Søvn og rytme 6 mdr.

9. december 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn og rytme 6 mdr.

Kære Helen,

Jeg har lige meldt mig ind i din brevkasse fordi en fra min mødregruppe er rigtig glad for din hjælp. Vi har samme sundhedsplejerske som er rigtig sød, men ikke føler jeg får den store søtte fra.

Min dreng bliver 6 mdr i næste uge. Bliver fuldammet, men vi begyndte på grød i mandags hvilket jeg sender dig en anden mail om.

Vi har ingen fast rytme endnu, og det synes jeg er hårdt. Mit spørgsmål går på hvordan jeg kan få bedre struktur ind i vores dag.

Først vil jeg lige fortælle hvordan vores dagsrytme idag har været så du kan få et lille indbilk.

I nat var han vågen kl. 01, 02 og 05 og vågnede så 9.30 (eller der vågnede jeg ved han lå og pludrede). Vi skulle til babysvømning kl. 11, og han sov da vi kom derned (sovet 15min). Det blev midt i luren fordi han jo havde sovet længe. Jeg vækkede ham til svømning og efter svømning sov han ca. 1 time. Sidst på eftermiddagen 30 min.

Lige nu har jeg brugt 2,5 timer på at putte ham (fra kl. 19-21.30), og han sover stadig ikke. Han bruger sut, men lige nu spytter han den ud så snart jeg giver ham den ind i munden. Indimellem når jeg synes han græder for meget tager jeg ham op, ammer ham og han ...

Annonce

... falder til ro og han ligner en der sover, men når han kommer tilbage i vuggen er han lysvågen igen. Han bliver puttet med samme nusseklud og 1 bamse hver aften. Bamsen kan spille musik og det lytte han til.

Jeg kunne jo også tage ham op og lade ham være oppe når han nu er vågen, men han har ikke sovet siden kl 16 og han er pylret og virker træt når jeg tager ham op. Det er hårdt når putningen tager timer, og jeg bliver helt udmattet til sidst. Han ligger skiftevis bare og kigger, brokker sig, græder, basker med armene og nogle gange lige på nippet til at falde i søvn.

Havde det været min kæreste der havde puttet havde han tage tvores søn op for længst og set tv med ham (i aften er han på arbjede så jeg er alene hjemme).

I går så dagen helt anderledes ud. Der vågnede han kl. 7.30 og sov to lange lure af 2,5 time formiddag og eftermiddag. Det er lige så normalt som de dage hvor han sover meget lidt og svær at putte om aftenen.

Det er hårdt at der er så stor forskel i dagene. Hvad gør vi forkert og hvad kan vi ændre så han ikke bruger en hel aften på at falde i søvn?
Jeg har bestilt din bog om søvn og venter på den kommer med posten.

Venlig hilsen
Lise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet