Svar: Sove igennem - 13 mdr.

27. juni 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lise

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge...

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan hans først år af livet har været.. Har han været syg, har han haft mellemørebetændelse, problemer med refluks, astmatisk bronkitis eller lignende, så kan det naturligvis forklare, hvorfor han har dårlig erfaring med sig om søvn...

Det kan også spille ind, hvad der sker i hverdagen - om han er startet i dagpleje/vuggestue, om I er flyttet, hvordan mor og far har det - hvor meget ro der er i jeres hjem, hvor stressede I er osv. Der er rigtig mange ting, som spiller ind på børns søvn og som kan forklare, hvorfor de sover dårligt og derfor er der nogle gange flere ting, som man skal ændre på, for at finde en løsning :)

Det spiller naturligt også ind, hvilke ritualer og rutiner I har, hvornår og hvordan I har indført dem, ligesom hans alder og udvikling naturligt påvirker søvnen... Og for at starte et sted, så har netop alderen betydning lige nu.

Netop i 13-15 måneders alderen, kan man tale om en slags separation-gentilnærmelses-fase, hvor han på den ene side vil søge jer ekstra meget, har brug for at mærke jer tæt på, viser behov for at blive løftet op i jeres favn - og lige så snart I så tager ham op, så vil han alligevel ikke være oppe, men vil ned igen. Det kan føles lidt som op-ned-op-ned og som om at han ikke rigtig selv helt kan beslutte, hvad han egentlig har brug for.

Dette påvirker naturligt også hans evne til at sove og evne til at overgive sig til søvnen, ligesom han igen vil kunne sove mere uroligt om natten og også vågne tidligt på grund af stor drømmeaktivitet og bearbejdning af dagens oplevelser...

Det er vigtigt, at I prioriterer at være der for ham, ikke går fra ham, men fornemmer og anerkender hans behov for at kunne se jer. Og med den alder han har nu, vil det være rigtig godt med en aftenrutine, hvor han får aftensmad, kommer i bad, tilbydes godnatgrød, bliver puttet med puttebamse, putteklud og godnatsang. Han kan godt en overgang blive tilbudt flaske, men stille og roligt vil det være rigtig godt, hvis han får mælk sammen med sin grød og flasken trappes ud. Det kan ikke udelukkes, at han vågner om natten, fordi han savner sin flaske, hvis han er vant til at falde i søvn med denne eller hvis han er vant til at falde i søvn i jeres favn, og ikke i sin seng - så det skal han lære nu :)

Det kan også være en overvejelse værd, om hans puttetidspunkt er rigtigt for ham. Måske skal han puttes senere. I fortæller, at han ofte puttes kl 19, og at han om dagen sover ca 3 timer fordelt på 2 lure.. Dagssøvnen lyder fin. I skal regne med, at han nok har brug for godt 13.5 times søvn i døgnet og det betyder, at hvis han sover ca 3 timer om dagen, så skal han sove ca 10.5 times nattesøvn. F.eks. fra kl ...

Annonce

... 20 til 06.30... Står han senere op, så skal han puttes senere om aftenen. Står han tidligere op, kan det godt være, at han er parat til putning kl 19...

Det at han lyder afhængig af jeres favn og af at blive vugget - det er et søvnsassociationsproblem. I skriver "vi har forsøgt at tage ham op og vugge ham i søvn, men han vågner igen, så snart vi lægger ham i sengen igen..." Hvor hurtigt I kan ændre på dette afhænger af situationen. Måske vil han have behov for at lære at sove uden at skulle vugges - før han kan lære at sove uden at være i favn. Så måske vil en løsning være, at I lægger jer med ham, giver ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, men uden at have ham i jeres arme og så han netop lærer at det er okay at ligge ned og sove. Det afhænger også af, hvordan han falder i søvn om dagen - skal han her også vugges, trilles med osv. så vil det være nødvendigt, at I om dagen også ændrer på dette. Hvis putningen om dagen fungerer godt, så vil det være rigtig godt, hvis I kan overføre dagsritualet til om aftenen...

Så skal det også medtænkes, om han kan have natteskræk og problemer med voldsom drømmeaktivitet... Det er begrænset, hvad I kan gøre ved dette med den alder han har, men det kan naturligvis ikke udelukkes, at det kan være årsagen til at han vågne og skriger. Børn med natteskræk vil netop ofte vågne med skrig. De kalder ikke på deres forældre, de skriger. Og når man kommer ind til dem, så sidder de op i sengen, de virker vågne, men de er ikke vågne. Hvis I forsøger at trøste ham, tage ham op osv. så skubber han jer væk, han afviser jer, og det gør det naturligt rigtig svært at hjælpe ham. Han afviser jer, fordi han faktisk ikke er vågen. Natteskræk opstår i den dybe søvn.

Natteskræk opstår ofte omkring 18 måneders alderen, men det kan sagtens forekomme i jeres drengs alder også... :(

Så for at I kan finde frem til en løsning, så er I altså nødt til at se på hans alder og den udvikling, som han går igennem lige nu. I er også nødt til at overveje, hvad han har med sig af søvn-erfaringer igennem sit første leveår og hvordan det påvirker ham nu.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover skal I se på hans rutiner, overveje om han måske har et søvnassociationsproblem, som I skal ind og arbejde med og forsøge at ændre - og sætte noget andet i stedet :)

I skal se på hans rytme, hans samlede søvnbehov og lave lidt beregninger på, hvornår han skal puttes osv. så I sikrer jer, at I rammer det rigtige tidspunkt for søvn :)

Og så skal I også se på om der er andre forhold, som kan have betydning for hans søvn - sygdom, start i dagpleje/vuggestue, natteskræk og lignende.

Nogle ting vil I kunne gøre noget ved, andre ting vil han skulle vokse fra - og løsningen afhænger helt af, hvad problematikken handler om... Jeg håber derfor, at lidt af disse tanker kan hjælpe jer videre og lede jer i den rigtige retning :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer