Brev:
Problemer ved sengetid - 2 år, 6 mdr.
25. maj 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Problemer ved sengetid - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen
Jeg har tidligere fået nogle brugbare råd fra dig til vores dreng ang. søvn. Han er nu blevet 2½ år, og har nu igen problemer med søvnen.
Han bliver som regel puttet omkring kl. 19.30, og står op omkring kl. 6. I lang tid har det fungeret perfekt med, at jeg sidder ved siden af ham og synger nogle sange. Herefter har han altid et væld af spørgsmål (om dagens oplevelser), som vi snakker lidt om. Så siger vi godnat, og jeg sidder herefter ved siden af ham med en bog, pc eller lign., indtil han falder i søvn. Han plejer at falde i søvn i løbet af 20-25 min. Han vågner som regel en gang i løbet af sen aften/natten og vil ikke sove videre, før end han kommer med ind i vores seng. Dette har vi det helt fint med.
Om dagen sover han ca. 1½-2t. (De 2t er dog efterhånden sjælden). Her er ingen problem med at putte.
Indenfor den sidste måned er han dog begyndt på, at han mange dag (ikke alle) bruger 1-1½ på at falde i søvn, og nogle gange vil han slet ikke sove før, end mor tager ham med i de voksnes seng og sover med ham. Andre gange vågner han efter ca. 30 min søvn og er meget ked af det, og igen her er jeg nød til at tage ham med i vores seng med det samme og selv gå med i seng. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal løse dette.
Jeg vil lige kort nævne, at han i efteråret 2011 fik konstateret en sjælden og alvorlig nyresygdom, som har taget hårdt på ham ikke kun fysisk men også psykisk. Han har siden der haft stor behov for tryghed/nærvær fra mig, hvilket han selvfølgelig har fået. Han har pga sygdommen haft periode, hvor han ikke har må være i vuggestue. Til orientering har hans medicin den bivirkning, at søvnbehovet mindskes.
På alle andre punkter trives han dog glimrende, og han får kun ros fra vuggestuen som tilmed siger, at de vurderer, han er en del foran i sin udvikling og er meget social. Han er en meget glad dreng, hvor der er knald på det meste af dagen.
Har du nogle råd til, hvordan vi hjælper ham med at falde i søvn om aftenen, og samtidig sørge for at han får den tryghed, han så åbenlyst har brug for?
Med venlig hilsen
Bassens mor