Svar: Søvn og rytme 6 mdr.

9. december 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lise

Tak for dit brev og velkommen til :) Det er dejligt at høre, at du har fået mig anbefalet af en anden mor - og jeg beklager svartiden i øjeblikket :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det lyder som en rigtig god idé, at du nu begynder at arbejde på lidt mere fast rytme. Det fungerer ikke særlig godt for hverken dig eller jeres dreng, med en sådan "go-with-the-flow" tilgang, hvor han nogle gange sover et par timer og andre gange kun sover 15 minutter. Dagen skrider let for jer, puttetidspunkterne bliver svære at ramme, og det ender med at blive en kamp om at få ham til at sove.. og det er svært at få dagen til at hænge sammen, når du også skal have handlet, gerne vil til babysvømning eller måske nogle gange bare gerne vil have mulighed for at lave noget praktisk, fordi du nogenlunde kan regne med, at han sover bare 1.5 time...

Jeg vil anbefale dig, at du nu begynder at starte dagen til fast tid hver morgen. Det betyder, at han skal vækkes, hvis han ikke vågner af sig selv. Og jeg vil anbefale, at du vækker ham, så han senest spiser morgenmad kl 7.30-8... Du kan med god samvittighed vække ham om morgenen, hvor han har sovet en god lang nattesøvn :) Og netop stå op tidspunktet vil påvirke resten af dagens rytme. Når han kommer op til samme tid hver morgen, uanset om det er hverdag, weekend osv. så vil resten af dagen ofte følge med. Han vil begynde at sove formiddagslur til nogenlunde samme tid, middagsluren på samme måde og du vil begynde at kunne regne med, hvornår han så er parat til at blive puttet til natten.

Det er rigtig godt, at I nu er startet på lidt skemad. Det skal stille og roligt øges, så han får mange små måltider hele dagen igennem - og det vil også hjælpe dig til mere rytme. Det vil være rigtig godt, hvis du kan skabe en rytme, hvor han får skemad og vand af kop, når han vågner og så tilbydes ham mælk, før han skal sove. Det vil være rigtig godt, at skemaden gives på nogenlunde samme tidspunkter hver dag - det vil være med til også at styre hans rytme at netop spisetider, aktivitetstidspunkter og sovetider ligger nogenlunde ens - og så får du naturligt mere overblik og han en bedre søvn og det hele vil hænge bedre sammen for jer begge :)

De fleste børn vil i 6 måneders alderen have brug for at sove 14.5 time i døgnet. Mange børn begynder i denne alder at kunne nøjes med to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur - nogle børn har dog stadig brug for en kort powernap sidst på eftermiddagen og det skal der naturligvis være plads til... Som du beskriver det, lyder det dog som om, at din dreng godt kan nøjes med to lidt længere lure...

Nogle gange sover din dreng to lange lure af 2.5 times varighed - altså sover så 5 timer samlet i løbet af dagen og det må han naturligvis meget gerne. Det kan også være sådan, at han måske sover 1-1.5 time om ...

Annonce

... formiddagen og så sover 2.5 time til middag og måske sover han så ikke mere eller han sover måske en kort 3. lur på 30-45 minutter - du må forsøge at finde ud af, hvad han umiddelbart vil trives bedst med. Men du skal prøve at se lidt på klokken og vurdere behovet. Hvis han f.eks. sover 5 timer i løbet af dagen fordelt på 2-3 lure, vil hans nattesøvn naturligt ikke være længere end ca 9 timer. Det betyder, at hvis han starter dagen senest kl ca 7.30, så vil hans puttetidspunkt være ca. kl 21 - og så er der ikke nogen mening i, at du forsøger at putte ham allerede kl 19 og bruger et par timer på at få ham til at sove, for så er han ikke parat. Derfor er du nødt til at gøre det, som far vælger - nemlig at tage ham med ind i stuen, gøre det til familietid og så ikke putte ham før han viser sig parat...

Sover han mindre i løbet af dagen, vil hans nattesøvn naturligt skulle være længere og her kommer et bud på, hvordan en dagsplan kan se ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.

Formiddag 9.30: Når det fungerer med skemaden - jeg uddyber i næste brev - så kan du begynde at introducere lidt frugtmos her, frisk frugt i hånden og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur - sover måske 1-1.5 time... Viser det sig, at han sover en længere lur her, er det naturligvis også helt okay.

Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Når mosen fungerer her, så introducerer du fisk og kød i mosen. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til middagslur måske ca kl 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og må her meget gerne sove 2-3 timer, hvis han kan og viser behov for det...

Eftermiddag 16-17: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden og ammes også stadig om eftermiddagen.

Powernappen springes måske over - det afhænger af, hvor lange de to andre lure er.

Aften 18: Grøntsagsmos og hen af vejen begynde med kød eller fisk i mosen, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten - måske ca kl 20 - det afhænger af, hvorvidt han har sovet 2 eller tre lure i løbet af dagen og hvor lange disse lure er.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal nu stille og roligt lære at sove uden mælk om natten. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...

Du skal altså nu arbejde mere bevidst på at skabe dage, som ligner hinanden, så du på den måde påvirker hans indre ur, hans indre rytme, så dagen hænger langt bedre sammen for både dig og ham:)

Håber du kan bruge dette videre og tak - dejligt at høre, at du også har købt min bog om søvn:) Glæder mig til at følge jer fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor