Svar: Problemer ved sengetid - 2 år, 6 mdr.
25. maj 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Bassens mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af hvordan tingene foregår hos jer. Jeg er meget ked af at høre at jeres dreng er blevet alvorligt syg og har brug for medicin. Det er dejligt at vide at han har så søde og omsorgsfulde forældre, der lytter til ham og giver ham den nærhed, han naturligt har behov for :)
Det er vigtigt at I ikke presser ham til at sove "du skal sove nu!", for så vil han naturligt protestere og det kan give ham en erfaring om at det at sove er ikke rart, det er noget der er svært og noget han ikke ser frem til. Derfor er det bedre at I nogle dage vælger at putte ham senere, og ikke kæmper en time med ham i sengen. At blive puttet skal være dejligt, noget han kan se frem til, det er en hyggestund. Og da hans medicin kan påvirke hans søvnbehov, så er det helt okay at I er fleksible og nogle dage derfor putter ½-1 time senere.
Det er vigtigt at I stadig holder fast i at han står op til samme tid hver dag og at han sover til middag, som han har behov for hver dag. Det er puttetidspunktet om aftenen som I skal være lidt fleksible omkring. Og fokus skal egentlig ikke være så meget på hvad tid han puttes, men mere at han er parat til at sove og falder trygt og roligt i søvn, når han så puttes.
Sover han i tremmeseng? Det kunne måske være en idé at han fik en åben seng nu. Mange børn vil omkring 2 ½ års alderen begynde at protestere mod at sove i tremmeseng. De vil være sikre på at de kan komme ud og at de kan søge deres forældre om natten. I kunne derfor overveje om en åben seng ville være en løsning hos jer.
Der er naturligvis altid en risiko for at han så begynder at stige ud af sengen og søge jer igen og igen, men nogle gange er det at han fornemmer at han kan komme ud af sengen, det der gør ham tryg nok til at blive liggende. Og man kan måske også sige, at hvis han søger jer igen og igen, så er det måske fordi han har særligt behov for det ... Samtidig så giver den åbne seng jo mulighed for at I kan sidde på sengekanten hos ham og dermed give ham mere nærhed, lade ham mærke at I er der osv. Altså mere tæt fysisk kontakt og så behøver han måske ikke søge jer og jeres seng helt så meget som han gør lige nu. Jeg tænker altså at den åbne seng kan være en måde netop at give ham den ekstra nærhed, som så vil gøre at han bedre vil kunne sove i sin seng ...
Et aftenbad der ligger 1-1 ½ time før hans puttetidspunkt kan være en god idé. Det gør ham vågen og aktiv lige når han får badet, men det stimulerer ham godt og fremmer søvnen, så han er mere parat til putning senere.
En godnatgrød kan have god effekt på børn også i denne alder, så han f.eks. får aftensmad kl 18, kommer i bad 18.30, får godnatgrød kl 19.30 og puttes kl 20, nogle aftener måske først kl 20.30 ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Og rigtig god pinse! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske