Svar: Hjælp! Dårligt søvnmønster

23. juni 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Signe & Co

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og at du har flere af mine bøger, tak for det.

Det lyder for mig som om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem, det vil sige, at han er uhensigtmæssigt afhængig af en bestemt vane eller et bestemt ritual. Da du allerede har læst en del af det jeg skriver, så vil jeg ikke gå så meget i dybden med, hvad dette betyder, men det lyder for mig som om, at jeres dreng ikke kan sove uden sin sut.

Han får sutten flere gange, du skriver blandt andet "allerede en time efter han er blevet lagt, kan han vågne første gang, er ked af det, vil have sin sut, og/eller vendes om på siden, og sådan fortsætter balladen gerne flere gange i timen hele natten" og et andet sted så skriver du "vi lægger ham bare i sin tremmeseng og vi skal stort set kun ind og give sut et par gange, førend han falder i søvn".

De gode søvnassociationer er:

Putteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er, når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

De mindre gode søvnassociationer er:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

Det er sådan, at vi alle sammen vågner mange gange i løbet af en nat - ofte mellem 10-20 gange. Vi vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt, og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen.

Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.

Det lyder som om, at jeres dreng er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af sin sut. Han har brug for den, for at kunne falde i søvn, men har også brug for den, når han i løbet af natten har sine små opvågninger. Nogle gange så sker det, at vi forældre i den bedste mening, når vi er inde og hjælpe med at skifte stilling, komme dynen på osv. om natten per automatik også giver sutten. Det medfører nogle gange det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.

Det er sådan, at når han sover tungt, så slappes alle muskler i kroppen - også kæbemusklen. Derfor ryger sutten ud af munden. Og hvis man så igen og igen ...

Annonce

... giver ham sutten, så risikerer man han begynder at vågne op, registrerer at sutten mangler, klynker og afventer at I kommer med sutten og når han så har fået sin sut, så sover han videre, lige indtil han så taber sutten igen. Derfor risikerer I at skulle ind til ham en gang i timen blot for at give ham sutten - det er uhensigtsmæssigt for både ham og jer…

Han er for lille til at lære at finde sin sut selv. De fleste børn kan begynde at lære dette, når de er omkring 10 måneder og der er trods alt lidt tid til. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at vænne ham helt fra, at skulle have sutten i munden. Han kan få den, når han puttes men i løbet af natten skal han stille og roligt lære at komme videre i søvnen uden at den er i munden. Det vil sige, at når I hjælper ham om natten, så skal det være med kærtegn, stillingsskift osv. men altså uden sut.

Ud over at jeres dreng har brug for sutten så lyder han også til at have brug for bevægelse. Han kan godt sove et længere søvnstræk, men I skal trille ham i barnevognen og holde ham sovende. Det er også en uhensigtsmæssig søvnassociation. Det der er startet som noget godt, har nu vist sig at være uhensigtmæssigt for jer alle. For at vænne ham til at sove uden at skulle trilles i sin barnevogn, så vil det være rigtig godt, at du putter ham i barnevognen, men kun triller den, hvis han er ked af det. Hvis han er stille, ligger og kikker, så holder du vognen stille. Hver gange han klynker, så triller du vognen, men ligeså snart han er stille, så holdes vognen stille. På den måde kan du lære ham, at han ikke behøver blive trillet for at skulle sove og altså stille og roligt få trappet ud af den vane, så du kan putte ham i vognen, trille kortvarigt, stille vognen og lade ham stå og sove i haven:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er ikke nogen let opgave, men det kan godt lade sig gøre… Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og giver lidt idé om, hvad udfordringen er hos jer og hvad der skal til for at få det ændret.

Derudover er der naturligvis hele problematikken omkring hans tidlige søvnrytme, men lige nu lyder det som om, at I må tage en ting af gangen og det første må være at lære ham at sove mere sammenhængende. På den måde får I også selv en bedre og sammenhængende nattesøvn og dermed overskud til at ændre på rytmen, hvis det fortsat viser sig nødvendigt:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder