Svar: Putning, vågentid og gråd

10. juni 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev - jeg vil prøve at besvare jeres spørgsmål i den rækkefølge de kommer og så kort og præcist som muligt:)

Længde af vågentid: Det lyder rigtig fint, helt alderssvarende og normalt at jeres dreng kan være vågen i ca 2 timer af gangen - og nogle gange lidt mindre. I skal ikke holde ham vågen mod hans vilje, hvis I mærker at han er træt og har brug for at sove. Hvis I holder ham unødigt vågen, så er det netop at han vil blive overtræt og få sværere ved at sove.

I skal aktivere ham motorisk. Det vil sige ved at tumle med ham, hjælpe ham med at trille, bruge sin krop, dreje, trække sig op i armene, få fat på sine tæer, ligge på maven, holde hovedet, forsøge at strække armene, cykle med hans ben, danse med ham, svinge ham osv. Jo mere I kan hjælpe ham motorisk, jo bedre er det.

I skal aktivere ham mentalt. Pludre med ham, lave forskellige lyde, bruge jeres mimik, kærtegne ham, synge for ham - gerne fagtesange, hvor han kan prøve at følge jeres hænder imens han kikker og lytter. Tage ham med ud, mærke vinden i ansigtet, kikke på bladende som bevæger sig i vinden, kikke på ting, lys, noget der glimter, hvad der nu fanger hans opmærksomhed. Lade ham spejle sig i jer.

Putning om dagen: Det lyder som det helt rigtige tidspunkt at I putter ham på. Han har leget, begynder at blive pylret, brokkende, smågrædende - giv ham en ren ble og herefter en flaske. Hvis han protesterer over at være i favn, så læg ham ned i sengen eller barnevognen og give ham flasken imens han ligger der. Giv ham også gerne en sut at falde til ro på.

I fortæller at han i løbet af ca 5 minutter ofte er helt afslappet og det er super. I må gerne vugge ham, gå med ham osv. for at få ham til ro. Det er helt okay med den alder han har og det er ikke nogen dårlig vane. Det er langt at foretrække at han forbinder det at sove med noget trygt og rart.

I kan prøve at putte ham i barnevognen som en fast rutine en gang dagligt og trille ham en tur, for at lære ham at sove på denne måe, så han ikke skal bæres rundt i jeres favn - netop fordi det naturligt bliver hårdt i det lange løb, han bliver jo ikke fysisk lettere at bære rundt på.

Han skal ikke puttes vågen i barnevognen, men først lægges der, når han er lige ved at sove, næsten sover helt. Alternativt puttes i barnevognen og få sin flaske der og få lov til at falde i søvn med flasken i barnevognen. På den måde undgår I skiftet mellem favn og vogn og lærer ham at sove i sin vogn.

Han lærer at sove i sin barnevogn med tiden - og vil i løbet af de næste mange måneder blive så tryg ved ritualet med at sove i sin vogn, at han stille og roligt vil falde i søvn i den, når I f.eks. er ude at trille en tur. Men han kan ikke med den alder han har nu forventes at blive lagt vågen i sin vogn eller seng og derefter falde i søvn af sig selv. Det er slet ikke endnu, her er I nødt til at skrue forventningerne ned, så det er noget der ommer hen af vejen.

Hvis I synes at hans formiddagslur og middagslur ligger meget tæt på hinanden og I gerne vil arbejde på en længere vågentid her, så kan I prøve at lægge et bad ind imellem de to lure. Det kan gøre at han bliver lidt mere vågen og aktiv og vågenperiode på den måde forlænges lidt og efter badet kan han så blive frotteret rigtig godt med håndklædet, få lidt creme på kroppen, få ren ble og ren tøj - og derefter flaske og så blive puttet.

Hvis han puttes efter ca 2 timers vågenhed, så burde han ikke blive overtræt - i hvert fald ikke i en mængde, som på nogen måde skader ham:)

Grådturer: Det hører alderen til at der skal ske noget og at han har brug for underholding. Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og skal derfor mødes lidt mere aktivt nu :) Han er også mere bevidst nu - registrerer om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller far eller måske hos fremmede, som bedsteforældre og lignende og han kan godt blive rigtigt ked af det, hvis bedsteforældre eller andre forsøger at holde ham, snakker med ham osv.

Det er også helt normalt at han kan græde lidt før han skal sove - man kan sige at han skal lukke lidt overskudsenergi ud. Når han har grædt et par minutter, så falder roen tydeligt over ham og han sover. Det er helt okay. Der er her ikke tale om langvarende utrøstelig grød, men en lidt overtræt gråd, som varer et par minutter og så er han klar til at sove.

Aftenen: Det er helt normalt at børn i denne alder kan være grædende og utrøstelige om aftenen og ofte helst vil være på favn og ikke ligge for sig selv. Det hører med til alder og udvikling og det faktum at de oplever ekstra meget om dagen og har svært ved at kapere det hele. For at minimere gråden om aftenen er det derfor en god idé at hjælpe ham til pauser om dagen, sørge for at han får 3 lure dagligt, hjælpe ham til en rytme, hvor han ikke er vågen i 4 timer eller mere, før han sover, sikre ham, roen til at koble fra osv. Præcist som I prøver på.

Nogle gange kan det hjælpe at gå i soveværelset, lægge sig med ham, nedrullede gardiner og et køligt rum. Andre gange kan det være nødvendigt at putte ham i barnevognen og trille en aftentur. Atter andre gange er det bedre blot at sidde med ham eller gå rundt med ham i armene, vugge ham, synge stille osv. I skal gøre det, som I fornemmer vil hjælpe ham bedst i situationen.

Hvis han ikke vil have mælk, så kan det nogle gange hjælpe med lidt kogt vand og evt. med lidt sukker. Blandingsforholdet 1 tsk sukker i 100 ml kogt vand. Det kan virke smertestillende og det kogte vand kan nogle gange give god ro i maven og gøre at han får slappet af og derfor finder ro.

Putterutine om aftenen - glem det. Det er ikke endnu. ...

Annonce

... Hvis det virker bedst at sidde med han i stuen, så gør det. Der er ingen grund til at kæmpe med ham i soveværelset! Og nej - I skal ikke gå fra ham og gå frem og tilbage. Han er alt for lille. Se-til-metoden er til børn i 8-10 måneders alderen og ikke endnu. I skal skrue jeres forventninger ned her og sige til jer selv, at I ikke kan give ham tryghed og nærhed nok, I kan ikke gøre noget forkert ved at sidde med ham og gøre ham tryg ved at sove. Det er langt at foretrække fremfor at kæmpe om søvnvaner hver aften. Gode rutiner i denne alder er nærhed, være i favn, få mælk, blive vugget, trillet, være svøbt, have en sut, evt. koblet til en sutteklud, bestemte kærtegn - samme beroligende måde at blive lullet i søvn hver dag.

Det er ikke noget med at I eller han skal "overgive sig". I skal ikke se det om en kamp som en af jer skal vinde. Det er et spørgsmål om at gøre ham tryg ved at sove og så bygge videre på den tryghed. At det at sove er noget rart og noget dejligt. Og hen af vejen, i løbet af de næste måneder (ikke uger - men måneder) vil han så lærer at kunne sove med mindre og mindre aktivitet fra jeres side, men trygheden skal være der først:)

At sove på eget værelse anbefaler jeg normalt først fra 6 måneders alderen, af hensyn til risko for vuggedød. Det forebygger vuggedød at sove i samme rum som forældrene - ikke i samme seng, men i samme rum. Hvis I synes at I forstyrrer hinanden om natten, kan I naturligvis godt putte ham i eget værelse, det er jeres beslutning og I må gøre det, som I synes vil fungere bedst for jer:)

I skal ikke vække ham om morgenen - han er for lille. Først i 6 måneders alderen vil det være en idé at arbejde på et fast stå op tidspunkt, her vil det ofte også være passende at introducere morgengrød og rutinerne ændrer sig naturligt i denne alder. Lige nu er han så lille, at han skal have lov til at sove til han vågne af sig selv - det er generelt bedst, hvis han kan få lov til dette uanset hvad alder han har:)

Nattevågning: Der kan være flere grund til at jeres dreng er begyndt at sove mere uroligt om natten og derfor også forskellige ting I kan gøre, for at hjælpe ham.

En ting er at han drømmer mere nu. Han bearbejder dagens oplevelser og kan godt sove uroligt, småklynke osv. fordi han drømmer. Hans søvn begynder også at indeholde flere stadier og mange børn har svært ved at skifte fra et stadie til et andet. Han kan derfor godt vågne op i stedet for at komme videre i søvnen. Hvis han sover uroligt på grund af disse ting, vil det være rigtig fint at I forsøger at hjælpe ham videre i søvnen hvor han er. Nogle gange skal han måske lige beroliges med en hånd, have dynen på sig igen, beroliges med ord "ssh-ssh", kærtegnes lidt. Andre gange skal han måske have lov at ligge og selv finde videre i søvnen - og det er i denne situation, at det nogle gange kan hjælpe at I sover lidt på afstand af hinanden, og at han evt. kommer på eget værelse - selvom han stadig er meget lille til det - men simpelthen for at give ham muligheden for på egen hånd at komme videre i søvnen…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Han kan også vågne op om natten fordi han nu er mere sulten. Og i første omgang er det her vigtigt at være opmærksomme på at han skal have mælk nok dagen igennem. Mange børn vil have tendens til at slatspise i denne alder og indtager ikke nok mælk i løbet af dagen og for at dække deres behov, så søger de det naturligt om natten. Andre børn søger ekstra mælk i løbet af natten fordi de fysisk er ved at være så store, at de har brug for at få mælkemængden sat op og hos atter andre børn er det tegn på at det er ved at være tid med lidt skemad. I første omgang er det dog en god idé at øge hans indtag af mælk.

Du skriver at I generelt oplever hans indtag af mælk meget svingende om dagen og det spiller sandsynligvis også ind på hans svingende behov for mælk om natten…

Sutten må gerne gives for at skabe lidt ro og hjælpe ham videre i søvnen, men det er en god idé at du ikke giver sut hver time hele natten igennem. Prøv i stedet om du kan hjælpe ham videre med stillingsskift, beroligende ord, kærtegn og lignende. Er der sutten der virker, så skal han naturligvis have den. At han lige nu har brug for den betyder ikke at han så bliver uhensigtmæssigt afhængig af den og nogle gange skal man gøre det som virker, uden at være bange for, at skabe dårlige vaner - for det bliver ikke nødvendigvis til en dårlig vane :)

Hvis han lige nu har brug for at komme op og blive beroliget i jeres arme, så må det være sådan, så er det hans behov og herefter må I så prøve at putte ham i seng igen. Det behøver heller ikke udarte sig til noget uhensigtmæssigt - I må se hvad tiden bringer. Et alternativ kan dog være f.eks. brio bedrockers, som kan kommes under hans seng, så I kan vugge sengen lidt og på den måde hjælpe ham til at komme videre i søvnen, uden at han behøver komme op i jeres favn:)

Jeg håber at ovenstående svar hjælper jer lidt videre og også gør det hele lidt mere overskueligt for jer. Udfordringen hos jer er måske, at der desværre ikke kun findes en måde at gøre ting på og at der ikke er nogen helt faste retningslinjer - det er desværre ikke sådan at man kan sige at han max må være vågen i 2 timer eller at han kun må græde i 2 minutter. Nogle gange vil han måske kun være vågen i en time eller vil være vågen i 2.5 time, nogle gange vil han måske græde i 5 minutter eller en aften er han bare rigtigt ked af det og græder i længere tid - og det er stadig normalt og dermed okay. Men som udgangspunkt, så skal han være tryg ved at sove og forbinde det at sove med noget dejligt og rart - hvis han er det, så er der god grobund for gode sovevaner fremover:)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.