Brev:
Barn på halvandet med børneeksem skal flyttes i egen seng
13. september 2017
Alder:
16 mdr.
Barn på halvandet med børneeksem skal flyttes i egen seng
Hej Helen.
Dette er mit første brev til dig og jeg har læst et hav af andres breve med godt resultat:)
Vi er som mange andre endt i en temmelig stor hårdknude. Vi har to børn, En datter F. på 4 og lillebror B. på halvandet.
B. har børneeksem, der har generet ham i større og mindre grad siden hans fødsel. Vi behandler det dagligt både forebyggende og som behandling. Vi valgte for en del måneder siden at lade ham sove i vores seng, da han havde stort behov for tryghed. Det fungerer dog ikke længere, da min mand er for generet af at han fylder, så han nu sover i seperat seng.
Nu er B´s eksem i nogenlunde balance, og vi mener at det er på tide at han kommer over i egen seng på eget værelse, men vi aner ikke hvordan vi får taget hul på bylden, da han fortsat virker meget tryghedssøgende når han skal puttes og sove.
Vores rutine er således:
ca 18.45 bliver han smurt ind og gjort klar til at putte.
19.00 går enten min mand eller jeg ind med ham i i vores seng, slukker lyset og ligger med ham (vi lader som om vi selv sover), indtil han falder til ro og falder i søvn. Afhængig af hvor træt han er kan der gå alt mellem 15-45 min. Vi har ikke nænnet at køre nyt putteritual da han har virket generet af eksemet og tydeligt nyder vores nærhed
Vi har i 2 dage forsøgt at starte på at læse en lille bog i vores seng og når han sover så at lægge ham over i en weekend seng der står på vores soveværelse, for at prøve at tage det i etaper. Men han lader til at sove meget let og vågner med det samme han kan mærke at han løftes ud af vores seng og skriger højlydt og uden stop når han så lægges i weekendsengen. Jeg har derfor taget ham med over i vores seng igen, så det har været lidt af en fiasko.
Det skal tilføjes at vi er nervøse for at han får sovet dårligt, da det forværre hans eksem med manglende søvn og i det hele taget når han er stresset/ked af det, så det aspekt kæmper vi også med.
Vi håber på at du har nogle forslag til hvordan vi på en nænsom men bestemt måde kan lære ham at føle sig tryg ved at sove selv og på sigt flytte i eget værelse.
De bedste hilsner
AM