, men uden at give ham brystet og uden at tage ham op i din favn.
Når du om dagen f.eks. er i mødregruppe, så skal du medbringe skemad til ham og mad, som han kan få i hånden, og du skal forsøge at følge dagsplanen og spisetiderne. Og når det så er sovetid, så ammer du ham og hjælper ham på den måde til ro, og så forsøger du også der, at få ham over i barnevognen, før han sover helt - ender han her med at falde i søvn hos dig og flyttes sovende, så må det være sådan, det er også vigtigt, at I kan nyde at være i mødregruppen, og det hele ikke går op i hat og briller - hans søvn er vigtig. Men generelt vil det være rigtig fint, hvis du ammer ham, til han næsten sover og lige før han sover helt, så putter du ham fra dig.
Han skal altså ikke puttes vågen, men der hvor han tydeligt har svært ved at holde fokus, øjnene kører rundt i hovedet, han sover næsten men ikke helt. Stille og roligt lægger du ham fra dig, holder stadig dine hænder på ham, så han mærker, at du er der og luller ham på den måde ind i søvnen.
Det er fint med nussekluden, fordi den dufter af dig og på den måde bla. minder lidt om at ligge i din favn. Det er dog helt naturligt, at han ikke bruger den bevidst - de fleste børn er over 1 år, før de tager en putteklud rigtigt til sig....
Da du har min bog om søvn, så vil jeg anbefale dig at læse det kapitel, der handler om at være 6 måneder og lære at sove uden brystet om natten :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske