Brev:
Urolig om natten
19. november 2013
Alder:
5 mdr.
Urolig om natten
Kære Helen
Tusind tak for dine tidligere svar - dem har vi været rigtig glade for! Det er dejligt med de meget håndgribelige og praktiske råd, du giver. Vi arbejder på en fastere rytme for dagen og er begyndt at kunne putte ham ved 20-tiden. Det er rart med lidt tid alene om aftenen :-)
Vil dog spørge dig lidt til hans uro om natten. Jeg har læst, at det jo er normalt, at de ligger meget uroligt om natten i 6-måneders alderen (han er 6 måneder lige om lidt). Og det gør han virkelig lige for tiden. Lige nu får han mad til natten kl. 23 - igen kl. 03 og så igen ved 5-6- tiden. Men ind imellem disse tidspunkter ligger han vildt uroligt, drejer sig fra ryg til siden og tilbage igen - klynker meget, nogen gange græder han, så vi må tage ham op. Det hjælper for det meste, når vi lægger en hånd på ham og siger shh - men kun i kort tid (nogen gange meget kort tid, andre gange en time eller to), så er han der igen. Det betyder selvfølgelig at vi sover ret dårligt. Er der noget vi kan gøre for at hjælpe ham med større fysisk/motorisk ro om natten eller er det bare en periode, vi skal igennem, tror du?
Og en lidt anden ting: Hvornår kan man skære måltidet kl. 03 væk? Har læst at de fleste 6-måneders babyer begynder at kunne undvære dette. Hvad er "tegnet til" at nu kan vi gøre det - hvornår ved man, at han er klar til det? Tænker det jo må kunne give lidt brok i starten, når han måske vågner og er vant til at få mad og så ikke skal få det… Hvordan arbejder man sig hen imod det?
Og lige kort om faste rytmer, som jeg også har skrevet til dig om: Han er de sidste par dage stået op ved 6-tiden i stedet for ved 7-7.30 tiden. Vi vil gerne forsøge at få ham til at sove til ved 7-tiden, så det håber vi ændrer sig igen. Men de dage, hvor han står op kl. 6, der rykker hele "tidsplanen" sig jo lidt - skal jeg så de dage give ham morgengrød kl. 6.30 i stedet for 7.30, når han nu er stået en time tidligere op? Eller skal jeg forsøge at ramme de "normale tider" så meget som jeg nu kan? Han er jo selvfølgelig træt tidligere de dage og kan ikke vente med at sove til fx 9.30 om formiddagen når han er stået op kl. 6 i stedet for kl. 7…
På forhånd tusind tak.
Mange hilsner
L