Svar: Middagslur - 6 mdr.

31. august 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære C´s mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det er dejligt at høre, at amningen går så godt på trods af lidt start vanskeligheder, og det lyder bestemt som om, at din lille dreng trives på alle punkter - dejligt!

Det lyder dog også som om, at du skal begynde at øge ham lidt ekstra i skemad, så han i løbet af de næste par uger tilbydes skemad flere gange dagligt. Det vil være rigtig godt, hvis du i stedet for både at amme ham, når han vågner af lur, og før han skal sove igen, begynder at tilbyde ham skemad og vand af kop, når han har sovet. Og så bibeholder amningen før han puttes, så mælk stadig indgår som en fast del af hans putteritual. Det kan sagtens spille ind på hans evne til at sove lidt længere lure i løbet af dagen, at han får mere rigtig mad ved siden af hans mælkeindtag.

I løbet af de næste ca. 3 uger, vil det være rigtig godt, hvis du kan skabe en dagsplan, der ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre - og skal ikke længere ammes kl 06/07. I stedet skal I her stå op og han skal starte dagen med en morgengrød.

Morgen 7.30: Havregrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og vand af kop., vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 8.30-9, som nu

Frokost 11: Grøntsagsmos, ristede rugbrødsbjælker at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca. 12-12.30

Eftermiddag 14: tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er dagens korteste lur - denne lur ligger ca 15.30-16.30 som nu

Aften 18: ...

Annonce

... Grøntsagsmos, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden og vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19-19.30

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig - amningen midt nat begynder at kunne trappes ud i takt med, at han spiser mere og mere skemad. Så han i 6 måneders alderen begynder at kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan naturligt ikke gå fra skemad om formiddagen til så mange måltider dagligt på en gang, så i første omgang vil jeg anbefale dig, at du indføre skemad til frokost og ikke ammer ham der, men i stedet stadig ammer, før du putter ham til middagsluren. Derefter vil det være rigtig godt, hvis du kan begynde at indføre morgengrød og næsten samtidig indfører mellemmåltidet om eftermiddagen. Stille og roligt skal han også tilbydes mellemmåltid formiddag - så grøden om morgenen og frugten separeres, og derudover skal du igang med kød og fisk i grøntsagsmosen, når han bliver 6 måneder. Jeg tænker, at du i løbet af de næste ca 3 uger kan nå dette mål...

Derudover tænker jeg, at det er helt okay, at han lige nu sover 3 lure og ikke kan sove så lang en middagslur, at han kan nøjes med to lure. Det vil naturligt ændre sig i takt med at han spiser mere skemad i løbet af dagen, ligesom han også bliver ældre, vil kunne begynde at være vågen lidt længere tid af gangen, bruger sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, så han får lidt længere vågne, aktive perioder.. så på den måde arbejder tiden også lidt for jer :)

Jeg håber, at du kan bruge mine idéer til, hvad du nu kan arbejde lidt videre med :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg