Svar: Grød inden nat
8. december 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går bedre med madindtaget igen:)
Hele dagens rytme, tidspunkter din datter sover på, varigheden af hendes søvn osv. vil naturligt spille ind på aftens rytme og dermed ind på hvornår hun er parat til at sove om aftenen. Og lige nu lyder det som om at hun sover flere små korte lure i løbet af dagen og det er sandsynligvis derfor hun om aftenen powernaper en ekstra gang og går senere til ro for natten.
Du kan derfor, hvis du vil prøve at ændre på dette, arbejde lidt på at få hende til at sove en længere lur midt på dagen. Det kan du gøre ved at give hende et bad mellem formiddagslur og middagslur, give hende skemad og ekstra mælk og så putte hende til en middagslur i barnevognen, hvor du evt. triller hende, for at holde hende sovende. Hvis hun sover en længere middagslur og sover en 3 powernap om eftermiddagen, så vil hun sandsynligvis være mere parat til at blive puttet kl 20 i stedet for kl. 22, som nu. Modsat, hvis det lige nu virker for jer at hun har en længere vågenperiode om aftenen, så må hun naturligvis også gerne have dette...
Og så til dit spørgsmål om godnatgrød. Normalt anbefaler jeg først denne i 8 måneders alderen og frem. Dette fordi det er min erfaring at børn, der får godnatgrød tidligere ofte sover mere uroligt. Det er som om at deres tarmsystem før ikke er helt parat til den ekstra mad (de får jo også en del mad i løbet af dagen) og derfor arbejder deres mave- og tarmsystem på højkant om natten, for at nedbryde godnatgrøden - og derfor sover de så ekstra uroligt. Man vil altså ofte opleve at en godnatgrød før 8 måneders alderen giver ekstra urolige nætter og dermed ikke få den effekt, som man håbede på, tværtimod.
Men nu er det jo ikke sikkert, at det er tilfældet hos jer og hvis lillepigen lige nu er så vågen om aftenen og du tænker at det vil kunne hjælpe jer til mere rolige nætter, hvis hun får en grød kl 21.30, så kan det være et forsøg værd. Hendes aftensmad ligger jo sandsynligvis også omkring kl 18 og på den måde går der lidt tid imellem de to ting, så hun måske bedre vil kunne kapere det. Det er dog vigtigt at hun ikke får så meget grød, at det fjerner pladsen fra mælken. Mælk bør stadig være hendes hovedindtag med den alder hun har - det handler ikke kun om at sikre hende de næringsstoffer, som mælken indeholder, men også om at sikre hende væske nok. Hvis hun ikke drikker væske nok, så vil hun naturligt vågne om natten, for at få dette behov dækket.
Derfor kunne du hos jer også overveje om det ville være en idé at tilbyde hende en flaske sen aften? Det kunne være med almindelig modermælkserstatning, som ofte vil mætte mere end modermælk. Det kunne også være vælling... Den ekstra mælk vil ikke virke helt så voldsomt i hendes mave og ikke give samme maveuro, som grøden kan gøre og samtidig får hun ekstra væske og noget der måske vil mætte hende lidt mere...
Flaske har jo også den fordel at den kan gives af far og det kan på sigt give dig lidt mere frirum ... Jeg ved ikke hvad dine planer er fremover..:)
Jeg håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske