Svar: Falde i søvn om aftenen med amning

30. juli 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det vil være rigtig godt, hvis du nu forsøger at arbejde bevidst på, at din datter ikke falder i søvn med brystet i munden, men lærer at overgive sig til søvnen uden denne afhængighed.

Du kan godt gøre det, du lige nu gør - lægge dig med hende og amme hende i din seng og lade hende falde i søvn der, men det vil være rigtig godt, hvis du kan nå dertil, at hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover...

Du kan også gøre det, at du amme hende i din favn om aftenen, sidder med hende tæt ved tremmesengen og lige før hun så sover helt ,så flytter du hende stille og roligt fra din favn og ned i sengen. Det skal være på det tidspunkt, hvor hun næsten sover, men ikke sover så dybt, at hun ikke registrerer, at hun bliver flyttet. Dog træt nok til, at du kan stå ved hende og med dine hænder, beroligende ord osv. kan lulle hende ind i søvnen, så hun sover videre i sin seng.

Som udgangspunkt er det godt, hvis du kan forsøge at få hende til at falde i søvn der, hvor du ønsker at hun skal sove - og det vil sige i seng, barnevogn osv. Så hun forbinder disse steder med noget trygt og rart. Hvis hun falder i søvn i din ...

Annonce

... favn og flyttes imens hun sover, så kan du risikere, at hun bliver ked af det, fordi det er utrygt for hende pludselig at opdage, at hun ligger et andet sted. Hvis hun falder i søvn med brystet i munden, så kan du også risikere, at hun begynder at vågne flere gange om natten og søger brystet igen og igen for at kunne komme videre i søvnen.

Det er en god idé at arbejde på lidt nye rutiner nu, med den alder hun har. Når hun bliver 6 måneder, sker der meget med hende udviklingsmæssigt og det kan være en lidt sværere periode. Samtidig skal hun i den alder lære at sove igennem og dermed sove uden amning midt nat. Og det kan her hjælpe hende, hvis hun forinden er tryg ved at sove i sin seng :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange man man med fordel koble tremmesengen til dobbeltsengen. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt! Det giver mulighed for, at du kan putte hende i egen seng, samtidig med, at du ligger lige ved siden af hende, kan berolige hende med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. så hun stadig kan mærke dig om natten, men uden at hun behøver få brystet i munden :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!