Brev:
Falder i søvn ved måltiderne - 6 uger gammel dreng
9. januar 2017
Alder:
1 mdr.
Falder i søvn ved måltiderne - 6 uger gammel dreng
Kære Helen
Tak for en genial side.
Dog kan jeg ikke finde et eksempel på vores problem så vælger derfor at skrive til dig, i håb om lidt råd.
Vi er forældre til 2 skønne børn.
En datter som er født 01/06-2014. (3950 gram / 52 cm – Uge 41+5)
En søn som er født 29/11-2016 (3270 gram / 51 cm – Uge 40+6)
Vores spørgsmål er ang. vores søn.
Han er en meget rolig dreng, og egentlig meget nem at gøre tilfreds.
Han er blevet ammet fra starten af men har måtte supplere med MME (allomin blå) da han snildt kunne ligge i 4-5 timer og stadig være sulten bagefter. Hans måltider består derfor hovedsagligt af MME. Jeg ligger ham dog til flere gange om dagen, men falder i søvn så snart han kommer til. Få gange kommer der så meget eller så hurtigt at han hoster og mælken løber ud af mundvigen på ham.
Når han får flasken spiser han mellem 100-125 ml ad gangen når han melder sin sult.
Nogen gange er det kun 80 ml da han så falder i søvn.
Og tager jeg først flasken ud, kan jeg ikke få den ind igen, han har lukket munden helt sammen og sover. Her går jeg udefra at han er mæt og derfor ikke vil have mere.
Han sover i sin lift inde i stuen.
Inden vi siger godnat om aften omkring kl. 22:00 spiser han til han ikke vil have mere, det plejer at være mellem 80-100 ml, derefter op og bøvse også tilbyder vi igen flasken nogen gange tager han 20 ml mere andre gange drejer han blot hovedet og er ikke interesseret og falder herefter i søvn.
Også begynder natteroderiet.
Omkring kl. 00 vågner han (det er altså det længste træk han tager), han er ked af det og han leder.
Her får han en flaske, men stopper meget hurtigt med at spise og nogen gange er det kun 20-30 ml og andre gange meget mindre han spiser og falder så i søvn.
Vi tager ham op for at bøvse og ligger ham derfor ned igen og tilbyder endnu engang, han tager sjælendt mere.
Vi går i seng igen og max en time efter vågner han endnu engang og vi kan derfor tilbyde ham endnu en flaske hvor han laver præcis samme nr. Som tidligere altså spiser mellem 20-30 ml og andre gange mindre. Få gange har han spist 50 ml. Og han falder i søvn igen.
Så snart han får flasken så falder han i søvn og jeg kan ikke rigtigt vække ham.
Ville jo helst have at han fik fyldt maven helt op og sov et længere træk.
Sådan fortsætter det hele natten, næsten hver time.
Hvad kan jeg gøre?
Han falder jo i søvn så snart han får flasken i munden, jeg har forsøgt mens han har flasken at ae ham under hagen for at sætte gang i sutterefleksen, få gange ”vækker” det ham også spiser han lidt, andre gange sker der intet, når jeg tager flasken fra ham ligger han stadig med åben mund og snork bobler.
Er der andre MME som mætter bedre og som kan gøre at han kan sove længere?
Han har for 2 dage siden begyndt at bruge sut, dette har ikke været noget han har haft lyst til før. Jeg har derfor forsøgt at tilbyde sutten om natten de gange hvor der kun går 1 time mellem hvert måltid, men det holder også kun 1 time også vågner han igen.
Til 5 ugers undersøgelsen vejede han: 4550 gram, så han tager godt til, og han er sund og frisk og dejlig dreng.
Ville dog ønske jeg kunne få lidt bedre styr på natten så han og vi alle kunne sove lidt længere træk.
Lidt ekstra info.
Vores første fødte har siden fødslen døjet med maven og har siden fødslen og indtil i dag stadig på movicol. Jeg har selvfølgelig dette med i tankerne om det kan være maven der driller lillemanden. Han prutter en del og der går ca. 2-3 dage mellem afføringerne, og når der er afføring så er den hård og efterfølgende tynd, han kæmper en del med at komme af med det, men kan det have en betydning, syntes ikke at der var de samme tegn med storesøster, men det behøver der jo heller ikke at være. Måske har det slet ikke noget med ovenstående at gøre, men syntes du skal have lidt info om det.
De bedste hilsener
Mor og Far