Svar: Vågner ofte om natten - 5 mdr.

3. februar 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære H´s mor

Tak for dit brev :)

Det er nogle rigtig gode overvejelser, du har gjort dig. når børn pludselig vågner med gråd, skrig, så er det oplagt at tænke på, om de kan have ondt. Det kan være ørerne - og det kan sagtens være et problem om natten uden at være det om dagen, - det kan dog også være tænder som er på vej, nogle børn får også blærebetændelse og græder derfor når de tisser…

Så kan det også handle om alder og udvikling. Jeres dreng drømmer rigtig meget nu og bearbejder alle sine oplevelser om natten. Han oplever verden større og er nu langt mere bevidst. Han skelner tydeligt mellem om han er ude eller hjemme, om han bliver holdt af mor, far eller en fremmed osv. Og alt skal bearbedes gennem drømme. Derfor vil han i drømme kunne ligge og snakke, pludre, græde, klynke og faktisk også nogle gange grine.

Det er ikke alle lyde som du skal reagere på og nogle gange kan han godt ligge og smaske og virke søgende uden at du behøver give ham brystet eller tage ham op. Nogle gange vil han bare med et par beroligende hænder kunne falde videre ind i søvnen og sove godt videre. Andre gange er du nødt til at være der, hjælpe ham mere aktivt, hjælp ham med at skifte stilling, få dynen på som han måske har sparket af, eller måske er du nødt til at tage ham op, vugge ham lidt, nogle gange give ham brystet og derefter putte ham igen. Du her her nødt til at prøve dig lidt frem - udgangspunktet er at du skal forsøge at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt.

Ha bruger også sig selv motorisk mere nu, så han får sig også lagt i stillinger om natten, som han ikke altid mestrer at komme væk fra. LIgesom han også kan blive irriteret over at være svøbt for meget, fordi han nu har brug for netop at kunne skifte stilling. Så måske hjælper voksiposen ham og måske irriterer den ham - igen må I prøve at vurdere, hvad der lige nu er ...

Annonce

... bedst for ham.

Så spiller dagsrytmen også ind og det er rigtig dejligt, at han nu er begyndt at sove bedre hele dagen igennem. Det er super med de to lidt længere lure. Når han lige om lidt bliver 6 måneder, så skal han øges i antallet af måltider samtidig med at han stadig skal ammes 6 gange i døgnet. Han skal altså have mange små måltider som stadig levner plads til mælk i maven - så han stille og roligt begynder at kunne undvære mælken midt nat.

En plan I kan arbejde hen imod ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre.

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at sutte på selv og lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9.30

Frokost 12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos, der begyndes hen af vejen med kød/fisk i mosen, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han tager,

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og powernapper ofte lidt her, men måske springes den over

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, ristede rugbrødsbjælker, agurk i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet variere efter hvorvidt han sover 2 eller 3 lure i løbet af dagen

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster

Midt nat 03: Ammes - men stille og roligt trappes denne amning ud og i 6 måneders alderen sover han således igennem fra kl ca 24 til 05.30…. Han kan stadig vågne på grund af drømmeaktivitet, motorisk uro, sygdom osv. men stille og roligt skal han lære at sove uden at få mælk midt nat:)

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte