Brev:
Vågen om natten - 8 mdr.
7. december 2016
Alder:
8 mdr.
Vågen om natten - 8 mdr.
Hej Helen,
Jeg har brug for råd.
Min skønne lille dreng har mange nætter vågne perioder på 1.5-2, endda nogle gange 3 timer. Han er svær at putte, og egentlig er jeg bare rigtig træt efterhånden!
Min dreng er lige knap 8 mdr. Han er rigtig godt med - han kravler rundt, sætter sig op selv og spiser godt. Jeg kan mærke at han har brug for rigtig meget nærhed, han kravler ofte hen og klynker lidt. Så tager jeg ham op, og går i det hele taget meget med ham på armen, eller i bæresele i løbet af dagen. I hans alder kan han vel have lidt separationsangst. Det er jeg meget opmærksom på. Sørger for at blive siddende når han kravler ud på opdagelse, og som sagt har ham meget med mig. Vi sover også sammen i sengen om natten, det virker til at give en smule ro.
Men altså, vi har lidt problemer med at han er rigtig svær at putte. Vi ved aldrig om han er puttet til natten, eller skal op i et par timer igen. Vi putter ham ved 19.30-20tiden, og som oftest står han op igen i løbet af aftenen eller senere på natten, og nogle gange er han ikke til at putte før ved 22tiden, selvom han er stået op fra lur kl 16.
Vores dag ser ca. sådan ud:
ca 7 vi står op og spiser havregrød,
ca. 9 lidt frugtmos, evt lidt grød hvis han ikke har spist meget til morgen.
9.30 Puttes til lur, sover som regel 1.5 time.
11.30 Frokost - lidt bondebrød, gnavegrønt og grøntsagsmos.
ca. 14 Flaske og puttes. Spiser gerne 235 ml. Sover 2-3timer.
Ca 16 frugtmos. (skippes måske hvis han sover længe)
Ca 18 Aftensmad - mos med kød, noget at gnave i.
19.30-20 Flaske (235 ml) og puttes
22-23 Flaske 200 (lidt forskelligt hvor meget han spiser her).
ca 3 Flaske, ca 130 ml, også her lidt forskelligt hvor meget han spiser her. Nogle gange springer han denne over og spiser først ved 7tiden hvor han får grød.
Han får vand til alle måltider.
Vi har vugget ham rigtig meget når han har skulle sove, hvis ikke han er faldet i søvn med flasken. Om dagen trilles han lige lidt frem og tilbage, og så sover han.
Vi vil rigtig gerne lade være med at vugge, og vi er egentlig startet på at jeg lægger mig sammen ham og forsøger at få ham til at sove på den måde. Men han tumler rundt i sengen, og selvom han er rigtig træt så ender vi gerne med en rigtig ulykkelig dreng, som til sidst lige må vugges i søvn. Jeg forsøger med en hånd på brystet, holde i hånden, ae ham. Men det virker bare ikke, han er så urolig, og vil ikke holdes på nogen måde - han vil bare kravle rundt.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham til at lære at falde i søvn uden at skulle vugges.
Skal jeg starte om dagen, med at vænne ham fra at skulle trilles?
Nogle gange sover han senere end til kl 16. Jeg synes jeg har læst at du før har skrevet at de ikke skal sove efter 16. Skal vi vække ham for at få en lidt mere struktureret aftenrutine?
Så er der det med at han er vågen om natten. I går fx kunne vi først få ham til at sove ved 22.30tiden og så var han vågen 00.30-ca 3. Hvad kan det være?
Det er vel for kort tid til at det skulle være øreproblemer. Det virker heller ikke til at det gør ondt på ham når jeg trykker ham ved ørerne. Han er generelt lidt utilfreds når vi lægger ham på ryggen, men det tror jeg mest er fordi han vil om på maven. Når han er træt om dagen er det ok for ham at ligge ned.
Glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Rikke