Svar: Rytme - 6 mdr.
16. april 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Mange børn vil i 6-7 måneders alderen begynde at trives med to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Det betyder at dagens 3. powernap springes over, og det lyder som om, at jeres dreng kun har brug for to lure nu. Det er derfor, at det ikke fungerer, når I prøver at putte ham sen eftermiddag.
Det vil måske hjælpe dig at gå ud fra, at din dreng skal sove ca. 14.5 time i døgnet. Det vil ofte være rigtig fint, hvis dette kan være fordelt sådan, at han sover f.eks. 11 timer om natten og 4.5 time i løbet af dagen. Det betyder at nattesøvnen f.eks. kan vare fra kl 20 til 07, og om formiddagen kan han så sove 1.5 time, som han ofte gør nu, og til middag kan han så sove ca. 2 timer, så han i alt sover 3.5 time i løbet af dagen. Sover han mere om dagen må han naturligvis gerne det, men så vil hans nattesøvn naturligt være kortere - så skal han enten lidt senere i seng eller vil måske stå lidt tidligere op.
Du kan ikke længere regne med den rytme, som han havde da han var 2 måneder. Han er nu noget ældre, vil naturligt sove kortere lure og vil også være vågen i længere tid mellem sine lure. Det er vigtigt. at du hjælper ham med at være aktiv og bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, når han er vågen.
Jeg har igår sendt dig en dagsplan, men vil lige uddybe den med hensyn til varigheden af søvn:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur - når han bliver 7 måneder forsvinder denne flaske. Han sover her måske 1.5 time, som han ofte plejer. Det lyder fint.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, kogte grøntsager eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13. Her sover han så måske ca. 2 timer, så han samlet kommer til at sove ca 3.5 time i løbet af dagen. Sover han mere, er det naturligvis også okay.
Eftermiddag 16: Frisk frugt, frugtmos, vand af kop. Tilbydes også stadig flaske her, men den forsvinder ved 7 måneders alderen.
Powernappen springes over...
Aften 18: Grøntsagsmos med eller fisk, udgangspunktet er familiemaden. Suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20. Hvis han om dagen samlet sover ca. 3.5 time, vil hans nattesøvn være ca. 11 timer og det passer således fint, at han sover fra kl 20 til 07 afbrudt af hans mælkeindtag.
Sen aften 23-24: Flaske (drømmemåltid) og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Håber du kan bruge denne uddybning lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske