Urolig om natten

19. november 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Urolig om natten

Kære Helen

Tusind tak for dine tidligere svar - dem har vi været rigtig glade for! Det er dejligt med de meget håndgribelige og praktiske råd, du giver. Vi arbejder på en fastere rytme for dagen og er begyndt at kunne putte ham ved 20-tiden. Det er rart med lidt tid alene om aftenen :-)

Vil dog spørge dig lidt til hans uro om natten. Jeg har læst, at det jo er normalt, at de ligger meget uroligt om natten i 6-måneders alderen (han er 6 måneder lige om lidt). Og det gør han virkelig lige for tiden. Lige nu får han mad til natten kl. 23 - igen kl. 03 og så igen ved 5-6- tiden. Men ind imellem disse tidspunkter ligger han vildt uroligt, drejer sig fra ryg til siden og tilbage igen - klynker meget, nogen gange græder han, så vi må tage ham op. Det hjælper for det meste, når vi lægger en hånd på ham og siger shh - men kun i kort tid (nogen gange meget kort tid, andre gange en time eller to), så er han der igen. Det betyder selvfølgelig at vi sover ret dårligt. Er der noget vi kan gøre for at hjælpe ham med større fysisk/motorisk ro om natten eller er det bare en periode, vi skal ...

Annonce

... igennem, tror du?

Og en lidt anden ting: Hvornår kan man skære måltidet kl. 03 væk? Har læst at de fleste 6-måneders babyer begynder at kunne undvære dette. Hvad er "tegnet til" at nu kan vi gøre det - hvornår ved man, at han er klar til det? Tænker det jo må kunne give lidt brok i starten, når han måske vågner og er vant til at få mad og så ikke skal få det… Hvordan arbejder man sig hen imod det?

Og lige kort om faste rytmer, som jeg også har skrevet til dig om: Han er de sidste par dage stået op ved 6-tiden i stedet for ved 7-7.30 tiden. Vi vil gerne forsøge at få ham til at sove til ved 7-tiden, så det håber vi ændrer sig igen. Men de dage, hvor han står op kl. 6, der rykker hele "tidsplanen" sig jo lidt - skal jeg så de dage give ham morgengrød kl. 6.30 i stedet for 7.30, når han nu er stået en time tidligere op? Eller skal jeg forsøge at ramme de "normale tider" så meget som jeg nu kan? Han er jo selvfølgelig træt tidligere de dage og kan ikke vente med at sove til fx 9.30 om formiddagen når han er stået op kl. 6 i stedet for kl. 7…

På forhånd tusind tak.

Mange hilsner
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.