Problemer ved sengetid - 2 år, 6 mdr.

25. maj 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Problemer ved sengetid - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen

Jeg har tidligere fået nogle brugbare råd fra dig til vores dreng ang. søvn. Han er nu blevet 2½ år, og har nu igen problemer med søvnen.

Han bliver som regel puttet omkring kl. 19.30, og står op omkring kl. 6. I lang tid har det fungeret perfekt med, at jeg sidder ved siden af ham og synger nogle sange. Herefter har han altid et væld af spørgsmål (om dagens oplevelser), som vi snakker lidt om. Så siger vi godnat, og jeg sidder herefter ved siden af ham med en bog, pc eller lign., indtil han falder i søvn. Han plejer at falde i søvn i løbet af 20-25 min. Han vågner som regel en gang i løbet af sen aften/natten og vil ikke sove videre, før end han kommer med ind i vores seng. Dette har vi det helt fint med.

Om dagen sover han ca. 1½-2t. (De 2t er dog efterhånden sjælden). Her er ingen problem med at putte.

Indenfor den sidste måned er han dog begyndt på, at han mange dag (ikke alle) bruger 1-1½ på at falde i søvn, og nogle gange vil han slet ikke sove før, end mor tager ham med i de voksnes seng og sover med ham. ...

Annonce

... Andre gange vågner han efter ca. 30 min søvn og er meget ked af det, og igen her er jeg nød til at tage ham med i vores seng med det samme og selv gå med i seng. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal løse dette.

Jeg vil lige kort nævne, at han i efteråret 2011 fik konstateret en sjælden og alvorlig nyresygdom, som har taget hårdt på ham ikke kun fysisk men også psykisk. Han har siden der haft stor behov for tryghed/nærvær fra mig, hvilket han selvfølgelig har fået. Han har pga sygdommen haft periode, hvor han ikke har må være i vuggestue. Til orientering har hans medicin den bivirkning, at søvnbehovet mindskes.

På alle andre punkter trives han dog glimrende, og han får kun ros fra vuggestuen som tilmed siger, at de vurderer, han er en del foran i sin udvikling og er meget social. Han er en meget glad dreng, hvor der er knald på det meste af dagen.

Har du nogle råd til, hvordan vi hjælper ham med at falde i søvn om aftenen, og samtidig sørge for at han får den tryghed, han så åbenlyst har brug for?

Med venlig hilsen

Bassens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre