Svar: Rytme - 6 mdr.

16. april 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Mange børn vil i 6-7 måneders alderen begynde at trives med to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Det betyder at dagens 3. powernap springes over, og det lyder som om, at jeres dreng kun har brug for to lure nu. Det er derfor, at det ikke fungerer, når I prøver at putte ham sen eftermiddag.

Det vil måske hjælpe dig at gå ud fra, at din dreng skal sove ca. 14.5 time i døgnet. Det vil ofte være rigtig fint, hvis dette kan være fordelt sådan, at han sover f.eks. 11 timer om natten og 4.5 time i løbet af dagen. Det betyder at nattesøvnen f.eks. kan vare fra kl 20 til 07, og om formiddagen kan han så sove 1.5 time, som han ofte gør nu, og til middag kan han så sove ca. 2 timer, så han i alt sover 3.5 time i løbet af dagen. Sover han mere om dagen må han naturligvis gerne det, men så vil hans nattesøvn naturligt være kortere - så skal han enten lidt senere i seng eller vil måske stå lidt tidligere op.

Du kan ikke længere regne med den rytme, som han havde da han var 2 måneder. Han er nu noget ældre, vil naturligt sove kortere lure og vil også være vågen i længere tid mellem sine lure. Det er vigtigt. at du hjælper ham med at være aktiv og bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, når han er vågen.

Jeg har igår sendt dig en dagsplan, men vil lige uddybe den med ...

Annonce

... hensyn til varigheden af søvn:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30-9: Frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur - når han bliver 7 måneder forsvinder denne flaske. Han sover her måske 1.5 time, som han ofte plejer. Det lyder fint.

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, kogte grøntsager eller lignende i hånden, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13. Her sover han så måske ca. 2 timer, så han samlet kommer til at sove ca 3.5 time i løbet af dagen. Sover han mere, er det naturligvis også okay.

Eftermiddag 16: Frisk frugt, frugtmos, vand af kop. Tilbydes også stadig flaske her, men den forsvinder ved 7 måneders alderen.

Powernappen springes over...

Aften 18: Grøntsagsmos med eller fisk, udgangspunktet er familiemaden. Suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20. Hvis han om dagen samlet sover ca. 3.5 time, vil hans nattesøvn være ca. 11 timer og det passer således fint, at han sover fra kl 20 til 07 afbrudt af hans mælkeindtag.

Sen aften 23-24: Flaske (drømmemåltid) og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.

Håber du kan bruge denne uddybning lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder