Svar: Barn på halvandet med børneeksem skal flyttes i egen seng

13. september 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære AM

Tak for dit brev, dejligt at høre, at du har haft glæde af de svar jeg har givet til andre :) Og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig omkring jeres dreng B.

Det lyder som om, at B er meget plaget af børneeksem og jeg kan godt forstå, at I gerne vil finde en måde at putte ham på, der ikke stresser ham for meget, fordi I oplever, at det gør eksemen og dermed søvnen værre. Det vil jeg også gerne give jer, men først vil jeg lige dele lidt råd omkring børneeksem og søvn :)

Det er vigtigt, at I finder ud af, hvorfor han har børneeksem, så man ikke kun symptombehandler, men også forsøger at finde ud af, om der er en udløsende faktor. Hvis I kan finde ud af hvorfor, så kan I naturligt bedre hjælpe ham. I kan evt. bede om en henvisning til allergologisk afdeling på Gentofte Hospital. Her ligger Dansk Allergicenter, som har specialiseret sig i børneeksem, børneastma og andre allergiske lidelser. Se danskallergicenter.dk.

Når børn har eksem, så giver det ofte urolig søvn. Når B skal sove, så vil huden føles varm, det vil begynde at klø, det svier, og det er ofte ikke særlig rart. Det er rigtig godt, at I smører ham med forskellige salver, cremer osv. og I skal her naturligvis følge den vejledning, som I har fået af lægen. Ofte vil det være en god idé at skifte mellem forskellige typer af creme - lotion, fedtcreme osv. alt efter årstid, tidspunkt på dagen og hvor voldsom eksemen er i perioder. Det kan være en god idé at undgå creme, som indeholder carbamid, da det kan få huden til at svie og irritere mere.

Jeg kan ikke ud af jeres brev se, hvor hyppigt i giver ham bad; men hvis I nogle gange giver ham bad om aftenen, så gør badet så kortvarigt som muligt og brug ikke for varmt vand, da det kan udtørre hans hud unødigt. Et hurtigt karbad og indsmøring med creme direkte derefter kan være en god idé. Det er bedre at bruge en mild hudvenlig flydende sæbe end badeolie. Sæben bør have en god pHværdi og være uden parfume og hormonforstyrrende stoffer. Det er vigtigt at skylle sæben af efter badet - og bedre at smøre med creme efterfølgende, fremfor at putte olie i badet...

Det er godt, hvis der går tid efter badet om aftenen, før han puttes i seng. Hvis han puttes under en dyne lige efter bad, så vil eksemen blusse op, og det vil irritere hans hud ekstra meget. Hans hud har brug for luft efter bad, og der må meget gerne gå en time eller mere fra han kommer op af badet og til han kommer i seng.

Undgå tøj der kradser og klør, vær opmærksom på vaskemærker, navnemærker, sømme osv. i tøjet, der kan irritere hans hud.. Vær også opmærksom på, at hans sengetøj ikke kradser eller virker uldent :)

Hvilken dyne har han? I kan få temperaturregulerende dyner f.eks. temprakon, der kan hjælpe med til at sørge for at han ikke får det hverken for varmt, koldt eller fugtigt, når han skal sove. Vær også opmærksom på, hvilket madras han ligger på og hvilket lagen I bruger. Det er vigtigt, at han kan komme af med varmen. Nogle børn har behov for en helt ny madras, andre har glæde af at få en rullemadras på den madras de allerede har.

B er 16 måneder nu, og det betyder, at han begynder at få lidt fornemmelse for, at I stadig er der, selvom I ikke kan ses.. Børn i 13-15 måneders alderen vil ofte have behov for ekstra tryghed og nærhed, når de skal sove, og når de bliver 18-20 måneder, så kommer der ofte et stort udviklingsspring igen, som kan påvirke søvnen - så lige nu, vil det umiddelbart være det rigtige tidspunkt at arbejde på nye vaner og rutiner omkring søvnen. Og jeg synes faktisk, at I skal putte ham på eget værelse og forsøge at gøre ham tryg ved dette med det samme.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan sidde hos ham og meget gerne læse historie, som I allerede har forsøgt - og prøv evt. at lade ham starte med lidt historie på skødet, og derefter kravler han over i sin seng, og så læser I videre, imens han er i sengen, så I på den måde vænner ...

Annonce

... ham til at det er helt okay at ligge i sin seng. Og så han ikke når at falde for meget i søvn i jeres favn, før I flytter ham - og han derfor vågner og bliver for ked af det.

Det vil også være rigtig godt, hvis I kan putte ham med en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende, der kan fungere som substitut for jer på sigt. Kluden eller bamsen skal følge ham hele dagen, være en fast del af jeres ritualer, ligge i barnevognen, følge med i bilen, når han er træt, når I sidder og putter på sofaen, når han puttes i sin seng.. så den bliver en fast følgesvend. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at tage en sådan substitut til sig og bruge den bevidst, så det vil være rigtig fint at introducere den nu.

Måske skal han puttes lidt senere, end I gør lige nu - og det kan være en god idé at tilbyde ham en godnatgrød eller anden form for godnatmåltid. Det kan være dejligt at blive fyldt lidt ekstra op i maven, det giver en god fysisk ro og større lyst til at lægge sig ned og putte sig - lidt ligesom den følelse I selv får, når I har spist lidt for meget og bare har brug for at lægge jer på sofaen...

Mit forslag til en aftenrytme ser således ud:

Aften 18: Aftensmad, I spiser sammen, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der er mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer kortvarigt i bad, og smøres derefter med creme.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19-19.15 - det kan også være en portion havregryn med lidt mælk, hvis han hellere vil have dette. Vand eller mælk af kop. Får derefter børstet tænder.

Puttes med godnathistorie ca kl 19.30 - han puttes i egen seng og I sidder hos ham, læser højt, viser billeder osv. Men så han lærer at finde roen og falde i søvn i egen seng og ikke først falder i søvn i favn og derefter flyttes. Det er vigtigt, at han når at følge med i, hvor han sover...

Hvis han er ked af at komme ned i sin seng, så kan du tage ham op, sætte dig med ham og læse lidt, og når han virker tryg igen, så flytter du ham igen ned i sengen. Det er vigtigt, at han oplever det at komme i seng som noget trygt dejligt og rart. Han har sin bamse, putteklud eller lignende hos sig, du eller far sidder der, I går ikke fra ham, men læser, viser ham billeder, taler med ham om dagen, hvad der er sket osv. og han lærer at det er okay at ligge stille og overgive sig til søvnen.

En godnathistorie og en snak om dagen kan netop være godt at indføre omkring 1.5 års alderen, nogle gange lidt før. Det kan være simple bøger, du læser højt, og det kan være en historie om ham selv og jeres familie "der var engang en dreng der...", så han kan genkende det du fortæller om. På den måde kan du bruge det at tale og fortælle historie til at han får bearbejdet nogle af dagens oplevelser, og derfor måske bedre vil kunne overgive sig til søvnen og måske også sove mere roligt, når han så endelig sover...

Nogle børn har glæde af at kunne ligge og kikke på små billeder. Det kan være selvlysende stjerner, som du sætter på loftet, det kan være en lyskæde med et blidt lys, eller du kan købe en lampe, som kan sende små billeder ud i værelset... Der findes her forskellige modeller, og det kan være en god idé at undersøge mulighederne, men det kunne f.eks. være en Cloud-B natlampe. Nogle lamper findes også med lyd, der kan virke beroligende, når barnet skal sove... Min tanke er, at det nogle gange kan adsprede lidt, så jeres dreng måske vil synes det er okay at ligge i sin seng (og ikke være i favn) hvis han kan ligge og kikke på noget lys der bevæger sig... altså en tryg måde, at få ham i egen seng på, som ikke stresser ham, men som hjælper ham til ro - og hvor I stadig er der, ikke forsvinder fra ham :)

Og stille og roligt, så kan I så arbejde på, at han ligger i sin seng uden at I behøver være der til han sover...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder