Svar: Søvn - udfordring 2
16. januar 2017
Alder:
20 mdr.
Kære trætte og knap så morgenfriske mor :)
Tak for dit brev, og dejligt at høre at det går bedre med søvnen - trods alt :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
Med den alder jeres dreng har nu, så kan hans opvågninger om natten sagtens skyldes stor drømmeaktivitet. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham, han udvikler sig lige nu rigtig meget både motorisk og mentalt. Han oplever verden langt større end tidligere, han begynder at få farefornemmelse osv. (jf. tidligere svar) og det betyder, at han lige nu drømmer ekstra meget. Derfor kan en del af hans opvågninger og natlige uro forklares med netop drømmeaktivitet...
Det er også sådan, at vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor jeres søn naturligt sover og perioder hvor han er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode, som starter, når han er træt og falder i søvn og varer til han spontant vågner op, fordi han ikke har behov for at sove mere.
Man kan også have det man kalder for en tidlig søvnfase og dermed stå tidligt op - og sove tidligt hele dagen. Eller man kan have en sen søvnfase, hvor man sover længe og sover sent hele dagen igennem. Jeres dreng lyder til at have en tidlig søvnfase og ligner her lidt sin mor :)
Derudover så er det sådan, at hver søvnfase indeholder perioder, hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Vi har alle et tidspunkt om natten, hvor det er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. end det f.eks. er for os at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.
Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive, når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap, og hvis vi ikke får den, så klarer vi voksne det ofte med lidt sukker og en kop kaffe, hvor mindre børn får en middagslur ... :)
Det betyder, at når man ser over et døgn, så er det et peak om natten og et dyk om dagen. Sagt på en anden måde, hvis jeres søn f.eks. sover middagslur kl 15, så vil han have "et dyk der" og det modsatte "peak" kan han så have om natten kl 03.
Derfor vil det nogle gange være sådan, at når barnet vågner til samme tid hver nat, så skyldes det hele dagens rytme - og en løsning kan derfor godt være at ændre lidt på dagsrytmen, hvor man over en perioder flytter lidt på dagens tider, for at ændre på søvnen om natten.... Jeg tænker dog, at det hos jer sandsynligvis netop handler om alder og udvikling og at det derfor højst sandsynligt ændrer sig igen - og jeg synes ikke det lyder som om at dagen ikke fungerer, tværtimod. Derfor er jeg ikke tilhænger af, at I begynder at ændre på hans dagsrytme eller lige nu ændrer på hans middagslur. Det er også vigtigt, at han sover en god middagslur, for den kan reparere på de urolige nætter:)
Så ja... til en vis grad tænker jeg, at du skal se om ikke tiden arbejder lidt for jer og han af sig selv begynder at kunne sove lidt længere om morgenen. Når han vågner vil det dog være rigtig godt, at du forsøger at hjælpe ham videre i søvnen og udnytter, at det ikke er lyst om morgenen endnu... Mørke er med til at fortælle hans indre ur, at det fortsat er nat :) Lad ham gerne komme ind til dig og sove videre i din seng, hvis det kan hjælpe ham til at sove lidt længere, så dagen ikke starter alt for tidligt - men hold gerne fast i, at han bliver lagt til at sove i egen seng om aftenen, så han stadig forbinder egen seng med stedet, hvor han sover.
Du kan naturligvis også vende tilbage til at have en madras på gulvet i værelset, så du med det samme kan berolige ham med dine hænder og forsøge at få ham videre i søvnen i egen seng...
Du nævner, at du ofte giver ham sutten. Du skal være opmærksom på, om han har det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det er helt naturligt at sutten falder ud af munden, når barnet sover - og når man så som forældre er inde for at hjælpe barnet videre i søvnen - hjælper med at skifte stilling, få dynen på igen osv. så kommer man sutten i munden på barnet - og det gør, at man nogle gange kommer i den situation, hvor barnet lærer at mor og far kommer og giver en sutten i løbet af natten, og at han ikke kan sove uden sin sut i munden...
Det er vigtigt, at I kommer væk fra den vane. Med den alder han har, kan han sagtens finde sin sut selv - men skal naturligvis lære det. I skal lære ham det om dagen. Give ham sutten i hånden eller måske bare lægge den på bordet og så selv lade ham tage den op, vende den rigtigt og putte den i munden. Hvis han kan det om dagen, kan han også om natten.
Derfor begynder I så at lægge et par ekstra sutter i sengen, trækker en sut på en sutteklud eller lignende, og når han så vågner og har brug for sin sut om natten, så hjælper I ham med selv at søge efter den, tage den op og komme den i munden. Så du ikke behøver stå op, for at hjælpe ham med dette, men så det er noget, han selv klarer...
Får han en godnatgrød, som en fast del af sit putteritual? Det vil være rigtig godt, fordi det sikrer, at han ikke vågner tidlig morgen, fordi han reelt er sulten. Hvis I ikke har indført dette, vil det derfor være rigtig godt at gøre det nu.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske