Svar: Kan ikke falde i søvn selv

8. januar 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære K.

Tak for dit brev, og velkommen til :)

Lad mig starte med at sige, at jeg bestemt ikke tror, at "du har fejlet". Men børn er forskellige og lillesøster er ikke som sin storebror. Den erfarning du har med ham, kan du ikke nødvendigvis overføre til hende - hun har brug for noget andet, og det er helt okay:)

Det er også helt normalt at i de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så sover de dårligere. De har sværere ved at overgive sig til søvnen, og når de endelig sover, så sover de langt mere uroligt. Det hører således med og det ændrer sig ofte igen, når tigerspringet er ovre... Det vigtige er blot, at man forsøger at holde fast i de gode vaner imens det står på, og ikke får skabt for mange uhensigtsmæssige vaner, som så bliver ekstra svære at komme væk fra igen - og det lyder faktisk som om, at du har klaret dette rigtig fint :)

Men hvad så nu...? Jo, det lyder for det første for mig som om, at din datter har brug for mere mad, og at du skal hjælpe hende til lidt mere rytme. Hele dagens forløb spiller naturligt også ind på nattens forløb. Og lige nu vil det være rigtig godt, hvis du kan amme hende 4 gange i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften - og derudover skal hun have mange små måltider hele dagen igennem.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først. Men skal lære at sove uden brystet her og mellemmåltidet erstatter amningen.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske ca kl 13 - det afhænger lidt af hvor lang formiddagsluren er.

Eftermiddag 16.30: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop. Skal ikke længere ammes om eftermiddagen, men tilbydes et lidt større mellemmåltid.

Aften 18: Udgangspunktet er familiemad - grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. 19.30

Sen aften 23-24: Ammes ...

Annonce

... rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal ikke længere ammes midt nat, men skal nu sove videre til næste morgen tidlig uden mælk. Det vil sige 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...

Den faste rytme er vigtig, fordi den påvirker hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for, hvornår hun skal lege og være aktiv, hvornår hun skal spise og hvornår hun er mæt, og også hvornår hun skal sove. Jo mere ens rytme du kan køre om dagen, jo bedre er det, og jo lettere vil det hjælpe hende til at falde i søvn og netop fornemme, at det er sovetid, når du putter hende :) Og samtidig sikrer planen også, at hun ikke vågner fordi hun mangler mad eller mælk... :)

I stedet for at du har hende i dine arme, når hun skal sove, så prøv om du kan lægge dig og amme hende i din seng. Lad hende spise hos dig og falde i søvn ved siden af dig - meget gerne når dertil, hvor hun dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. På den måde lærer hun at sove, uden brystet i munden og uden, at hun skal være i din favn, vugges i dine arme - men stadig med din nærhed.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan være en god idé at koble hendes seng til din seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen, naturligt sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan hun stadig lære at sove i egen seng, men du kan lægge en beroligende hånd over på hende og hjælpe hende videre i søvnen med din nærhed - igen uden at du skal tage hende op og også uden, at du selv behøver stå op.

Og så er det også rigtig fint, at du om dagen putter hende i barnevognen og triller hende, når hun skal sove. Det lærer hende at sove uden at være i din favn, så det må du gerne blive ved med. Men for at lære hende, at hun ikke behøver være i bevægelse hele tiden vil det være rigtig godt, at du begynder at holde barnevognen stille. Trille hende, og når hun så er stille, så holder du vognen stille. Begynder hun at klynke, så triller du lidt igen, og når hun atter er stille, så holder du vognen stille... osv. På den måde kan du lære hende at det er okay også bare at ligge og kikke i vognen og at den ikke behøver være i bevægelse hele tiden for at hun kan sove.

Jeg håber, at ovenstående giver dig lidt idé om, hvor du kan sætte lidt ind nu, og at det hjælper dig lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder