Svar: Godnatgrød

25. august 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit fine spørgsmål :)

Jeg anbefaler ofte en godnatgrød til børn i jeres drengs alder - tidligst fra 8 måneders alderen.

Det er sådan, at børn i denne alder ofte gerne vil spise selv, og det skal de naturligvis have lov til og støttes i. Men de fleste børn har ofte stadig svært ved helt at koordinere deres bevægelser, det er rigtig svært at tage maden op fra tallerkenen, føre den til munden, få den ind i munden, tygge og bearbejde den, synke og gøre det igen og igen. Derfor bliver barnet ofte træt, før det egentlig har fået mad nok, og risikerer derfor at gå sulten i seng. Og det er dette godnatgrøden forebygger.

Samtidig så vil børn frem mod 1 års alderen skulle trappe gradvist mere og mere ud af deres flasker, og en godnatgrød er med til på sigt at kunne erstatte en flaske, så barnet begynder at kunne sove igennem om natten og gradvist lærer at sove uden at få flaske.

Grøden bør ligge adskilt fra aftensmaden, meget gerne adskilt af et bad. Det er vigtigt, at barnet ikke lærer, at man kan afvise aftensmaden ...

Annonce

... og få grød i stedet :) Derudover vil det være godt, hvis grøden er en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Det giver en god mæthed over længere tid og er med til at gøre barnet naturligt træt og parat til at komme i seng.

Til større børn kan man i stedet for grød godt vælge at bruge rester fra aftensmaden som et godnatmåltid, hvis barnet ikke spiser så meget aftensmad. Barnet kan f.eks. godt få en frikadelle, et kyllingelår eller lignende sammen med et stykke rugbrød...og måske et glas mælk, før barnet så puttes :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mange børn nyder den hyggestund det er at komme i bad, få nattøj på og blive gjort klar til natten, og så få lov til at sidde ved bordet og få et godnatmåltid og på den måde afslutte dagen. Derefter børstes der tænder, og barnet puttes i seng med sin bamse, en godnathistorie og en sang...

Når alt dette er sagt, så er er naturligvis også børn, som ikke har behov for et godnatmåltid, og familier som ikke trives med en sådan rutine - det er kun et forslag :)

Rigtig god weekend, når I kommer så langt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge