Svar: Vågner og græder om natten - 11 mdr.

11. september 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære E´s mor

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.

Det er rigtig godt, at I har fået tjekket jeres datters ører og I skal naturligvis holde øje med, om hun kan få andre symptomer på, at hun har ondt i ørerne for det kan godt ære forklaringen på at hun vågner og græder om natten. Tandfrembrud og lignende kan naturligt også spille ind. Det er derfor vigtigt at sikre sig, at der ikke er en fysiologisk forklaring og dermed noget, som I kan behandle :)

Det er også værd at medtænke, at hun er startet i dagpleje og jeg ved fra dine tidligere breve, at I også er flyttet, så der er naturligt sket store forandringer i jeres liv - og det kan godt være forklaringen på, hvorfor hun måske drømmer ekstra meget og derfor vågner og græder om natten, søger ekstra fysisk kontakt og nærhed. Det kan således godt være en forklaring på, hvorfor det er startet, men behøver naturligt ikke være forklaringen på, hvorfor det fortsat er et problem :)

Det har naturligt også noget at sige, hvordan I er kommet fra amning og over til flaske, - om du i stedet for bryst/flaske giver hende en sut i munden, hver gang hun vågner, og at hun måske er blevet uhensigtsmæssig afhængig af sin sut. Det jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn. Det er vigtigt, at hun ikke får en sut i munden hver gang hun vågner, men at du netop hjælper hende videre med kærtegn, beroligende hænder osv. så hun mærker at du er der og hjælper hende til ro, men uden at du giver hende en sut i munden - og det kan også være en god idé at du om dagen øver at finde sutten selv og selv tage den i munden. Når og hvis hun kan det om dagen, så kan du hjælpe hende med selv at finde sutten om natten, så det ikke er noget du gør, men noget hun på sigt selv kan klare...

Alder og udvikling spiller naturligt også ind, og du spørger om det kan have noget at gøre med at hun finder tryghed specielt ved dig - og ja, det kan det godt. De fleste børn vil især i 8-10 måneders alderen have en periode, hvor de klynger sig ekstra til ofte mor. Det hænger ofte sammen med at de i denne alder begynder at kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, og det kan naturligvis også spille ind hos jer...

Og så er der naturligvis situationen lige nu... Her er det relevant at se på hendes dagsrytme og umiddelbart ser det rigtig fint ud. Mit eneste forslag til ...

Annonce

... en ændring vil være, at du prøver at indføre en godnatgrød om aftenen, meget gerne efter et bad. Det vil sige at en aftenrytme kan se således ud:

17.30 Aftensmad

Kommer derefter i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage mv.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19, og får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca 19.30...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23.30: Drømmeflaske og sover videre uden yderligere til næste morgen, hvor dagen så starter med grød kl ca 6.30-7 som nu...

Det kan hjælpe hende til fysisk ro i kroppen og dermed hjælpe hende med at koble fra og finde roen, overgive sig til søvnen, hvis hun får et bad om aftenen og det netop afsluttes med lidt babymassage. Efter badet, vil det være rigtig godt med en grød. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, altså en lidt grovere grød. Den ligger godt i maven og hjælper hende også til at kunne sove bedre og få et lidt længere søvnstræk.

Det er rigtig fint med flaske når hun puttes, og det er vigtigt, at du holder fast i at hun ikke falder i søvn med flasken i munden. Det lyder ikke til at være tilfældet, og det er super godt. Det skal stadig være trygt for hende at falde i søvn, så hun forbinder det at sove med noget dejligt, hun må ikke græde sig i søvn, men det lyder det heller ikke som om, at hun gør. Det er også vigtigt, at hun falder i søvn i sin egen seng, så hun forbinder sengen med stedet, hvor hun sover - og at hun ikke falder i søvn i jeres seng eller i din favn :)

Jeg kan ikke helt se, hvor voldsomme grådanfald og skrigeture hun har, men det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at hun har milde anfald af natteskræk.. det kan være forklaringen på de voldsomme opvågninger hun har først på natten, men ikke omkring kl 04-05 - det er snarere mareridt, der opstår her, men ofte ikke hos så lille en pige.. Der er dog ingen tvivl om, at hun godt kan have masser af drømmeaktivitet, som vækker hende om natten, og derfor skal du naturligvis overveje, hvad I laver i løbet af dagen, hvordan I generelt har det og trives. Alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes om natten, så nogle gange kan det hjælpe at sætte tempoet lidt ned, sikre lidt mere ro i hverdagen... bare en tanke :)

Jeg håber, at ovenstående tanker måske kan pejle jer lidt ind på, hvad der kan spille ind hos jer, og hvad I måske kan arbejde lidt videre med...

Rigtig meget held og lykke fortsat! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder