Brev:
1 år uden søvn
9. november 2015
Alder:
12 mdr.
1 år uden søvn
Hej Helen.
Min søn på 1 år vågner mange gange i løbet af natten. Han får et glas hygge mælk før sengetid men ikke flaske om natten.
Han bliver lagt når han viser træthedstegn mellen 1830 til 19 og falder i søvn i sin egen seng i værelse ved siden af os, uden problemer. Han har altid været god til det og vi har aldrig svøbt ham eller lignende. Han sover 1-2 timer formiddag og 1 time til middag men ikke eftermiddag. Der er ca 19 grader i soveværelse og jeg lufter ud dagligt. Sengen er normal og han sover med junior dyne.
Hvorfor sover han så uroligt om natten? Det starter et par timer efter sengetid med at han småklynker og bliver urolig og fortsætrer natten igennem med 1-2 timers interval. Efterhånden som natten går bliver han mere og mere ulykkelig når han vågner. Jeg går ind til ham når jeg kan høre at hans klynken vil udvikle sig til gråd. Når han ser mig græder han, vil ikke tage sutten, vil op til mig men græder videre når han er oppe. Hvis jeg tager ham ind i vores seng og ligger med ham græder han. Han vil ikke have vand.
Vi har forsøgt med vågelampe og sågar smertestillende, ingen forbedring. Han plejer at falde til ro når jeg har gået rundt med ham et stykke tid, for så at græde igen et par minutter senere. Hvis jeg forsøger mig med at nusse, ae, holde ham i hånden ,putte dynen omkring ham, give ham sutten mens han ligger i sengen, flipper han ud og slår med arme, sparker med ben og ruller frem og tilbage.
Det skal lige siges at han desværre ikke er et særligt kærligt barn. Han skubber os væk når vi vil give ham kys og kram og han vil ikke sidde og hygge eller putte i feks sofaen, så det er som sådan ikke unormalt at han skubber mig væk som han gør om natten. Alm læge, børnelæge, ørelæge og sundhedsplejerske siger at han er fin. Han har haft mellemørebetændelse en gang og får den brune astma medicin mod astmatisk bronkitis som han har døjet med siden 2. Vaccination.
Hvad er der galt med mit barn?