Svar: Godnatgrød
25. august 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Kris
Tak for dit fine spørgsmål :)
Jeg anbefaler ofte en godnatgrød til børn i jeres drengs alder - tidligst fra 8 måneders alderen.
Det er sådan, at børn i denne alder ofte gerne vil spise selv, og det skal de naturligvis have lov til og støttes i. Men de fleste børn har ofte stadig svært ved helt at koordinere deres bevægelser, det er rigtig svært at tage maden op fra tallerkenen, føre den til munden, få den ind i munden, tygge og bearbejde den, synke og gøre det igen og igen. Derfor bliver barnet ofte træt, før det egentlig har fået mad nok, og risikerer derfor at gå sulten i seng. Og det er dette godnatgrøden forebygger.
Samtidig så vil børn frem mod 1 års alderen skulle trappe gradvist mere og mere ud af deres flasker, og en godnatgrød er med til på sigt at kunne erstatte en flaske, så barnet begynder at kunne sove igennem om natten og gradvist lærer at sove uden at få flaske.
Grøden bør ligge adskilt fra aftensmaden, meget gerne adskilt af et bad. Det er vigtigt, at barnet ikke lærer, at man kan afvise aftensmaden og få grød i stedet :) Derudover vil det være godt, hvis grøden er en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Det giver en god mæthed over længere tid og er med til at gøre barnet naturligt træt og parat til at komme i seng.
Til større børn kan man i stedet for grød godt vælge at bruge rester fra aftensmaden som et godnatmåltid, hvis barnet ikke spiser så meget aftensmad. Barnet kan f.eks. godt få en frikadelle, et kyllingelår eller lignende sammen med et stykke rugbrød...og måske et glas mælk, før barnet så puttes :)
Mange børn nyder den hyggestund det er at komme i bad, få nattøj på og blive gjort klar til natten, og så få lov til at sidde ved bordet og få et godnatmåltid og på den måde afslutte dagen. Derefter børstes der tænder, og barnet puttes i seng med sin bamse, en godnathistorie og en sang...
Når alt dette er sagt, så er er naturligvis også børn, som ikke har behov for et godnatmåltid, og familier som ikke trives med en sådan rutine - det er kun et forslag :)
Rigtig god weekend, når I kommer så langt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske