Brev:
Forventninger til søvn 11 uger
19. august 2016
Alder:
2 mdr.
Forventninger til søvn 11 uger
Kære Helen
Min store datter vågnede stort set det første år altid efter 40 min om dagen. Her skulle jeg hjælpe hende videre i søvnen ved enten at gå resten af den tid jeg ønskede hun skulle sove eller også så kunne det nogen gange lykkes med en kort gåtur og så stille barnevognen igen. Det vil jeg meget gerne undgå igen, da det er utrolig stressende.
Lillesøster viser dog nu lidt det samme. Det vil sige at hun enkelte gange selv kan komme over de 40 min.
Jeg vil for alt i verdenen gerne undgå powernap, da jeg ikke får glade og tilfredse piger af det men mere børn som skriger.
Jeg arbejder derfor lige nu på at lillesøster som som regel vågner kl. 7 bliver puttet til en formiddagslur omkring kl. 9 (der virker hun parat). Når hun vågner efter 40 min gør jeg alt for at forlænge den, og helst indtil kl. 11, så hun får 2 timer. Jeg kan bruge lang tid på det.
Derefter er hun vågen i knap 2 timer igen og virket parat til at sove igen omkring kl. 13. Her satser jeg igen på 2 timer, så hun kommer op omkring kl. 15. Så får hun mad og vi kan hente storesøster.
Derefter er hun træt igen et sted mellem kl. 16.30-17 og jeg forsøger at putte igen og den lur er bare så svær, så der bliver det som regel kun 20-30 min og det er ligemeget om vi går i en time.
Den sidste lur er slet ikke lang nok og hun er tydeligvis træt resten af aftenen til vi putter hende. Vi putter omkring kl. 19.30 men det kan godt tage lidt tid op til en time og putte.
Hun vågner en gang om natten og får mælk.
Er det hensigtsmæssigt at arbejde på denne rytme? Eller synes du jeg bare skal tage hende op efter 40 min? Jeg vil rigtig gerne vænne hende til at sove længere end 40 min af gangen. Kan jeg forvente det af hende. Hvis ikke hun sover længere går der kuk i flaskerne og hun er slet ikke tilfreds.
Venlig hilsen en mor