Svar: Ammes i søvn - 6 mdr.
31. august 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit brev :)
Det lyder umiddelbart rigtig fint,det du fortæller - at du kan amme din datter, flytte hende til barnevognen eller sengen, hvor hun så ofte sover videre. At hun lige nu ofte søger brystet ekstra om natten, tænker jeg umiddelbart hænger sammen med, at hun måske skal have mere rigtig mad om dagen.
Nu hvor hun er 6 måneder, skal hun have en del måltider. Jeg ved ikke, hvor langt I er med skemad, men det har naturligvis noget at sige, om hun blot er igang med lidt smagsprøver eller får skemad fast flere gange dagligt... Hvor om alting er, så vil det være rigtig godt, at du nu begynder at indføre en helt fast rytme dagligt, hvor hun tilbydes 3 hovedmåltider - morgenmad, frokost og aftensmad og derudover også tilbyder hende mellemmåltider formiddag og eftermiddag.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun får både mad og væske nok hele dagen igennem. Det betyder, at du skal forsøge at finde balancen mellem mængden af skemad og vand af kop samt brystet. Det er bedre, at hun spiser f.eks. ½-¾ dl. skemad, drikker vand af kop og så tager imod brystet før hun puttes. End at hun spiser 1-1.5 dl. skemad, og så afviser brystet efterfølgende eller ikke spiser nok.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt agurk, ristede rugbrødsbjælker i hånden og lidt grøntsagsmos. Stille og roligt begyndes nu med kød eller fisk i mosen, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes - og sover evt. en powernap eller måske begynder hun at springe denne lur over.
Aften 18: Tilbydes agurk, ristede rugbrødsbjælker i hånden og lidt grøntsagsmos. Også her begyndes med kød eller fisk i mosen. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre - og begynder herefter at sove igennem. Det betyder at sove 5-6 timer uden mælk...
Som du kan se af denne plan, så skal der altså mange små måltider til hele dagen igennem, for at sikre, at din datter ikke søger brystet om natten, fordi det er et reelt behov for mad og/eller mælk/væske :)
Og med hensyn til puttetidspunkt og at du ofte bruger 1-1.5 time på at få hende til at sove, så lyder det lidt som om, at du måske putter hende for tidligt. Det er vigtigt, at hun ikke puttes før hun er parat til at sove - og også her er det vigtigt med en nogenlunde fast dagsplan. Det vil sige, at det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at starte dagen til samme tid hver dag. Jo mere fast stå op tidspunkt I har, jo mere vil du kunne regne med rytmen resten af dagen, stå op tidspunktet påvirker naturligt tidspunkter for formiddagslur og middagslur, ligesom det påvirker spisetider - og alt sammen påvirker også puttetidspunktet om aftenen... Igen - her kan min dagsplan måske hjælpe dig:)
Hvis far rigtig gerne vil på banen og vil kunne putte allerede nu, så kan det være nødvendigt at give flaske. Hvis hun ikke ammes, så skal hun have flaske i stedet. I kan godt forsøge, men det er ikke sikkert, at hun vil acceptere flasken med den alder hun har - men det kan være et forsøg værd :) Ellers er det mor, som vil være bedst til at putte, så længe jeres datter er under et år - det vil sige, så længe hun naturligt skal ammes. MEN, det betyder naturligt ikke, at far ikke også kan komme på banen, for det kan han godt. Lige nu kan det være lidt svært, når jeres datter ikke er ældre end hun er, men når hun bliver 8-9 måneder gammel, vil det ofte være rigtig godt at indføre et bad om aftenen, ligesom mange børn har glæde af en godnatgrød. Og det vil være rigtig godt, hvis far bader hende, frotterer hende godt i håndklædet, smører hende med creme, giver hende godnatgrøden, børster hendes tænder osv. For jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil han naturligt have ved at tage over, når og hvis mor ikke er hjemme. På den måde vil tiden naturligt også arbejde for jer.
Bamse, putteklud og lignende vil de fleste børn først begynde at bruge bevidst i 12-18 måneders alderen, så det er for tidligt for hende endnu :) En klud der dufter af mor, kan dog godt introduceres, det kan nogle gange gøre det lettere for far at berolige hende og dermed tage over, når mor ikke er der :) I må prøve jer lidt frem.
Du fortæller, at du ofte falder i søvn, når du ammer og så ligger hun og dier mere eller mindre hos dig hele natten. Det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at amme hende og direkte derefter putte hende i tremmesengen. Det vil være fint, at hun lærer at sove i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Det vil naturligt også være lettere for far at trøste og berolige hende, hvis hun ikke er vant til at ligge tæt ved mors bryst.. Prøv derfor om du efter amning kan putte hende over i tremmesengen, så hun rent fysisk kommer lidt på afstand af dig.
Det er en god idé, hvis du nu kan forsøge at putte hende fra din favn, før hun sover helt. Du skal stadig amme hende før hver lur, men hun skal nu lære at slippe brystet og overgive sig til søvnen og registrere at brystet er ude af munden og uden at ligge i din favn. Det betyder ikke, at hun skal puttes vågen, men du skal prøve at flytte hende fra din favn og ned, hvor hun skal sove, lige der, hvor hun tydeligt er træt, næsten sover, kæmper med at holde øjnene åbne - flytte hende, så hun lige når at følge med i at hun rent faktisk flyttes. Stå ved hende, holde hænderne på hendes krop, så hun stadig kan mærke, at du er der, men så hun lærer at sove lidt på afstand af dig.
Hvis du synes det fungerer bedst at ligge ned og amme, så kan du godt gøre det, men du skal prøve at lirke brystet ud af munden på hende, før hun sover helt, så hun når dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig og falder i søvn.
Det samme om dagen, hvor du gerne må bruge barnevognen. Du kan amme hende, putte hende i barnevognen og trille hende en tur, så det er vognens bevægelser, der luller hende ind i søvnen og ikke dit bryst eller det at være i favn. Så hun stille og roligt lærer at sove på afstand af dig... Det lyder som sagt, som om at du allerede gør dette og det fungerer - det er super fint :)
Nogle forældre har stor glæde af at koble tremmesengen til forældresengen. Det vil sige fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Du skal her naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Hun må ikke kunne trille ud af sengen eller komme i klemme. At koble jeres senge giver dog mulighed for, at du kan putte hende i egen seng, men stadig være tæt ved hende, lægge hænderne på hende, berolige hende med din fysiske kontakt osv. så hun stadig kan mærke at du er der, selvom den fysiske afstand mellem jer øges :)
Det er meget normalt, at børn i 6 måneders alderen vågner om natten, sover uroligt, har svært ved at finde både fysisk og mental ro. Hun er så gammel, at hun bruger sig selv rigtig meget motorisk, hun øver sig i at trille, drejer om sin egen akse, får fat i sine fødder, bruger sine hænder mere bevidst osv. Og hun øver sig om natten. Hun får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra og har brug for hjælp til at skifte stilling. Hun har brug for at blive lagt om på den anden side, få dynen på igen, som hun har sparket af osv.
Hun drømmer også meget og kan derfor sige en masse lyde om natten. Hun kan klynke, smågræde, pludre og grine i søvne - og det er ikke alle lyde, som du skal reagere på. Nogle gange skal hun have lov til at komme videre i søvnen på egen hånd, andre gange med en beroligende hånd og mærke at du er der - og atter andre gange kan det være nødvendigt at du lægger hende til brystet - men - når og hvis du gør dette, så vil det være godt, at du nu forsøger at afkorte amningen mere og mere, så hun ikke indtager for meget mælk om natten.
Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende over til dig, am hende liggende og lad hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen. Det kan i starten godt være nødvendigt at gentage processen måske 5 gange, og det er helt fint, men stille og roligt vil hun acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og hendes behov for mad/væske sættes jo også op om dagen og så vil du forhåbentlig opleve at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Hvis du herefter så kan flytte hende til egen seng, hvor hun så kan sove videre, vil det være rigtig godt:) Det vil altså være godt, at du lige nu arbejder på at hun fra midnat og til næste morgen tidlig sover i sin egen seng:)
Jeg vil anbefale dig især to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn" og også "Helens bog om børn og mad" :) Med hensyn til bogen om mad, så vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står "Ny revideret udgave" på forsiden :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske