Sove med nusseklud?

14. september 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Sove med nusseklud?

Kære Helen

Jeg takker endnu engang for dine meget fyldestgørende svar.

Denne gang har jeg et kort og præcist spørgsmål:

Må vores dreng på 10,5 måned sove med sutteklud?
Han har en nusseklud i form af en ko i velour-halløj, som han er MEGET glad for
Vi har givet ham den, hver gang han skulle sove, siden han var 3 måneder. Han får den i barnevognen, i autostolen, når jeg ammer ham inden han skal sove, osv. Den følger ham altså alle steder, når han skal sove.

Jeg har dog set dig anbefale, at man tager den fra barnet, når de sover, og man ikke er der til at observerer dem. Altså f.eks når han sover ude i barnevognen, eller om natten. Men, ved dine anbefalinger har børnene været noget yngre end vores dreng.
Skal vi fortsat tage den fra ham, når han er faldet i søvn og vi selv går ...

Annonce

... i seng

Han finder tydeligvis tryghed ved den, og vågner han om natten får han "Karen Ko" og falder så 9 ud af 10 gange i søvn igen med det samme. Det er bare lidt små irriterende at holde sig vågen et par minutter hver gang, for at fjerne nussekluden - for igen at gentage succesen flere gange om natten.

Må han sove med den "nusse-ko"? Altså er det sikkerhedsmæssigt forsvarligt, nu hvor han er så "gammel" og mobil? (Han sætter og rejser sig op alle steder.
Jeg tænker nemlig, at han måske selv kunne lære at sove videre, hvis han sover med den, fremfor at vi på ny skal give ham den igen og igen?

Eller vil du anbefale, at vi fortsat tager den fra ham, når vi ikke holder øje med ham?

På forhånd tak, og endnu engang tak for en virkelig super brevkasse :-)

Mange hilsner
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.