Svar: Vågner ofte om natten - 5 mdr.
3. februar 2015
Alder:
5 mdr.
Kære H´s mor
Tak for dit brev :)
Det er nogle rigtig gode overvejelser, du har gjort dig. når børn pludselig vågner med gråd, skrig, så er det oplagt at tænke på, om de kan have ondt. Det kan være ørerne - og det kan sagtens være et problem om natten uden at være det om dagen, - det kan dog også være tænder som er på vej, nogle børn får også blærebetændelse og græder derfor når de tisser…
Så kan det også handle om alder og udvikling. Jeres dreng drømmer rigtig meget nu og bearbejder alle sine oplevelser om natten. Han oplever verden større og er nu langt mere bevidst. Han skelner tydeligt mellem om han er ude eller hjemme, om han bliver holdt af mor, far eller en fremmed osv. Og alt skal bearbedes gennem drømme. Derfor vil han i drømme kunne ligge og snakke, pludre, græde, klynke og faktisk også nogle gange grine.
Det er ikke alle lyde som du skal reagere på og nogle gange kan han godt ligge og smaske og virke søgende uden at du behøver give ham brystet eller tage ham op. Nogle gange vil han bare med et par beroligende hænder kunne falde videre ind i søvnen og sove godt videre. Andre gange er du nødt til at være der, hjælpe ham mere aktivt, hjælp ham med at skifte stilling, få dynen på som han måske har sparket af, eller måske er du nødt til at tage ham op, vugge ham lidt, nogle gange give ham brystet og derefter putte ham igen. Du her her nødt til at prøve dig lidt frem - udgangspunktet er at du skal forsøge at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt.
Ha bruger også sig selv motorisk mere nu, så han får sig også lagt i stillinger om natten, som han ikke altid mestrer at komme væk fra. LIgesom han også kan blive irriteret over at være svøbt for meget, fordi han nu har brug for netop at kunne skifte stilling. Så måske hjælper voksiposen ham og måske irriterer den ham - igen må I prøve at vurdere, hvad der lige nu er bedst for ham.
Så spiller dagsrytmen også ind og det er rigtig dejligt, at han nu er begyndt at sove bedre hele dagen igennem. Det er super med de to lidt længere lure. Når han lige om lidt bliver 6 måneder, så skal han øges i antallet af måltider samtidig med at han stadig skal ammes 6 gange i døgnet. Han skal altså have mange små måltider som stadig levner plads til mælk i maven - så han stille og roligt begynder at kunne undvære mælken midt nat.
En plan I kan arbejde hen imod ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre.
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at sutte på selv og lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9.30
Frokost 12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos, der begyndes hen af vejen med kød/fisk i mosen, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han tager,
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og powernapper ofte lidt her, men måske springes den over
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, ristede rugbrødsbjælker, agurk i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet variere efter hvorvidt han sover 2 eller 3 lure i løbet af dagen
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster
Midt nat 03: Ammes - men stille og roligt trappes denne amning ud og i 6 måneders alderen sover han således igennem fra kl ca 24 til 05.30…. Han kan stadig vågne på grund af drømmeaktivitet, motorisk uro, sygdom osv. men stille og roligt skal han lære at sove uden at få mælk midt nat:)
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske