Brev:
Sove med nusseklud?
14. september 2013
Alder:
10 mdr.
Sove med nusseklud?
Kære Helen
Jeg takker endnu engang for dine meget fyldestgørende svar.
Denne gang har jeg et kort og præcist spørgsmål:
Må vores dreng på 10,5 måned sove med sutteklud?
Han har en nusseklud i form af en ko i velour-halløj, som han er MEGET glad for
Vi har givet ham den, hver gang han skulle sove, siden han var 3 måneder. Han får den i barnevognen, i autostolen, når jeg ammer ham inden han skal sove, osv. Den følger ham altså alle steder, når han skal sove.
Jeg har dog set dig anbefale, at man tager den fra barnet, når de sover, og man ikke er der til at observerer dem. Altså f.eks når han sover ude i barnevognen, eller om natten. Men, ved dine anbefalinger har børnene været noget yngre end vores dreng.
Skal vi fortsat tage den fra ham, når han er faldet i søvn og vi selv går i seng
Han finder tydeligvis tryghed ved den, og vågner han om natten får han "Karen Ko" og falder så 9 ud af 10 gange i søvn igen med det samme. Det er bare lidt små irriterende at holde sig vågen et par minutter hver gang, for at fjerne nussekluden - for igen at gentage succesen flere gange om natten.
Må han sove med den "nusse-ko"? Altså er det sikkerhedsmæssigt forsvarligt, nu hvor han er så "gammel" og mobil? (Han sætter og rejser sig op alle steder.
Jeg tænker nemlig, at han måske selv kunne lære at sove videre, hvis han sover med den, fremfor at vi på ny skal give ham den igen og igen?
Eller vil du anbefale, at vi fortsat tager den fra ham, når vi ikke holder øje med ham?
På forhånd tak, og endnu engang tak for en virkelig super brevkasse :-)
Mange hilsner
Maria