13 måneder og fest om natten

28. september 2012

Kategori:
Alder:
13 mdr.

13 måneder og fest om natten

Kære Helen

Så er det tid til endnu et spørgsmål herfra.

Vores skønne, nu 13 måneder gamle datter, har i over en måned nu været vænnet af med ’natteflasken’ som hun fik kl 22 og det gik over al forventning. Kun de første to nætter vågnede hun kort op, men kunne hurtigt beroliges og falde i søvn igen.

Det skal siges at hun spiser rigtig godt i dagstimerne og af aftenflasken hun får kl 19.30 spiser hun mellem 180-210 ml. Hvis vi ikke synes hun har spist så meget til aftensmaden, tilbyder vi hende en godnatgrød som supplement, men det er sjældent hun gider tage mere end et par skefulde – men så ved vi da hun er mæt.

Men sagen er nu, at hun de seneste to uger, og særligt den seneste uge, er begyndt at vågne omkring midnat. Det starter med at vi kan tysse hende ned og hun falder lidt hen, men efter en halv times tid vågner hun så helt op og så er hun bare vågen. Vi forsøger i starten at lægge hende ned igen, men efter nogle gangen er hun helt i hopla og så vælger vi faktisk at gå ind til os selv, for at ’lade hende køre sig selv træt’. Men det kan tage laaang tid. Nogle gange går der næsten en hel time med råb, grin og banken rundt i sengen, hvor hun er i godt humør. Men herefter så bliver hun ked af det og frustreret, men kan stadig ...

Annonce

... ikke falde i søvn. Det er på dette tidspunkt at vi går ind og lægger hende ned, nusser hende, tysser og prøver at få hende til at slappe af. Men hun er lynhurtigt oppe igen og enten græder eller leger videre… Og så starter vi ellers forfra. Nogle nætter er der gået op mod tre timer, med dette frem og tilbage og til sidst har vi en total udmattet pige, som falder i søvn af udmattelse.

Det er enormt umattende for både hende og os. Når vi vækker hende om morgenen, er hun stadig rigtig træt (kl 6.30), men der er jo ingen udvej, når vi skal på arbejde. Og det er jo også hårdt for os voksne at skulle fungere en hel dag ovenpå en nat med søvnunderskud!

Mir spørgsmål er om vi griber det forkert an?! Vi vælger at gå fra hende, når hun bare går i gang med at lege, forbi det er som om vores tilstedeværelse stimulerer hende til mere leg. Men er det det rigtige at gøre??

Kan du give os nogle gode råd til hvordan vi får hende til at slappe af og igen finde søvnen? Hun er bare rigtig svær at tysse og berolige, når hun først vågner helt op. Derfor forsøger vi også at tage det i opløbet, men det er jo ikke hver gang at vi selv vågner nok op til at komme det i forkøbet.

Vi håber du er fuld af gode råd til os.

Venlig hilsen

Familien søvnunderskud

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder