Svar: Falde i søvn om aftenen med amning
30. juli 2017
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det vil være rigtig godt, hvis du nu forsøger at arbejde bevidst på, at din datter ikke falder i søvn med brystet i munden, men lærer at overgive sig til søvnen uden denne afhængighed.
Du kan godt gøre det, du lige nu gør - lægge dig med hende og amme hende i din seng og lade hende falde i søvn der, men det vil være rigtig godt, hvis du kan nå dertil, at hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover...
Du kan også gøre det, at du amme hende i din favn om aftenen, sidder med hende tæt ved tremmesengen og lige før hun så sover helt ,så flytter du hende stille og roligt fra din favn og ned i sengen. Det skal være på det tidspunkt, hvor hun næsten sover, men ikke sover så dybt, at hun ikke registrerer, at hun bliver flyttet. Dog træt nok til, at du kan stå ved hende og med dine hænder, beroligende ord osv. kan lulle hende ind i søvnen, så hun sover videre i sin seng.
Som udgangspunkt er det godt, hvis du kan forsøge at få hende til at falde i søvn der, hvor du ønsker at hun skal sove - og det vil sige i seng, barnevogn osv. Så hun forbinder disse steder med noget trygt og rart. Hvis hun falder i søvn i din favn og flyttes imens hun sover, så kan du risikere, at hun bliver ked af det, fordi det er utrygt for hende pludselig at opdage, at hun ligger et andet sted. Hvis hun falder i søvn med brystet i munden, så kan du også risikere, at hun begynder at vågne flere gange om natten og søger brystet igen og igen for at kunne komme videre i søvnen.
Det er en god idé at arbejde på lidt nye rutiner nu, med den alder hun har. Når hun bliver 6 måneder, sker der meget med hende udviklingsmæssigt og det kan være en lidt sværere periode. Samtidig skal hun i den alder lære at sove igennem og dermed sove uden amning midt nat. Og det kan her hjælpe hende, hvis hun forinden er tryg ved at sove i sin seng :)
Nogle gange man man med fordel koble tremmesengen til dobbeltsengen. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt! Det giver mulighed for, at du kan putte hende i egen seng, samtidig med, at du ligger lige ved siden af hende, kan berolige hende med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. så hun stadig kan mærke dig om natten, men uden at hun behøver få brystet i munden :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske