Svar: Forventninger til søvn 11 uger

19. august 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Din datter er stadig så lille, at det kan være svært helt at indarbejde en rytme - ofte lykkes det bedst i 3-4 måneders alderen, og det kan derfor godt være, at det ikke lykkes for dig, når du forsøger nu, men det betyder naturligvis ikke, at du ikke gerne må prøve:)

Netop i 3-4 måneders alderen vil det være en god idé at hjælpe barnet til en 3-lurs rytme, præcist som du beskriver - med en formiddagslur, en middagslur og så en kort powernap. Det vil derfor være helt okay, at du her forsøger at sikre hende to længere lure og bevidst arbejder på at hun gerne må sove mindst 1.5 time af gangen (og glæde dig over, hvis det lykkes dig, at få hende til at sove 2 timer:)) - men powernappen sidst på eftermiddagen vil ofte være den korteste lur og vare mellem 25-45 minutter og sådan må det være :)

Jeg tænker, at hvis du kan hjælpe hende videre i søvnen, når hun efter ca. 40 minutter viser tegn på at ville vågne, så er det super fint - MEN, hvis det ikke lykkes for dig at få hende til at sove videre, så skal du naturligvis ikke kæmpe med hende. Så er du nødt til at acceptere, at hun lige der ikke har brug for mere søvn - eller har for svært ved at koble tilstrækkeligt fra - og så må du tage hende op, pludre med hende, lege lidt, gå lidt rundt med hende, give hende mælk osv. og så prøve at putte hende igen, når hun så atter viser sig parat.

Derudover tænker jeg, at det er meget naturligt for hendes alder, at hun er urolig sidst på eftermiddagen og om aftenen. Det er lettere at hjælpe hende til at sove først på dagen, hvor I er hjemme sammen, og der er mere ro på - ...

Annonce

... sidst på dagen, er der naturligt mere uro i hjemme. Far og storesøster er hjemme, der skal laves mad, fjernsynet er tændt osv. Der er bare mere uro i hjemmet - naturlig uro, som hun skal vænnes til, men som hun i kraft af sin alder reagerer på. At hun kan blive overtræt og ked af det om aftenen hænger derfor ikke kun sammen med, at hun sover en kort lur, men ligeså meget sammen med, at det er svært for hende at kapere den ekstra uro, der naturligt er i hjemmet sidst på dagen. Det gode er, at hun vokser fra dette og på sigt vil nyde, at storesøster er der, pludre og lege med hende... men der går altså ligne nogle måneder endnu før det er aktuelt :)

Det vil ofte også være sådan, at børn i 3-4 måneders alderen sover deres 3. lur så sent på dagen, at de har en længere vågenperiode om aftenen. Det betyder, at mange børn i denne alder har en rytme, hvor de måske ikke er putteklar før klokken er 22 om aftenen. Det er ikke sikkert, at det viser sig at være sådan hos jer - I må se, hvad der sker. Det er blot for at fortælle, at I måske skal være forberedt på, at hun måske i en længere periode ikke vil kunne puttes kl 20, som I måske håber på - og at I derfor er nødt til at acceptere, at der er familietid om aftenen, også selvom storesøster sover før. Dette vil ændre sig igen, - ofte når hun bliver omkring 6 måneder...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når det så er sagt, så kan det jo være, at hun er helt sin egen og gør tingene på en anden måde, og det skal der naturligvis også være plads til :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad du kan forvente:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)