Svar: Sove med nusseklud?
14. september 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og gode spørgsmål :)
Det er rigtigt, at man skal være opmærksom på sutte/putte/nusseklude, for der er naturligvis en risiko for at barnet kan få den over hovedet, hvilket kan være farligt, hvis barnet ikke er i stand til selv at fjerne den ... Og hvornår barnet er i stand til dette, er der desværre ikke nogen faste retningslinjer omkring.
Et forsigtigt bud fra min side vil være ca 1 års alderen og dette ud fra, at Sundhedsstyrelsen f.eks. her anbefaler at børn også kan få en juniordyne. Hvis barnet fra 1 års alderen er i stand til at sparke en større dyne af sig og dermed sikre at dynen ikke kommer over hovedet, så tænker jeg at et barn fra 1 års alderen også må kunne fjerne en evt. nusseklud...
Jeres dreng lyder til at være motorisk rigtig god og aktiv, og den klud han har, har fulgt ham altid og er en stor tryghed for ham, han kender den, er fuldstændig inde i brugen af den - jeg kunne ikke forestille mig, at han ikke ville kunne finde ud af at styre den, men nogen garanti kan jeg naturligvis ikke give dig.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål ...:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske