Svar: 1 år uden søvn

9. november 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg tror ikke, at der som sådan er noget galt med din dreng, men der kan være flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig. Så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, du kan bruge:)

For at starte, hvor du slutter - du fortæller, at din dreng har astmatisk bronkitis og får behandling for dette. Det er helt naturligt, at børn der har astmatisk bronkitis, sover dårligt.. Derfor er det vigtigt, at I følger lægens ordination, og du skal også være opmærksom på om jeres dreng har brug for at få justeret sin medicin. Det vil naturligt være værst i perioder, hvor han er forkølet og snottet - og årstiden er derfor ikke den bedste lige nu.

Det er godt, at du er opmærksom på hans sovemiljø, og det lyder fint med en rumtemperatur på ca. 19 grader. Sørg for at lufte godt ud i rummet dagligt og gør grundigt rent. Sørg for at vaske hans sengetøj ca. hver 14 dag og vask det ved 60 grader. Vask hans dyne, rullemadras osv. 4-6 gange om året. Sørg for at han har en allergivenlig dyne, brug svanemærkede rengøringsmidler og vaskemidler.

Prøv med nattøj i uld eller en blanding mellem uld/bomuld eller uld/silke. Uld kan være med til at holde ham varm og tør, også selvom han sveder og det kan have god effekt på søvnen.

Giv ham gerne lidt lun mælk eller måske lidt koffeinfri te før han skal sove - det kan virke beroligende.

Sørg også gerne for, at han sover med hovedgærdet eleveret, så han ligger højere med hovedet.

Du fortæller, at han har haft mellemørebetændelse en enkelt gang, og det lyder også som om, at han er set af både børnelæge og egen læge flere gange. Det er rigtig godt, at du følger op på, om ny infektion kan være kommet til. Du skal også være opmærksom på om han snorker, når han sover? Hvis han gør det kan det være tegn på hævede mandler og polypper og det kan også være en forklaring på, at han vågner så meget om natten.

Man skal naturligvis også være opmærksom på, hvordan dagen forløber, og hvordan han i dagtimerne trives. Og det lyder som om, at han faktisk har en god rytme. Det vil sige, at han både spiser godt, sover godt og også har faste sove- og spisetider hele dagen igennem - og det er vigtigt for nattens forløb, så det må du meget gerne holde fast i.

Du fortæller, at han ofte sover 2-3 timer samlet i løbet af dagen fordelt på 2 lure - og det lyder super fint. Du fortæller også, at han ofte sover kl 18.30-19 - og her falder let i søvn og det lyder som om, at han er parat til at sove så tidligt. Men han vågner let hen mod morgenstunden - og det får mig til at tænke på, hvad tid I står op? De fleste børn har i 1 års alderen brug for at sove ca 13.5 time i døgnet. Det betyder, at jeres dreng måske skal sove ca 11 timer om natten og ca 2.5 time i løbet af dagen. Hvis han puttes allerede kl 18.30-19, så er det således naturligt, hvis han vågner og er parat til at starte dagen allerede kl 05.30... Du skal altså være opmærksom på, om han bliver urolig hen mod morgenstunden, sover lettere der og naturligt vågner tidligt, fordi han sover tidligt hele dagen igennem.

Det er også sådan, at han godt kan have stor drømmeaktivitet. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes om natten og han kan godt drømme imens han mere eller mindre sover - det kan være her, hvor han afviser dig, skubber dig væk, når du prøver at trøste, berolige og hjælpe ham videre i søvnen. Dette vil ofte ses først på natten. Han kan også vågne af en drøm, være ked af det og her vil han ofte have behov for at komme op, måske få en lille tår vand eller lignende og ...

Annonce

... derefter så kunne sove lidt igen. Dette vil ofte ses hen mod morgenstunden.

Det vil sige, at den småklynken og uro, som du mærker først på natten godt kan ske mere eller mindre i søvne og være lidt et andet mønster, end det du mærker hen mod morgenstunden. Derfor er det også helt naturligt, at du måske skal reagere lidt forskelligt, alt efter hvad problemet er:)

Du skriver, at du ofte er nødt til at gå rundt med ham, for at få ham til at falde til ro. Det kunne godt tyde på, at han har smerter - du fortæller dog, at I har prøvet med smertestillende, uden at det gjorde nogen forskel.. Det må derfor overvejes, om der også er noget vane i at blive taget op? Hvis han gennem mange måneder, har været vant til at du tager ham op, går rundt med ham osv. om natten, så kan han naturligt godt vågne fordi han søger dette. Det kan sagtens være startet med at han havde ondt, men har så udviklet sig til at være et behov - også selvom han ikke har ondt mere. Derfor kan det være en god idé, at du nu forsøger om du kan give ham trygheden, nærheden og den fysiske kontakt og samtidig minimere behovet for at komme op og være i bevægelse.

Til at begynde med, kan det være en idé, at du fortsat tager ham op, men ikke går rundt med ham, men i stedet sætter dig stille og beroliger ham. Det kan derefter være en idé, at du evt. lægger dig sammen med ham, evt. på en madras på hans værelse, så han mærker, at du er der, men uden at han skal op eller skal være i bevægelse og hvor han samtidig lærer at ligge ned og derfra så forsøger netop at hjælpe ham videre i søvnen imens han ligger i sin seng.

Du fortæller, at han ikke er særlig glad for fysisk kontakt og ikke rigtig putter sig - det gør det naturligt sværere for dig at berolige og betrygge ham om natten, og jeg kan godt forstå, hvis du synes det er lidt svært og også lidt frustrerende:)

Det kan være en overvejelse værd at medtænke, om han have glæde af lidt sansestimulering. Nogle børn er meget følsomme overfor berøring og man taler her om taktil overfølsomhed eller taktil skyhed og måske er det dette, som I oplever med jeres lille dreng.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har dette som følge af andre ting, det kan være børn som f.eks. er for tidlig fødte eller det ses f.eks. også hos adopterede børn, men ofte ved man ikke hvorfor det er sådan og kan ikke rigtig finde nogen årsag.

Børn som har taktil skyhed vil ofte vægre sig mod at få knus og kys - præcist som du beskriver. Ofte vil man også opleve, at barnet ikke bryder sig om at gå på bare tæer, barnet vil helst ikke sidde på skødet, barnet bryder sig ikke om at blive holdt om, jeres dreng reagerer måske også, hvis han får beskidte fingre, han bryder sig ikke om at lege i sandkassen eller protesterer eller beder om at få tørret sine fingre, hvis der kommer grød på dem... og når han så bliver tørret, så synes han også at kluden er ubehagelig...

Disse børn er samtidig ofte motorisk meget aktive. De har meget svært ved at sidde stille og skal helst være i gang hele tiden...

Der findes fysioterapeuter og ergoterapeuter, som har specialiseret sig i børn med taktil skyhed og sanseintegrationsproblemer. De kan lave nogle øvelser og give jer nogle redskaber, som I hjemme kan følge op på - og det kunne også være en overvejelse værd. Jeg tænker, at hvis man kunne hjælpe ham med at synes om "at blive puttet", så vil det naturligt kunne smitte af på nætterne, hvor han så måske ville sove bedre, fordi han ville synes det var rart at blive puttet under sin dyne osv...

Jeg håber, at du kan bruge nogle af disse tanker lidt videre.

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)