Svar: Vågen om natten - 8 mdr.
7. december 2016
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og hans dagsrytme :)
Der er ingen tvivl om at hans alder og udvikling spiller ind, og at han er igang med separationsfasen, som du skriver, og som du også er opmærksom på, anerkender osv. Der er dog heller ikke tvivl om, at hele dagens rytme spiller ind på nattens forløb...
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 8 måneder er godt 14 timer i døgnet, det vil sige 14-14.5 times søvn i døgnet. Det er rigtig fint med to lure dagligt, som jeres dreng også sover - det er helt alderssvarende. Jeres dreng sover dog ofte ca 4 timer samlet i løbet af dagen - og det må han naturligvis gerne. Men det betyder, at hans nattesøvn så vil skulle vare ca. 10 timer. Og da han starter dagen kl ca. 07 betyder det, at hans puttetidspunkt vil være ca kl 21...
Når I putter ham kl 19.30-20, så putter I ham således for tidligt - og hvis han sover der, så vil han naturligt få en vågenperiode om natten, hvor han ikke kan forventes at sove, fordi hans nattesøvn så naturligt bliver for lang...
Så hvad så nu... Han må som sagt gerne sove de ca 4 timer om dagen - en formiddagslur på 1-1.5 time og så en middagslur på ca 2.5 time. Det er helt okay, at han sover efter kl 16 med den alder han har :) Og så skal I putte ham senere f.eks. først kl 21... Det vil sandsynligvis gøre, at han bliver lettere at få til at sove om aftenen. Det bliver lettere for ham at overgive sig til søvnen, hvis I rammer puttetidspunktet bedre og hans behov for at blive vugget og lullet i søvn bliver naturligt mindre :)
I stedet for at tænke på puttetiden om aftenen, så vil det derimod være rigtig godt at tænke på hvornår dagen starter. og her er det super godt, hvis I altid starter dagen omkring kl 07 - uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere ens stå op tidspunkt I har, jo mere vil resten af dagen passe sig ind efter dette, så hans formiddagslur også komme til at ligge ens, hans middagslur ligger på samme tid - og han kan puttes til nogenlunde samme tid om aftenen.
Det er naturligt, at han har svært ved at finde ro, når han skal overgive sig til søvnen. Den begyndende separationsfase, at han nu øger sig i at adskille sig fysisk fra jer gør, at han har ekstra meget behov for fysisk kontakt. Han har brug for at se jer, for at vide, at han ikke er forladt. I denne alder vil han naturligt godt kunne virke mere mere pylret og krævende i forhold til kontakt - både i løbet af dagen, hvor han f.eks. kan blive ked af det, hvis du går ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen - men også om aftenen, især når han skal sove.
Den motoriske udvikling giver en rastløshed i kroppen og det er svær at finde fysisk ro og slappe af, når han skal sove. Han har også en mental uro. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne, så det er også svært at give mentalt slip, når han skal sove. Og det gør, at han kan være ekstra svær at putte netop nu. Men hvis I kan holde en nogenlunde fast rytme hele dagen igennem og finde det rette puttetidspunkt om aftenen ud fra dette, så er I hjulpet godt på vej :)
For mange børn kan det også hjælpe med et bad efterfulgt af en godnatgrød i denne alder (tidligst 8 måneder). Badet stimulere ham både motorisk og mentalt og afsluttes med god frottering af kroppen, blive smurt med lidt creme osv. Og det hjælpe ham til at koble fra og finde ro. Og far kan f.eks. give badet, så det bliver deres lille hyggestund :)
Derefter kan han så tilbydes en godnatgrød i køkkenet, som en fast del af putteritualet og få børstet tænder (hvis han har tænder:)), og så kan han blive puttet til natten godt mæt og med en god fysisk træthed i kroppen.
En aftenrytme kunne se således ud:
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres rigtig godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, lidt babymassage mv.
Tilbydes en godnatgrød måske kl ca 20, sammen med lidt vand eller mme af en kop. Får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten måske ca kl 21.. det afhænger af, hvor lang hans dagsøvn har været :)
Sen aften eller en gang først på natten: Drømmeflaske og sover videre...
Med hensyn til at vænne ham fra at skulle vugges, så handler det om at minimere dette. Så når han ligger i sin barnevogn, så prøv at holde vognen stille, og tril ham kun, når han siger noget. Når han atter er stille, så holder I vognen stille, siger han noget, så triller I ham igen. Det samme om aftenen, - prøv at vugge ham lidt imens han ligger ned med hånden på hans hofte osv. og når han er stille, så holder du hånden stille, lader ham stadig mærke dig og din nærhed, men forsøger at undgå, at han skal være i bevægelse hele tiden :)
Vågenperiode om natten kan godt hænge sammen med hans rytme om dagen. Det er nemlig sådan at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk), og så har vi det modsatte peak om natten hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...
Børn har også dette i deres rytme og jeres drengs middagslur ligger naturligt, hvor du samtidig fortæller, at han ofte har et peak om natten.. Man kan derfor godt overveje, om man skal ændre noget på hans rytme og puttetider om dagen. MEN, det synes jeg faktisk ikke er relevant hos jer lige nu. Han er for lille til det og samtidig har jeg en stor formodning om, at hvis dagsrytme følges nogenlunde slavisk som ovenfor beskrevet, så vil natten naturligt følge med og jeres nætter derfor også blive bedre. Der sker også så meget med ham udviklingsmæssigt lige nu, at det vil være rigtig svært at ændre på hans rytme... Så jo mere ens dage, I kan have lige nu, jo mere ens nætter, vil I sandsynligvis også få....
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske