Svar: Søvn - 3.5 uge gammel
27. februar 2017
Alder:
0 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du blev glad for mit sidste svar :)
Når så små børn, som jeres datter, er meget vågne, og når hun samtidig har svært ved at finde roen ved brystet, ikke bare lige falder i søvn, og hun også har lang tid mellem sine afføringer - så lyder det faktisk som om, at hun har brug for mere mælk...
Du skriver, at du synes, at amningen fungerer bedre... hmm, hvor er din sundhedsplejerske og læge henne? Jeg synes faktisk, at I bør følges lidt tæt for at sikre, at hun ikke har brug for mere at spise, sikre at hun fortsat tager tilstrækkeligt på, tjekke hendes sutteteknik osv. ...
Du skriver, at du supplerer med 20 ml mme om aftenen en gang imellem, og det lyder som om, at hun tager fint imod dette, men effekten af det varierer. Jeg ved ikke, hvad din lille datter vejer, men du kan bruge hendes vægt til at udregne hendes behov for mælk. Du kan derudover indtaste hendes vægt og længde mål på medlemssiderne her på siden og på den måde følge lidt med i, om hun følger sin kurve og tager på og vokser som hun bør.
Du skal regne med, at hendes behov er 170 ml pr kg hun vejer. Det betyder, at hvis hun f.eks. vejer 4000gram, så har hun brug for 680 ml mælk i døgnet. Hvis hun spiser 6-8 gange i døgnet, så skal hun have mellem 85-115 ml hver gang. I takt med at hun vokser og tager mere på, stiger hendes døgnbehov, og hun skal spise mere. Vejer hun lidt mere, skal hun naturligt spise mere, vejer hun ikke 4 kg endnu, vil hendes behov være lidt mindre...
Når du supplerer med 20 ml med varierende effekt - er det så en mængde, som du beslutter at supplerer med, eller giver du hende f.eks. 50 ml, og så får hun selv lov til at regulere sit behov og spiser så kun 20 ml? Jeg spørger, fordi det er vigtigt, at du lader hende selv regulere, og det kan godt være, at hun har brug for mere end 20 ml, for netop at falde i søvn, sove en god lang lur, vågne op og være parat til at die igen. Og hun må meget gerne falde i søvn med både bryst og flaske, med den alder hun har. Det er ikke noget problem!
Hun bør ikke være vågen i mere end max 2 timer af gangen, så skal hun have mælk og gerne falde i søvn igen. Det er sådan, at små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier, og det er vigtigt at du kender til dem:
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller på den måde, at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble...
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. (Signalerne på døsighed kan man også se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i, og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode, at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Du skal altså prøve at finde ud af, hvilken bevidsthedstilstand hun er i. Det er vigtigt, at du ikke putter hende for tidligt - det vil sige, at hun ikke skal puttes der, hvor hun egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt. Men hun skal heller ikke puttes for sent, så hun fra at have ligget og kikket bliver grædende og overtræt - hun skal puttes der, hvor hun viser døsighed og denne periode kan være meget kort.
Det kan godt være rigtig svært at aflæse hende og derfor er du nødt til også at kikke på klokken og når hun har været vågen i måske 1.5 times tid, så vil det være rigtig godt, at du skifter hende, svøber hende og lægger hende til brystet - og ammer hende i søvn. Du må gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn der, hvis det er sådan hun får sovet bedst. Det er helt okay :) Du må også gerne amme hende siddende og så lægge hende fra dig, når hun sover.
Du skal have fornemmelsen af at hun får masser af mælk hos dig. Du skal kunne høre, at hun synker, du skal kunne se mælk i hendes mundvige, du skal kunne mærke på hende, at når hun har spist et hovedmåltid ved brystet, så er hun virkelig træt og parat til at sove. Hvis hun efter amning virker søgende, drejer hovedet, smasker og søger brystet, bliver irriteret på brystet, virker urolig og stadig sulten, så synes jeg, at du lige nu skal supplere hende med en flaske og lade hende spise det hun viser behov for af den - og så putte hende. Og så må vi tage den derfra :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske