Forventninger til søvn 11 uger

19. august 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Forventninger til søvn 11 uger

Kære Helen

Min store datter vågnede stort set det første år altid efter 40 min om dagen. Her skulle jeg hjælpe hende videre i søvnen ved enten at gå resten af den tid jeg ønskede hun skulle sove eller også så kunne det nogen gange lykkes med en kort gåtur og så stille barnevognen igen. Det vil jeg meget gerne undgå igen, da det er utrolig stressende.

Lillesøster viser dog nu lidt det samme. Det vil sige at hun enkelte gange selv kan komme over de 40 min.

Jeg vil for alt i verdenen gerne undgå powernap, da jeg ikke får glade og tilfredse piger af det men mere børn som skriger.

Jeg arbejder derfor lige nu på at lillesøster som som regel vågner kl. 7 bliver puttet til en formiddagslur omkring kl. 9 (der virker hun parat). Når hun vågner efter 40 min gør jeg alt for at forlænge den, og helst indtil kl. 11, så hun får 2 timer. Jeg kan bruge lang tid på det.

Derefter er hun vågen i knap 2 timer ...

Annonce

... igen og virket parat til at sove igen omkring kl. 13. Her satser jeg igen på 2 timer, så hun kommer op omkring kl. 15. Så får hun mad og vi kan hente storesøster.

Derefter er hun træt igen et sted mellem kl. 16.30-17 og jeg forsøger at putte igen og den lur er bare så svær, så der bliver det som regel kun 20-30 min og det er ligemeget om vi går i en time.

Den sidste lur er slet ikke lang nok og hun er tydeligvis træt resten af aftenen til vi putter hende. Vi putter omkring kl. 19.30 men det kan godt tage lidt tid op til en time og putte.

Hun vågner en gang om natten og får mælk.

Er det hensigtsmæssigt at arbejde på denne rytme? Eller synes du jeg bare skal tage hende op efter 40 min? Jeg vil rigtig gerne vænne hende til at sove længere end 40 min af gangen. Kan jeg forvente det af hende. Hvis ikke hun sover længere går der kuk i flaskerne og hun er slet ikke tilfreds.

Venlig hilsen en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!