Brev:
13 måneder og fest om natten
28. september 2012
Alder:
13 mdr.
13 måneder og fest om natten
Kære Helen
Så er det tid til endnu et spørgsmål herfra.
Vores skønne, nu 13 måneder gamle datter, har i over en måned nu været vænnet af med ’natteflasken’ som hun fik kl 22 og det gik over al forventning. Kun de første to nætter vågnede hun kort op, men kunne hurtigt beroliges og falde i søvn igen.
Det skal siges at hun spiser rigtig godt i dagstimerne og af aftenflasken hun får kl 19.30 spiser hun mellem 180-210 ml. Hvis vi ikke synes hun har spist så meget til aftensmaden, tilbyder vi hende en godnatgrød som supplement, men det er sjældent hun gider tage mere end et par skefulde – men så ved vi da hun er mæt.
Men sagen er nu, at hun de seneste to uger, og særligt den seneste uge, er begyndt at vågne omkring midnat. Det starter med at vi kan tysse hende ned og hun falder lidt hen, men efter en halv times tid vågner hun så helt op og så er hun bare vågen. Vi forsøger i starten at lægge hende ned igen, men efter nogle gangen er hun helt i hopla og så vælger vi faktisk at gå ind til os selv, for at ’lade hende køre sig selv træt’. Men det kan tage laaang tid. Nogle gange går der næsten en hel time med råb, grin og banken rundt i sengen, hvor hun er i godt humør. Men herefter så bliver hun ked af det og frustreret, men kan stadig ikke falde i søvn. Det er på dette tidspunkt at vi går ind og lægger hende ned, nusser hende, tysser og prøver at få hende til at slappe af. Men hun er lynhurtigt oppe igen og enten græder eller leger videre… Og så starter vi ellers forfra. Nogle nætter er der gået op mod tre timer, med dette frem og tilbage og til sidst har vi en total udmattet pige, som falder i søvn af udmattelse.
Det er enormt umattende for både hende og os. Når vi vækker hende om morgenen, er hun stadig rigtig træt (kl 6.30), men der er jo ingen udvej, når vi skal på arbejde. Og det er jo også hårdt for os voksne at skulle fungere en hel dag ovenpå en nat med søvnunderskud!
Mir spørgsmål er om vi griber det forkert an?! Vi vælger at gå fra hende, når hun bare går i gang med at lege, forbi det er som om vores tilstedeværelse stimulerer hende til mere leg. Men er det det rigtige at gøre??
Kan du give os nogle gode råd til hvordan vi får hende til at slappe af og igen finde søvnen? Hun er bare rigtig svær at tysse og berolige, når hun først vågner helt op. Derfor forsøger vi også at tage det i opløbet, men det er jo ikke hver gang at vi selv vågner nok op til at komme det i forkøbet.
Vi håber du er fuld af gode råd til os.
Venlig hilsen
Familien søvnunderskud