Svar: Urolig om natten
19. november 2013
Alder:
5 mdr.
Kære L
Tak for dit brev - og tillykke med at I nu snart rammer 1/2-års dagen:)
Det er ganske rigtigt, at mange børn i jeres drengs alder sover uroligt om natten. Han er motorisk rigtig aktiv nu, kan måske trille begge veje, drejer om sin egen akse, sparker med benene osv. og det betyder at han om natten let får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at flytte sig fra. Han får også sparket dynen af og kan naturligt ikke selv tage den om sig og putte sig igen. Derfor har han brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen, lige komme om på den anden side, få dynen på sig igen og på den måde blive hjulpet videre i søvnen.
Det er her rigtig vigtigt at det netop er stillingsskift, som I hjælper ham med og at I ikke per automatik kommer en sut eller brystet i munden på ham. For det er vigtigt at han lærer at sove uden denne afhængighed - og ja, stille og roligt skal I ud af amningen midt nat.
Det er en forudsætning, for at kunne undvære mælk om natten, at jeres dreng får mælk nok i løbet af dagen og aftenen. Og det handler ikke kun om at sikre ham mælk og dermed kalk nok, det handler også om at sikre hans behov for væske. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have brug for ca 1000 ml mælk i døgnet ved siden af det vand de kan drikke af en kop. Og det er faktisk rigtig meget ...
Det er altså vigtigt at han stadig får masser af mælk og I skal prøve at holde mængden af skemad på et niveau, er sikrer ham mælk nok om dagen og aftenen - men som samtidig også sikrer at han rent faktisk spiser nok skemad. Det er vigtigt at han nu begynder at få flere små måltider dagen igennem og også begynder med lidt mellemmåltider. Han skal have vand af kop samme med skemaden, det sikrer ham også lidt væske og så skal han stadig have ca 6 amninger i døgnet.
Det kan være en idé at give ham f.eks. 3/4-1 dl grød eller mos af gangen, sammen med vand af kop og så følge efter med brystet, når han skal sove - hvor han så drikker sin mælk, - i stedet for at give ham f.eks. 1-1 1/2 dl. skemad eller mere og han så ikke drikker nok mælk eller afviser brystet, for så vil han naturligt søge efter at få sit behov dækket om natten.
Om natten kl 03 vil det være en god idé at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier mere og mere kortvarigt. Når han vågner og søger brystet, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig :)
Det er altså et spørgsmål om at trappe gradvist op i skemad i løbet af dagen og trappe gradvist ud af mælk midt nat :)
En dagsplan til et barn på 6 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes lidt frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kød eller fisk i grøntsagsmosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden og vand af kop. Ammes ofte også stadig om eftermiddagen.
Powernapper - men denne lur begynder ofte at kunne blive sprunget over nogle dage, naturligvis afhængigt af hvor tidligt han står op og hvor lang hans middagslur er.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet her vil naturligt variere efter antallet lure og mængden af søvn om dagen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster
Midt nat 03: Denne amning trappes stille og roligt ud. At sove igennem, når man er 6 måneder, er at sove 5-6 timer uden mælk.
Det er okay at du nogle dage må flekse hans tidspunkter lidt, fordi han vågner tidligere eller vågner senere - men det er godt ikke at flekse mere end ca 1/2 time. Det betyder at hvis han nogle dage vågner kl 6 og du plejer at give morgenmad kl 7.30, så vil det være fint at give morgenmad ca kl 7. Hvis du begynder at give morgenmaden meget før, så risikerer du at han begynder at vågne tidligt hver dag, fordi han er sulten og har brug for at spise før.
Det er derudover ofte en god idé at arbejde på et nogenlunde fast stå op tidspunkt, så måske kan det hjælpe jer at give ham en ekstra amning tidlig morgen, for på den måde at holde ham sovende bare lidt længere, så dagen ikke starter alt for tidligt:)
Hvis han nogle dage har brug for at blive puttet kl 8.30 og andre dage 9.30, så må du igen prøve at være fleksibel. Det kan dog være en god idé måske at arbejde på en rytme, hvor han så måske puttes kl 9 ...
Og når det er sagt, så kan børn jo ikke puttes i kasser og skemaer og derfor er du nødt til at følge det, som din dreng viser behov for og de signaler han sender, samtidig med at du skal prøve stille og roligt at få skabt en rytme i hverdagen, som passer med jeres families rytme - så I står op til samme tid, spiser morgenmad, frokost, aftensmad osv. sammen, så det stille og roligt bliver helt naturligt at I netop f.eks. spiser sammen, hvor han sidder med i sin høje stol ved bordet og de ting I gør, er noget fælles :)
Jeg vil anbefale dig flere af mine bøger f.eks. min bog "Helens bog om børn og mad", hvor du guides igennem måned for måned, finder forslag til opskrifter, dagsplaner, kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få at spise osv.
Min bog "Helens bog om børn og søvn", hvor du f.eks. kan læse om hvordan du kommer væk fra brystet i 6 måneders alderen.
Og "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg beskriver den store udvikling børn går igennem, uge for uge, måned for måned og til sidst med 3 mdrs. mellemrum - fra 0-3 år. Den giver et godt indblik i hvad der sker med jeres dreng og hvorfor han gør, som han gør :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske