Svar: Morsyg - vil kun puttes af mor
28. september 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev :)
Mange forældre oplever tiden omkring de 6 måneders som en lidt frustrerende periode og det handler om flere forskellige ting.
For det første er jeres dreng nu mere mobil og mere opmærksom på verden. Han drejer om sin egen akse, forsøger at få fat i sit legetøj, han putter det i munden, slår bevidst ud efter tingene der hænger foran ham osv. Han ligger højt på maven, kommer op i strakt arm, løfter sig og bruger sin styrke. Han får også øje på sine tæer, løfter benene op, tager fat i tæerne og triller derfra til siden og videre om på maven.
Mange forældre føler at de i denne periode skal 'underholde' deres barn hele tiden, han kan ikke ligge særligt længe for sig selv, bliver sur, når han ikke kan få fat i legetøjet, får skubbet sig baglæns i stedet for fremad osv. og det føles let som om at man gir og gir og det eneste man får igen er gråd og utilfredshed. Det du kalder for "morsyge". Sådan er det naturligvis ikke, men følelsen er der nogle gange ...
For forældre er det første ½ år ofte også en 'skæringsdato'. Det er især på dette tidspunkt at mange forældre (og måske især fædre) begynder at stille lidt krav om at få sin ægtefælle/kæreste igen. Nu er der gået et ½ år og den lille er blevet så stor, så nu kan han godt flytte på eget værelse, så dobbeltsengen og soveværelset igen kan blive forældrenes. Så trangen hos jer, trangen til at være jer selv, er måske ekstra stor lige nu og det er helt normalt.
Det er vigtigt at I ved, at det er naturligt og at det er en udvikling han går igennem og når han søger sin mor om aftenen, så er det fordi han lige nu har brug for mor. Også selvom du er træt efter en lang dag og synes at far godt må kunne tage over - og også selvom far har savnet ham og har rigtig meget lyst til at have denne hyggestund ...
Det er en rigtig god idé at indføre et nogenlunde fast putteritual med den alder jeres dreng har lige nu. En del af putteritualet starter allerede der, hvor han får grøntsagsmos og I sidder og spiser sammen, hygger jer. Han kan tumle og lege med far, og far kan også være den der giver ham et aftenbad, masserer ham lidt og giver ham ren ble og nattøj på. Måske børster hans tænder, hvis han har fået sådan nogle. Jo mere far er med til alt det der leder op til selve putningen, jo bedre vil far kunne putte - også hvis du ikke er hjemme en dag.
Far kan altså fint deltage i optakten til putningen og hvis I så fornemmer at jeres søn har brug for at mor tager over lige der, hvor han skal overgive sig til søvnen, så gør du naturligvis det. Det skal ikke være en kamp og jeres dreng er ikke ude på at spille jer ud mellem hinanden, han søger blot det der gør ham mest tryg og lige nu er det måske mor - og det er helt okay.
Det vigtigste er ikke hvem der putter, men at putningen foregår så fredeligt, trygt og rart som muligt. Jo mere rolige aftener I har, jo mere overskud får I også til hinanden alle tre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske