Svar: Urolig og distraheret baby

27. januar 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Stephanie

Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis meget gerne fortælle lidt om, hvad det er der sker med jeres datter, hendes søvn og udvikling, i øjeblikket :)

Jeres datter gennemgår lige nu en stor udvikling og er, som du selv også er inde på, igang med et stort udviklingsspring. Netop i 3-4 måneders alderen oplever mange forældre, at barnet ændrer søvnvaner. Det betyder, at jeres datter kan begynde at powernappe lidt mere. Hun sover sover pludselig kortere lure om dagen og søvnen kan også om natten virke mere afbrudt. Og samtidig går børn i denne alder som tidligere nævnt også ofte sent i seng:)

At I kan mærke, at hendes søvn virker mere afbrudt, skyldes at søvnen nu ændrer sig fysiologisk. Hos os voksne er søvnen inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybere og dybere og sover let igen, men hos det lille barn, er søvnen ikke inddelt på samme måde - men netop nu i denne alder, så begynder søvnen at indeholde flere stadier og begynder således lidt i sammensætning at minde lidt om den måde, som vi voksne sover på.

Det betyder, at jeres datter lige nu kan have svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. I vil måske opleve, at hun begynder at vise tegn til at ville vågne op efter måske blot 30-45 minutter. Det er svært for hende at komme videre i søvnen og hun har brug for at blive vugget lidt, trillet lidt med barnevognen, blive kærtegnet, få sut, få lidt mere mælk osv. for at kunne sove videre.

Samtidig har hun så også en alder, hvor hun begynder at opleve verden større og mere bevidst. Hun skelner mere og mere tydeligt rummet hun er i - hun har større rumfornemmelse. Når du sidder og ammer eller giver hende flaske, så vil hun nogle gange slippe brystet/flasken og kikke på dig, smile til dig, pludre med dig osv. i stedet for at spise. Og hvis far kommer ind i stuen, hvor I sidder, så er det pludselig mere spændende at kikke efter far og holde øje med, hvad han laver, end det er at spise. Det betyder, at hun let kan komme til at spise lidt for lidt, at hun lader sig nøjes med lidt for lidt mælk - og det betyder, at hun derfor godt kan komme ind i en rytme, hvor hun begynder at slatspise lidt. Lige nu kan hun altså have tendens til både at slatsove og slatspise lidt, på grund af den alder hun har og store udvikling hun går igennem.

Det vil være rigtig godt at arbejde på en 3 lurs rytme - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen / først på aftenen. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at lade mælken indgå som en fast del af hendes putteritual, i hvert fald så tæt på putningen som muligt. Hvis hun er fyldt godt op med mælk i maven, så vil hun bedre kunne sove en længere lur, og der vil naturligt gå lidt tid, før hun er sulten igen.

Det vil også være sådan, at hun sandsynligvis vil have behov for mælk midt nat. Det er rigtig dejligt, at hun har været så god til at sove igennem om natten, men med den alder hun har nu, vil det ofte være nødvendigt med flaske midt nat. Hun kan have svært ved at få dækket sit mælkebehov = væskebehov, hvis hun ikke også tilbydes flaske eller bryst om natten. Det vil sige, at en plan kan se ...

Annonce

... nogenlunde således ud:

Tidlig morgen: Ammes/Flaske og sover videre

Formiddag: Ammes/Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost: Ammes/Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag: Ammes/Flaske og puttes til dagens 3. lur

Aften: Ammes/Flaske og puttes til natten

Sen aften: Ammes/Flaske og sover videre

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Midt nat: Ammes/Flaske og sover videre

Jeg mener, at du nævnte i sidste brev, at din datter både ammes og får flaske. Det kan naturligvis være svært at vide, hvor meget mælk hun får på denne måde, men du kender hendes indtag af modermælkserstatning og kan måske nogenlunde regne dig frem til, hvorvidt mælkebehovet/væskebehovet bliver tilstrækkeligt dækket. Det giver naturligvis en anden ro, og modermælkserstatning kan også mætte mere end modermælk, så hun af den grund kan sove et længere søvnstræk. Men som udgangspunkt synes jeg ikke, at hun bør sove mere end ca 5 timer uden mælk - og hvis hun kan det, bør det være om natten, hvor du også selv kan sove :)

Så ja, det er naturligt, at søvnen kan virke mere afbrudt nu - både dag og nat - og at hun har behov for lidt mere hjælp, når hun skal sove. Hun har brug for hjælp til at koble fra og slippe dagen og alle oplevelserne, og hun har også brug for hjælp til at komme fra et søvnstadie til et andet :)

Du må gerne nu begynde at vænne hende til at forbinde sin seng eller barnevogn med stedet, hvor hun sover, så hun ikke længere falder i søvn i dine arme og derefter flyttes. Det kan være utrygt for hende at falde i søvn i din favn og så vågne op og ligge et andet sted. Derfor er det godt, hvis hun lige når at registere, at du flytter hende fra dig.

Start med at skifte hende, så hun gøres klar til at sove. Svøb hende evt. eller put hende i en sovepose, voksipose eller lignende - de fås i mange forskellige kvaliteter og til mange forskellige priser :) Am hende elller giv hende gerne flasken imens hun ligger i soveposen og i din favn. Lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover helt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng, hun føler sig stadig omsluttet og flasken kan evt. erstattes af en sut...

Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt, imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun stadig i liften, så sving liften stille og roligt frem og tilbage, ligger hun i barnevognen så tril den lidt frem og tilbage, det er helt fint.

Og vær så opmærksom efter 30-45 minutter - om hun er ved at ville vågne op. Stå parat, vær der med det samme, læg hænderne på hende, så hun kan mærke dig, fornemme din ro. Du kan trille hende eller vugge hende lidt og på den måde lulle hende videre ind i søvnen, så hun får et lidt længere søvnstræk.

Håber du kan bruge dette lidt videre og læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn", hvor du kan læse mere om denne alder og tiden fremefter :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor