Svar: Endnu én - spørgsmål til sengetid
31. januar 2017
Alder:
8 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Lad mig starte med at sige, at din dreng bestemt ikke tager skade af at sove sent. Han må meget gerne have en sen søvnfase, det betyder, at han står sent op, sover sent hele dagen igennem og derfor går sent i seng.
Måske er han en lille ugle - hos børn taler vi om ugler og lærker, hos voksne om B- og A-mennesker. Og uglerne trives bare rigtig godt med at sove længe og være vågne i løbet af aftenerne, hvor lærkerne starter dagen tidligt måske allerede kl 05, så er de bare parate til at lege og dagen kan begynde...
Hvis du selv er B-menneske og nyder at kunne sove længe og I hygger jer om aftenen, så skal du bestemt ikke ændre noget. Samlet set, får din dreng den søvn, som han har behov for og han trives rigtig godt med sin rytme :)
Når han på et tidspunkt skal i vuggestue, så vil det dog være nødvendigt, at hans rytme nogenlunde passer til vuggestuens rytme. Så han sover ,når de andre børn sover, og leger med de andre, når det er tid til leg og aktivitet :)
Det betyder, at når I nærmer jer vuggestuestart, så vil det være rigtig godt, at du vækker ham om morgenen, så dagen måske starter allerede kl 07. Det betyder, at han så vil sove formiddagslur og middagslur langt tidligere og dermed vil være parat til et puttetidspunkt omkring kl 20.
Og når du hører om andre børn, der i denne alder ofte sover kl. ca 20 om aftenen, så er det fordi de netop ofte starter dagen tidligere og derfor har en tidlig søvnfase - de sover tidligt hele dagen igennem :) Du kan hjælpe ham til en tidligere rytme på sigt, men du behøver ikke gøre det lige nu - der er mange måneder til han skal i vuggestue :)
Fortsat held og lykke og håber, at du hermed har fået lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske