Svar: Sove igennem og sove alene
19. februar 2005
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det glæder mig at du har kunne finde råd i tidligere spørgsmål og svar:o)
For at begynde med det sidste først, så er det en meget fin alder din dreng har mhp at skulle sove i eget værelse. Han er nu så gammel at han ikke behøver at blive ammet om natten og samtidig er han endnu ikke så gammel at han er kommet i 'seperationsfasen'. Så at putte ham i eget værelse lyder som en god idé.
Med hensyn til dit 1. spørgsmål, så skriver du at du giver ham sutten gentagne gange i løbet af natten, at du er holdt op med at amme, men at du i sidste ende må 'give dig'. Hvad betyder det? At du i sidste ende giver ham sutten, giver ham brystet, tager ham over i jeres seng eller...?
I det at 'give efter' ligger jo et eller andet sted en manglende konsekvens og jeg tror at det faktisk kunne hjælpe jer begge at han kom ind at sove for sig selv. Simpelthen fordi du så ikke reagerer ved mindste lille lyd han laver og derfor også skruer lidt ned for 'servicen' om natten.
Det er klart at hvis din dreng er ulykkelig, så skal han trøstes og det kan godt være med en sut, eller det kan være nødvendigt at tage ham over i jeres seng, når han vågner midt om natten. Men måske er det nok at tage ham op i favn, vugge ham lidt og lægge ham til at sove igen? Måske er det en idé at give ham lidt koldt vand at drikke og putte ham igen?
Det kan også være et forsøg værd at det er far, som står op om natten. Nogle gange så hjælper det at det er en anden og bådnet til far er uanset om vi vil det eller ej, anderledes end til dig. Det kan derfor hjælpe at far er den konsekvente, som står op og putter gentagne gange i løbet af natten. Sæt en week-end af og lad far putte 3 nætter i træk og se om ikke der så er sket en forskel.
Vedr. spørgsmål to, så har jeg jo svaret på det med alderen og det gode ved at lægge jeres søn på eget værelse nu, jeg vil dog godt lige supplere med at sige, at I skal være opmærksomme på om jeres dreng vil kunne finde ud af at skulle sove hos jer nogle nætter og på eget værelse nogle nætter. Det kan naturligvis komme an på en prøve, men det at flytte tilbage hos jer en gang imellem kan jo godt gøre at den gode rytme bliver forstyrret.
Det er klart at de første gange børnene sover sammen, så vil jeres store pige også vågne af at lilebror græder, men efterhånden vil hun let kunne sove videre, fordi det vil være en kendt lyd. Og hvis hun ellers sover godt om natten, så tror jeg ikke det vil være det store problem.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske