Svar: Sover lidt og sover uroligt
4. juni 2017
Alder:
6 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og fine beskrivelse :)
Det lyder som om, at jeres dreng er ved at få det, som jeg kalder for et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er de ting, de rutiner vi forbinder med at skulle sove. Og der er gode og mindre gode søvnassociationer.
Gode søvnassociationer:
Kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet beroligende ned over panden, beroligende ord som "ssh-ssh", en sutteklud, bamse, godnathistorie...
Mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng, forbinder sin seng med stedet, hvor det skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Det lyder som om, at jeres dreng er ved at blive afhængig af jeres favn og af bevægelse, når han skal sove. Han har rigtig svært ved at blive puttet og falde i søvn i sin seng, barnevogn eller andet sted - han bliver rigtigt ked af det, når I lægger ham fra jer, og det er ikke nok, at I tager ham op i jeres favn, I skal gå rundt med ham, vugge ham, holde ham i bevægelse. Og hvis I ikke holder ham, så skal han i slyngevuggen, som i princippet gør det samme - vugger ham, holder ham i bevægelse.
Nu hvor han er 6 måneder gammel, så er det vigtigt, at I forsøger at lære ham at sove, uden at han behøver være i favn og uden at han behøver blive vugget og gået rundt med. Han skal stadig ammes - det er vigtigt, at han får sin mælk og mælk skal naturligt indgå som en fast del af hans putteritual. Men det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden og det er vigtigt, at I forsøger at putte ham fra favnen, før han sover helt. Han skal ikke være spilvågen, men dog vågen nok til at registrere, hvor I putter ham.
Vi vågner alle sammen mange gange i løbet af en nat - og det gør jeres dreng også nu. Han gennemgår en stor udvikling, øver sig motorisk og får sig lagt i stillinger, osm han ikke selv kan komme væk fra. Han har derfor brug for jeres hjælp til at få dyne på, komme om på den anden side osv. Disse opvågninger kan godt ligge med meget kort interval og det er vigtigt, at I forsøger at hjælpe ham videre i søvnen - uden at tage ham op, vugge ham og gå rundt med ham...
I fortæller, at han tidligere har taget en flaske om aftenen og det må I godt forsøge igen. Flasken har den fordel, at den kan gives i sengen. Det betyder, at I på den måde kan undgå skiftet fra favn og ned, hvor han skal sove, som han højst sandsynligt protesterer imod og det er også derfor at "op-ned-metoden" ikke rigtig har fungeret for jer. Skiftet fra favn til seng er meget svært for ham. Men en flaske i sengen gør netop, at han få lov til at få sin mælk og falde i søvn, der hvor I ønsker han skal sove og at han derfor undgår det skift, så det er et forsøg værd.
Derudover vil det være fint, at du også nogle gange vælger at lægge dig ned og amme ham i dobbeltsengen - og lade ham falde i søvn ved siden af dig. Han skal ikke falde i søvn med brystet i munden, også her vil det være rigtig godt, hvis I kan nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Metoden er god at bruge, fordi han for det første får nærhed og tæt kontant, når han skal sove, men også fordi han samtidig lære at falde i søvn, uden at være i favn og uden at I skal gå rundt med ham. Han lærer at det er okay at falde i søvn liggende ved siden af jer.
Det er ofte nødvendigt at gøre tingene lidt i etaper, så han først lærer at falde i søvn uden at have brystet i munden. Derefter lærer at sove uden at være i favn og uden at skulle være i bevægelse - og stille og roligt så lærer at sove mere og mere på afstand af dig/jer. Det kan nogle gange være en fordel at koble tremmesengen til forældresengen, fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver mulighed for at putte ham i egen seng, men at du/I kan være lige ved siden af, berolige ham med en hånd, beroligende ord osv. så han stadig kan mærke, at I er der, men samtidig lærer at sove selv og uden at være i konstant bevægelse.
Hvis han har brug for rigtig meget vuggen, bevægelse, blive gået eller hoppet med, så er det ofte også nødvendigt at trappe gradvist ud af dette ved at bevæge ham mindre og mindre. Det vil sige, at når I har ham i jeres favn, så skal I forsøge at holde ham stille - kun hvis han siger noget, pyldrer, så vugger I ham lidt, men når han er stille, så holder I ham stille. Det samme med barnevognen, hvis I putter ham i den - trille vognen, når han siger noget, men holde vognen stille så snart han er stille. Så han gradvist lærer, at det er okay bare at ligge og kikke, der sker ikke noget farligt, selvom man ligger stille....
Det vil være godt, hvis du kan begynde at trappe lidt ud af amningerne nu, så han "kun" ammes 6 gange i døgnet. Og det vil være rigtig godt, hvis I kan få øget hans indtag af grøntsagsmos. Prøv at købe forskellige middagsretter fra glas, de har nogle gange en let sødme pga varmebehandlingen og nogle børn kan rigtig godt lide dette...
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad først og så ammes efterfølgende - det giver bedre plads i maven til begge dele og kan være med til at sikre, at han så netop spiser mere grød og mos :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
7-7.30: Tilbydes havregrød, vand af kop.
Ammes og puttes til første lur ca kl 8
Formiddag 9: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Frokost 11: Tilbydes grøntsagsmos og i 6 måneders alderen begyndes med kød og fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden at gumle og sutte på selv, vand af kop.
Ammes og sover dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres også her med med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes (eller flaske) og sover videre - begynder at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen...
Det kan ikke udelukkes, at jeres dreng også er ved at udvikle en uhensigtsmæssig afhængighed af brystet, så det ikke kun er favn og bevægelse, han har behov for, men også at have brystet i munden. Derfor vil det også være godt at få skruet amningerne ned, samtidig med at det er vigtigt, at mælkeindtaget holdes nede nu, så der er plads til mere rigtig mad i maven. Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at han får tilstrækkeligt med grød, mos og vand i løbet af dagen...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske