Vågner ofte om natten - 5 mdr.

3. februar 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vågner ofte om natten - 5 mdr.

Hej Helen,

Tak for dit svar til mit sidste brev. Vi arbejder på en mere fast rytme om dagen for at få nogle bedre lure. Det går fremad, men vi er ikke i mål endnu.

I mit sidste brev skrev jeg, at min søn havde en fin rytme om natten med amning kl. ca. 24, 03 og 06. De sidste tre (måske fire) uger er den rytme dog forsvundet, og min søn er begyndt at vågne op hver time natten igennem, og er rigtig ked af det hver gang.
Jeg er faktisk i tvivl om han er rigtig vågen når han vågner op. Nogen gange virker han til at være vågen, mens han andre gange slet ikke åbner øjenene.

Når han vågner op sker det nogen gange ved, at han begynder at gnide sig i øjnene og efter noget tid bliver ked af det. Han får vækket sig selv, og tror at han bliver ked af det over at blive vækket når han bare gerne vil sove. Det er typisk sådan han vågner op de første par gange om natten.
Jeg forsøger nogen gange at afværge opvågningen ved at holde ham i hånden når han begynder på at gnide i øjnene med varierende succesrate. Vi har forsøgt at putte ham i voksien om natten, men han får altid vristet armene fri.

Senere på natten er mit indtryk at han faktisk begynder at græde ud af det blå, men det er ikke hans almindelige gråd - det er nærmere skrig som kan lyde næsten paniske. Det er denne type opvågninger som volder os en del problemer, da han er næsten umulig at trøste og få til at falde til ro. Vi har forsøgt følgende:

- At lade ham ligge (efter råd fra egen SP), og hjælpe ham videre i søvnen med sutten, en hånd på brystet eller hans godnatsang. Her bliver han endnu mere ked af det.
-At tage ham op ...

Annonce

... og vugge ham i vores arme mens vi sidder i sengen. Her bliver han oftest endnu mere ulykkelig og laver flitsbuen.
-At tage ham op og gå rundt i lejligheden. Det virker nogen gange, og især inde i stuen hvor der er lidt gadelys kan han falde til ro. Så snart vi går ind i soveværelset bliver han dog ked af det igen.
-At lægge ham til brystet. Dette virker oftest, men et par gange hver nat afviser han brystet totalt, og vrider sig og vender sig væk.

Jeg har ikke noget imod at amme ham for at berolige ham, men jeg er bekymret for om den hyppige amning bliver en dårlig vane og at han er svær at hjælpe videre i søvnen uden. Når jeg lægger ham til, spiser ham mellem 1-10 minutter og sover herefter. Jeg forsøger at erstatte brystet med en sut, men han bliver utilfreds og vil ikke acceptere sutten før han sover.

Jeg har gjort mig forskellige overvejelser omkring hvad de mange og pludselige opvågninger skyldes. Jeg har bl.a. overvejet om det kunne være hans ører, men han vågner aldrig på denne måde i løbet af dagen og kan nu tage lure af op til to timers varighed. Vi har desuden været til 5 måneders undersøgelse for to uger siden, hvor lægen intet kunne se.

Jeg overvejede også om han måske er utryg ved mørket i soveværelset, så vi forsøgte at lade lyset være tændt i gangen uden en forandring.

Er de her opvågninger blot en fase vi skal igennem? Jeg er ked af at han er så ulykkelig når han vågner, og jeg ikke ved hvad der er den bagvedliggende årsag. Hvordan hjælper vi ham bedst muligt tilbage i søvnen?

Min søn er nu 5 måneder og 3 uger gammel

Venlige og trætte hilsner
Mor til H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder