Brev:
Hjælp! Dårligt søvnmønster
23. juni 2015
Alder:
7 mdr.
Hjælp! Dårligt søvnmønster
Kære Helen.
Jeg har fulgt med på sidelinjen siden min mand og jeg fik vores førstefødte for 5 år siden, har dine bøger og føler egentlig, at jeg har læst om stort set alle dine gode råd. Men jeg kan ikke finde en historie, der helt ligner vores, så derfor vil jeg meget gerne have dine råd til vores situation.
Vi har en dejlig, stor dreng (9,3 kg og 74 cm) på 7 måneder, som altid har sovet uroligt, men nu er det efterhånden ved at slide mig og resten af familien op.
Han har stort set altid vågnet minimum hver anden time om natten. I et desperat forsøg på mere søvn til os alle, kom han i sin tremmeseng på eget værelse, da han var 4 måneder. Og det tror vi, har fungeret fint. Han er for det meste nogenlunde nem at lægge til at sove om aftenen. Men allerede en time efter han er blevet lagt, kan han vågne første gang, er ked af det, vil have sin sut, og/eller vendes om på siden, og sådan fortsætter balladen gerne flere gange i timen hele natten frem til kl.4.30-5.00, hvor vi simpelthen må opgive at få ham til at sove igen, også selvom han får en flaske. Så her står vi op. Vi prøver altid at lade ham ligge, men han bliver til sidst rigtig ked af det, og så vi opgiver som sagt.
Vores døgn følger nogenlunde nedenstående plan. Men da vores dreng står så tidligt op, og hans humør er meget svingende – sikkert pga. den dårlige søvn – er det svært at følge den samme rytme hver dag.
Vores døgn ser nogenlunde således ud:
Kl.4.30-5.00: 200 ml MME (det er sjældent, at han drikker det hele, og han virker egentlig ikke sulten)
Kl.6.30-7.00: Får morgengrød, vand af kop, et stykke frugt i hånden. Nogle morgener nægter han mad, hvis han har fået flaske tidligt om morgenen.
Herefter må vi KÆMPE for at holde ham vågen til sin morgenlur kl.8.00. Han er oftest sur, han hænger på armen, kommer i bad osv.
Kl.8.00: Morgenlur i barnevognen udenfor – han kan KUN falde i søvn, hvis jeg kører med barnevognen. Jeg prøver at stoppe lige inden han falder i søvn, men det nytter ikke. Han vågner som regel præcist efter 1,5 time, hvor jeg så vugger ham igen (og igen og igen), hvilket betyder, at han som oftest ender med at tage 30 minutter mere. Hvis jeg bare tager ham op uden at vugge ham videre i søvnen, bliver han ked af det, da han stadig er træt.
Kl.10.30: Rugbrød med pålæg, grøntsags-stave, frugt i hånden, vand af kop. Jeg supplerer ofte med lidt fuldkornsgrød, hvis han gerne vil have mere.
Kl.12.30: 200 ml MME (han skal tvinges til flasken, og de dage han ikke vil, får han lidt frugtmos eller grød)
Kl.13.00: Middagslur i barnevognen udenfor – fuldstændig samme mønster som ved morgenlur. Sover ca. 2 timer med hjælp.
Kl.15.30-16.00: Eftermiddagsgrød, vand af kop, frugt i hånden.
Kl.17.30: Aftensmad; som er samme mad, som vi andre spiser. Han har generelt en god appetit, og vil MEGET gerne selv føre skeen  Derudover får han lidt frugt i hånden, blomkål, broccoli osv., vand af kop.
Kl.18-18.30: Bad og gøres klar til natten. Vi kæmper for at holde ham vågen.
Kl.19.00: 200 ml MME og sover som regel indenfor 15-20 minutter. Her lægger vi ham bare i sin tremmeseng og vi skal stort set kun ind og give sut et par gange, førend han falder i søvn.
Herefter kan han som sagt vågne et utal af gange.
Kl.23.30: 200 ml MME – han viser egentlig ikke tegn på sult, men han falder til ro og sover videre efterfølgende.
Herefter vågner han igen et utal af gange, hvorefter vi som nævnt står op kl.4.30-5.00, selvom vi forsøger at give flaske.
Vi har fået tjekket hans øre flere gange, har haft ham til udredning osv., men han fejler altså ikke noget. Men jeg tænker, at et eller andet må der være ”galt”, siden han ikke vil sove.
Vi aner virkelig ikke, hvad vi skal stille op, og vi er efterhånden desperate. Alle siger, at vi må bare må acceptere situationen, men jeg har bare så svært ved at ”opgive”.
Hvad kan vi dog gøre for at ændre det her mønster?
Jeg håber, at du kan hjælpe os!
Kærlig hilsen
Signe & co.