Svar: Søvn - 3.5 uge gammel

27. februar 2017

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anja

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du blev glad for mit sidste svar :)

Når så små børn, som jeres datter, er meget vågne, og når hun samtidig har svært ved at finde roen ved brystet, ikke bare lige falder i søvn, og hun også har lang tid mellem sine afføringer - så lyder det faktisk som om, at hun har brug for mere mælk...

Du skriver, at du synes, at amningen fungerer bedre... hmm, hvor er din sundhedsplejerske og læge henne? Jeg synes faktisk, at I bør følges lidt tæt for at sikre, at hun ikke har brug for mere at spise, sikre at hun fortsat tager tilstrækkeligt på, tjekke hendes sutteteknik osv. ...

Du skriver, at du supplerer med 20 ml mme om aftenen en gang imellem, og det lyder som om, at hun tager fint imod dette, men effekten af det varierer. Jeg ved ikke, hvad din lille datter vejer, men du kan bruge hendes vægt til at udregne hendes behov for mælk. Du kan derudover indtaste hendes vægt og længde mål på medlemssiderne her på siden og på den måde følge lidt med i, om hun følger sin kurve og tager på og vokser som hun bør.

Du skal regne med, at hendes behov er 170 ml pr kg hun vejer. Det betyder, at hvis hun f.eks. vejer 4000gram, så har hun brug for 680 ml mælk i døgnet. Hvis hun spiser 6-8 gange i døgnet, så skal hun have mellem 85-115 ml hver gang. I takt med at hun vokser og tager mere på, stiger hendes døgnbehov, og hun skal spise mere. Vejer hun lidt mere, skal hun naturligt spise mere, vejer hun ikke 4 kg endnu, vil hendes behov være lidt mindre...

Når du supplerer med 20 ml med varierende effekt - er det så en mængde, som du beslutter at supplerer med, eller giver du hende f.eks. 50 ml, og så får hun selv lov til at regulere sit behov og spiser så kun 20 ml? Jeg spørger, fordi det er vigtigt, at du lader hende selv regulere, og det kan godt være, at hun har brug for mere end 20 ml, for netop at falde i søvn, sove en god lang lur, vågne op og være parat til at die igen. Og hun må meget gerne falde i søvn med både bryst og flaske, med den alder hun har. Det er ikke noget problem!

Hun bør ikke være vågen i mere end max 2 timer af gangen, så skal hun have mælk og gerne falde i søvn igen. Det er sådan, at små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier, og det er vigtigt at du kender til dem:

Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger ...

Annonce

... mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller på den måde, at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.

Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble...

Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. (Signalerne på døsighed kan man også se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i, og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode, at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal altså prøve at finde ud af, hvilken bevidsthedstilstand hun er i. Det er vigtigt, at du ikke putter hende for tidligt - det vil sige, at hun ikke skal puttes der, hvor hun egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt. Men hun skal heller ikke puttes for sent, så hun fra at have ligget og kikket bliver grædende og overtræt - hun skal puttes der, hvor hun viser døsighed og denne periode kan være meget kort.

Det kan godt være rigtig svært at aflæse hende og derfor er du nødt til også at kikke på klokken og når hun har været vågen i måske 1.5 times tid, så vil det være rigtig godt, at du skifter hende, svøber hende og lægger hende til brystet - og ammer hende i søvn. Du må gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn der, hvis det er sådan hun får sovet bedst. Det er helt okay :) Du må også gerne amme hende siddende og så lægge hende fra dig, når hun sover.

Du skal have fornemmelsen af at hun får masser af mælk hos dig. Du skal kunne høre, at hun synker, du skal kunne se mælk i hendes mundvige, du skal kunne mærke på hende, at når hun har spist et hovedmåltid ved brystet, så er hun virkelig træt og parat til at sove. Hvis hun efter amning virker søgende, drejer hovedet, smasker og søger brystet, bliver irriteret på brystet, virker urolig og stadig sulten, så synes jeg, at du lige nu skal supplere hende med en flaske og lade hende spise det hun viser behov for af den - og så putte hende. Og så må vi tage den derfra :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.